וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנת: לערוך הגרלה לקביעת הפטור לבחורי ישיבות

השרה לימור לבנת, החברה ב"וועדת פרי" לקידום השוויון בנטל, הציעה לערוך הגרלה לקביעת 1,800 בחורי הישיבה שיזכו לפטור מגיוס. יעלון: "מה, שאראלה ממפעל הפיס תתקשר אליהם?"

בימים אלה מקיימים חברי "ועדת פרי" לשוויון בנטל פגישות מרתוניות על מנת להביא תוך ארבעה שבועות הצעת חוק ממשלתית שמטרתה להגביר את גיוסם של בחורי הישיבות לצה"ל. על פי המתווה המשותף שסוכם בין סיעות הליכוד-ביתנו, יש עתיד והבית היהודי, יינתן בכל מחזור גיוס פטור ל-1,800 בחורי ישיבות שהוכרו כעילויים בתורה, הפוטר אותם משירות בצה"ל.

המתווה המסתמן בין הסיעות החברות בממשלה לא מגדיר מיהו עילוי בתורה ומי עומד בקריטריון "תורתו אומנותו". לוואלה! חדשות נודע כי בדיון סגור של ועדת פרי, ששמה הרשמי הוא "ועדת השרים לשילוב חרדים ובני מיעוטים בשירות צבאי ואזרחי לצורך שילובם בשוק העבודה וליצירת שוויון בנטל", הפתיעה חברת הוועדה, השרה לימור לבנת, את הנוכחים והציעה לקבוע כי עילויי התורה - בחורי הישיבות שיזכו לפטור - ייבחרו באמצעות הגרלה. גורם שנכח בדיון אמר כי אנשי המקצוע מטעם משרד הביטחון שהשתתפו בדיון אמרו כי "אין סיכוי שוועד הישיבות ישתף פעולה עם קביעת מכסות". בנוסף, גורמים שהשתתפו בדיון ביקרו את הרעיון להעניק פטור לאלה שיירשמו ראשונים, שכן אין קשר בין רמת הידע בתורה של בחור הישיבה לבין העובדה שהוא ביקש פטור לפני חבריו. אחרים התריעו כי נושא מתן הפטורים עלול להפוך למאבק בין חצרות רבנים.

גיוס חרדים לשירות אזרחי לאומי, ינואר 2013. טלי מאייר
חרדים מצטרפים לשירות אזרחי/טלי מאייר

"אין מדד אמיתי למי שיקבע את הכישורים של מי שתורתו אומנותו. אין מבחן פסיכומטרי או בגרות. אי אפשר לעשות מבחן כזה", אמר לוואלה! חדשות גורם שנכח בדיון. במהלך הישיבה ביקשה השרה לבנת את זכות הדיבור, ואמרה כי "זה יישמע לכם קצת מוזר בשלב ראשון, אבל אני מציעה שאולי בקרב 1,800 בחורי הישיבות, אלה שתורתם אומנותם אשר הגישו בקשה לפטור, תתבצע הגרלה מפוקחת ומבוקרת שבמסגרתה ייקבע מי יזכה בפטור". כמה מנציגי משרד הביטחון, צה"ל, משרד המשפטים וכן יוג'ין קנדל - ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, הביעו תמיכה בהצעה ואמרו כי היא האפשרות הטובה ביותר מבין ההצעות שהונחו עד כה על שולחנה של הוועדה.

שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ בקבלת הפנים המסורתית של שר הביטחון לרגל יום העצמאות, אפריל 2013. דרור עינב
אראלה תתקשר? שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ/דרור עינב

שר הביטחון, משה יעלון, התנגד להצעה ואמר "מה אתם מציעים, שאראלה ממפעל הפיס תודיע לאותם תלמידי ישיבות שהם קיבלו פטור?". יעלון הודיע בישיבה כי הוא מתנגד לרעיון המכסות, כיוון שלדבריו ההצעה לא עולה בקנה אחד עם המתווה המשותף. "אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך טבעי - יותר ויותר חרדים מתגייסים. יש צורך בתמריצים ולא בסנקציות. לא צריך להתנפל עליהם ולגרום להם להתגונן, צריך לעודד גיוס באמצעות תמריצים, הקמת בסיס קליטה יותר ידידותי עבורם, וכך המגמה של גיוס החרדים תעלה", אמר יעלון. יו"ר הוועדה, השר יעקב פרי, השיב ליעלון כי "מה שאתה אומר, למעשה מרוקן מתוכן את החוק הזה. אם אנחנו לא קובעים סנקציות, למה צריך חוק?". יעלון הגיב: "אני לא מסכים אתך. אני חושב שצריך חוק, אבל מכסות ופטורים לא צריכים להיות מעוגנים בחוק".

השר עמיר פרץ הציע לקיים בנושא דיון מצומצם, בהשתתפות שרים בלבד. "בואו נודה על האמת, זה אחד מעמודי התווך של החוק, אני לא חושב שאפשר דיון על רגל אחת". השר אורי אריאל, שתמך בהצעתה של השרה לבנת, הוסיף כי הוא "מסכים עקרונית שצריך לקיים דיון. ההצעה של לימור היא הצעה ששווה לשקול אותה ברצינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully