וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלכיש מודאגים: גדר המערכת מתפוררת, אין ביטחון

רמי שני

28.4.2013 / 6:03

לאחר שבשבוע האחרון נגנב טרקטור ונחטף עובד זר שנהג בו, בחבל לכיש זועמים על מצבה העגום של גדר המערכת. "בכל מקום כמעט אפשר לחצות אותה בקלות, זה יכול היה להיגמר אחרת"

עובד זר נחטף באמצע השבוע שעבר בכרם במזרח חבל לכיש. הטרקטור שבו נהג נגנב על ידי חמישה פלסטינים וגם המרסס שהיה רתום אליו. החמישה חצו בקלילות את גדר המערכת בגבול עם הרשות הפלסטינית באזור זה ונכנסו בלי שום בעיה לשטח ישראל. מטרתם: גניבת ציוד. מטרה דומה הייתה למחבלים שהגיעו אל ביתה של משפחת פוגל בהתנחלות איתמר בחודש מרץ 2011, ומה שהתחיל כשוד הסתיים בטבח. "אין שום סיבה שזה לא יקרה גם כאן, נוכח מצבה של הגדר שאמורה להבטיח את ביטחון היישובים", אמר במרירות אמיר אלנברג, שבונה את ביתו ביישוב אליאב. בינתיים הוא מתגורר עם משפחתו במושב שקף במזרח לכיש. "הגדר כאן מפוררת. בכל מקום כמעט אפשר לחצות אותה בקלות, ללכת לגנוב או להיכנס ליישוב ולגמור בתוצאה שאני לא רוצה להעלות על הדעת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הקפיצו לכאן צבא שלם, אבל זה לא עזר". שטח חקלאי בחבל לכיש/מערכת וואלה!, צילום מסך

יום רביעי, חמש לפנות בוקר. את האפלולית הלחה של דמדומי הבוקר בגבעות הכורכר במזרח חבל לכיש קורעות מדי פעם אלומות אור כפולות של טרקטורים או מכוניות, בדרכם אל שטחי החקלאות הסמוכים למושבי החבל. אחד העובדים התבקש לבצע ריסוס בין שורות גפנים, שזמורותיהם תלויות על עמודי הדליה. הפועל הגיע לשטח בטרקטור שאליו מחובר מרסס וקירב את המכל אל ברז מילוי החומר. עוד בטרם הספיק למשוך את ידית הכיבוי של הטרקטור, קפצו עליו חמישה אנשים, משכו אותו מהטרקטור, הלבישו שק על ראשו, חבטו בו והעלו אותו על מכונית. ארבעה מהם עלו והתיישבו לידו והחמישי התיישב על כיסא הטרקטור.

את האירוע כולו, כולל את נסיעת המכונית והטרקטור, זיהתה חיילת צעירה שישבה מול מסך המחובר למצלמת תצפית. החיילת הבינה מיד שהיא רואה אירוע חריג ודיווחה על כך למוקד הביטחון. "הקפיצו לכאן צבא שלם", סיפר אלנברג, "אבל זה לא עזר. הטרקטור נסע במהירות בין הגפנים כשהמכונית מלווה אותו בנסיעה בדרך עפר. בסוף השטח, הם יצאו מטווח התצפית של המצלמה, ירדו לוואדי שנמצא לא הרחק מהכרם, חצו את הגדר ונכנסו לשטח הפלסטיני. את הפועל הם הורידו ליד בית אעווה, כפר פלסטיני שנמצא ממש ממול השטחים שלנו והוא הגיע ברגל בחזרה לישראל".

"העובדים מפחדים מגנבים מהכפרים הסמוכים"

הדרך שבה נסעו החמישה עם כלי הרכב, מוכרת לכל תושב כמעט באזור חבל ההתיישבות המתחדש. פעמים רבות נוהל עליה מרדף אחר גנבים ורבים מהעובדים נוסעים עליה בדרכם לעבודה. כמה עשרות מטרים לפני שהדרך מתחברת לכביש הצמוד לגדר המערכת, נטועה חממה לגידול ירקות שהעובדים הזרים בה הודיעו לבעליהם כי הם מסרבים להיכנס אליה: "הם מפחדים מהגנבים שמגיעים מהכפרים הפלסטינים הסמוכים", אמר איש ביטחון של אחד היישובים.

"הדרך של הגנבים עוברת ליד החממה הזאת. הם יודעים מה קרה לבחור שנחטף והם לא רוצים לעבור חוויה דומה". החממה נמצאת מחוץ לתחום היישוב, אבל האירועים שמתרחשים בסביבתה ובסביבת שאר השטחים מגיעים גם לאוזני התושבים: "בדרך כלל אנחנו לא חיים בפחד אבל כל אירוע כזה בוודאי מעלה חששות" אמרה רעות רוזנבלט, ממושב שקף. "העובדים שלנו מסתובבים כאן, אנחנו יוצאים לעבוד בשטחים ואנחנו חוששים לצאת לשם, ויש גם ילדים שמסתובבים בשטח היישוב ומדאיג כשקורה מקרה כזה. האיום הופך להיות מוחשי. כשאנחנו יודעים שהגדר פרוצה, אנחנו חוששים מאוד".

תיקון הגדר מופקד בידיה של יחידה צבאית שהוקמה לשם כך. אבל גורמים בחבל ההתיישבות מספרים, שהם שמעו מפי המפקדים שלה על כך שהתקציב לאחזקת הגדר נגמר ולכן לא ניתן לתקן אותה: "זהו עוד אבסורד מבית היוצר של מערכת הביטחון", טען איש ביטחון מיישוב בחבל. "נגמר התקציב לגדר, נגמר התקציב לדלק ואחזקת כלי הרכב של רכזי הביטחון. לפעמים גם מענישים אותנו בהשבתת רכב אם הוא מתקלקל ואז כל הפעילות הביטחונית נעשית על חשבון התושבים".

25 שנים חלפו מאז נרצח באחד הכרמים במקום תושב האזור בידי גנבים. מערכת הביטחון פעלה לבחון מאז דרכים שונות להחזיר את השלווה, ולפני שמונה שנים הוקמה גדר מערכת בעלת מרכיבי התרעה משוכללים, כמו זו הסובבת את רצועת עזה. תעוזתם של הגנבים מתגברת מיום ליום: "אין להם בעיה לחתוך חלקים מהגדר ולהשאיר אותה פרוצה" הסביר אלנברג, "הם עוברים בכל מקום שבו הם יודעים כי מערכת התצפית הגבוהה אינה מזהה אותם, והם כבר למדו את הדרכים בצורה יעילה. בחודשים האחרונים נגנבו מכאן טרקטורים, כלים נרתמים, ציוד חקלאי נוסף וראשי בקר. לא מזמן הגיעו בבת אחת עשרות גנבים, ביצעו שחיטה של בקר בכמה יישובים, חתכו נתחים גדולים, הכניסו אותם לכלים שהוכנו לשם כך ונמלטו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"כך אנו חיים בינתיים, עד שיקרה כאן אסון רציני"

החשש באזור מפני חטיפות גבר באחת לאחר האירוע שבו היה מעורב הפועל. התושבים חוששים שבפעם הבאה זה יהיה אחד מהם ויכול להיות הרבה יותר גרוע: "יש ימים שבנים של התושבים, שהם חיילים, מגיעים לעזור בעבודה. הם אוהבים לצאת עם טרקטור בבוקר. חטיפה של בן כזה, יכולה להיות עוד פרשת גלעד שליט או גרוע יותר – פרשת נחשון וקסמן", אמר במרירות אחד החקלאים.

אתר ההתנדבות של המשמר האזרחי באזור, מונה למעלה מ-80 מתנדבים. ראשי היישובים פועלים מול גורמי ביטחון צבאיים וממשלתיים כדי להביא להפסקת הפריצות אלא שגם במערכת ההגנה האדירה של ישראל, לא יודעים איך לאכול את הבעיה. ראש המועצה האזורית לכיש, דני מורביה, שיגר בעניין מכתב דחוף לשר הביטחון הקודם אהוד ברק ותיאר את המצב לאורך 22 הקילומטרים של הגדר הנושקת לקו הירוק: "לצערי בחודשים האחרונים ישנם קטנים בגדר, בעיקר מול היישובים שקף ואליאב, אשר הושחתו ומושחתים על ידי פלסטינים. קטעים אלו אינם מתוקנים זמן רב, דבר הפוגע בעבודת כוחות צה"ל לקבלת התראות בזמן אמת ולמניעת חדירות מאזור חברון. דבר זה מורגש אצל התושבים במזרח לכיש, אשר את התוצאות הם מרגישים בגלל הגניבות הרבות של בקר וציוד חקלאי והתחלה של חדירות ליישובים", הוא כתב בסוף דצמבר האחרון ודרש להחיל פתרון לבעיה.

המכתב הועבר ללשכת סגן הרמטכ"ל, וזה ביקש תשובה מתת אלוף ערן אופיר, ראש מנהלת פרויקט מרחב התפר ושעון חול (פרויקט גדר הגבול שבין ישראל לבין מצרים). "בגזרת חטמ"ר יהודה ישנם נזקים חוזרים ונשנים לגדר הביטחון על ידי הפלסטינים", ענה תא"ל אופיר לסגן הרמטכ"ל בתחילת חודש פברואר, במכתב שהועבר גם ללשכתו של מורביה. "מנהלת מרחב התפר ביצעה מספר רב של תיקונים בגדר הביטחון תוך השקעה של מיליוני שקלים. לאחרונה שבו הנזקים במספר גזרות בחטמ"ר יהודה. כתוצאה מכך בוצעה הערכת מצב עם פיקוד המרכז על מנת למצוא דרכים כיצד לשמור על גדר הביטחון שהנזקים לא ישובו. פיקוד המרכז נערך להגברת הסיורים והגברת המוכנות. כאשר זה יבוצע, נחל בתיקון גדר הביטחון'". המשפט האחרון הוא המשמעותי ביותר, ולפיו מודים בעצם במערכת הביטחון כי הבעיה קיימת וכי נעשה מעט מאוד לטפל בה.

קילומטר גדר עם כל המרכיבים שלה, עולה כשמונה מיליון שקלים. זאת רק ההוצאה ראשונית. אחר כך צריך לסדר לה אחזקה ותחזוקנים וזה עולה עוד כסף. ובינתיים? "כך אנו חיים בינתיים, עד שיקרה כאן אסון רציני", סיכמו התושבים, איש הביטחון והחקלאי.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי נעשים כל העת מאמצים למנוע מקרים מהסוג שתואר בפי התושבים; אך גם בצבא מודים כי טרם נמצא פתרון לבעיות: "צה"ל פועל כל העת לשמירה על מרחב התפר באמצעות שורה של אמצעים, שאחד מהם הוא גדר הביטחון, ובאמצעות אמצעים נוספים, סמויים וגלויים. גורמים שונים במרחב פוגעים בגדר וגורמים לנזקים, ובימים אלה מתקיימת עבודת מטה על מנת למצוא פתרון לסוגיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully