וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן לשעבר: "איראן חצתה את הקו האדום של נתניהו"

23.4.2013 / 11:47

אלוף במיל' עמוס ידלין הבהיר שטהרן חצתה את קו העשרת האורניום ממנו הזהיר נתניהו באו"ם. עוד אמר: איראן דוהרת ב"מסלול הפלוטוניום, אליו לא שמנו לב"

"היום אפשר לומר: האיראנים חצו את הקו האדום שנתניהו סימן להם בעצרת האו"ם" – כך הבהיר היום (שלישי) ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במיל' עמוס ידלין, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי, שבראשו הוא עומד. "למרות כל הפעולות שמנסים לעצור את תכנית הגרעין האיראנית, איש לא מצליח לעצור אותה. הם ממשיכים להעשיר אורניום. הם נזהרו מלעבור את הקו האדום שעליו הצהיר נתניהו באו"ם, אבל היום אפשר לומר: האיראנים חצו את הקו האדום ששמו להם בסתיו בעצרת האו"ם".

בנימין נתניהו ראש הממשלה נואם בעצרת הכללית של האו"ם,ספטמבר 2012. רויטרס
הקו שלו נחצה. נתניהו באו"ם/רויטרס

בנוסף התייחס ידלין למסלול הפלוטוניום לפיתוח נשק גרעיני, אליו גם מתקדמת טהרן. "זה מתקדם. זה מסלול שלא שמנו אליו לב. הכור באראק יתחיל לעבוד ב-2014. מדובר בכור שלא מפוקח על ידי רוסיה, אלא כור איראני טהור שיכול לשמש למטרות גרעיניות".

ידלין, טייס קרב במילואים, הסביר כי אותו קו אדום שהגדירה ישראל השתנה מהפעלתן של 3,000 סרכזות (צנטריפוגות) מתקדמות במתקן התת-קרקעי בפורדו לרף יצור 250 קילוגרם של אורניום מועשר ברמה של 20%. לדבריו, באמצעות הסרכזות המתקדמות, השתפרה יכולתה של טהרן "לפרוץ" לפצצה – כלומר – הגדלת ההעשרה של האורניום לרמה של 90%, כך שמ-250 הקילוגרם ב-20% העשרה יצאו כ-25 קילוגרם של אורניום מועשר ברמה של 90% - רמה מספקת ליצור פצצה. "המומחה האופטימי ביותר מדבר על שישה חודשים (לייצור פצצה אחת. א"ב), הפסימי מדבר על חודש", הבהיר ראש אמ"ן לשעבר. לדבריו, זמן הפריצה לפצצה עלולה להיות חשאית וקשה לזיהוי על ידי ארצות הברית או ישראל.

"אם איש לא מבלף - אנחנו במסלול התנגשות"

בנוגע לבלימת תכנית הגרעין שמפתחת הרפובליקה האיסלאמית, טען ידלין כי אם האיראנים "יתגנבו קדימה", כלומר – יפרצו בחשאי לפצצה, נשיא ארה"ב יצטרך לעמוד בהתחייבות שלו שלא לאפשר לאיראן להשיג יכולת גרעינית צבאית. "אנחנו מגיעים למקום שהאסטרטגיות השונות (דיפלומטיה וסנקציות. א"ב) יגיעו למיצוי". להערכתו, במהלך החצי השני של 2013 והחצי הראשון של שנת 2014 השחקנים יצטרכו לקבל החלטה. "נשיא ארה"ב אומר שהוא לא מבלף, ראש הממשלה שלנו אומר שהוא לא מבלף, וחמינאי לא מבלף. אנחנו במסלול התנגשות לקראת סוף השנה אם אף אחד מהם לא מבלף".

לאחר שפרש את הערכתו, קרא ידלין לממשלת ישראל לשמור על איום התקיפה. "האיום הוא שהזיז את העולם", הדגיש ידלין, "האיום חייב להיות מדוד, שכולם יבינו שישראל יכולה לעשות את זה". לדבריו, העולם "לא יעלה באש" לאחר תקיפה במתקני הגרעין באיראן, תקיפה שלטענתו "יש לאמריקאים יכולת לעשות בשלושה ימים של מהלך כירורגי".

לפני כמה חודשים, בספטמבר האחרון, הזהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו מול העצרת הכללית של האו"ם כי במידה ותצליח איראן להעשיר אורניום לרמה של 90%, היא תחצה שלב קריטי בדרך לייצור פצצה גרעינית. "עד כה אירן הגיעה ל70% מהדרך", אמר נתניהו באו"ם. "עכשיו הם בשלב השני. לאחר מכן הם יעברו לשלב הסופי ואז מדובר בחודשים אולי שבועות עד שיש להם מספיק אורניום מועשר", הוא הסביר. "איפה צריך לצייר קו אדום?", שאל לפני ששרטט על גבי התרשים. "צריך לעצור לפני שאירן מגיעה לשלב שהיא במרחק חודשים או שבועות מלהרכיב פצצה גרעינית", הוסיף נתניהו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully