וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 28 שנות לחימה: המחתרת הכורדית תיסוג מטורקיה

הסכסוך שגבה את חייהם של 40 אלף בני אדם ופגע אנושות בכלכלה הטורקית ייחתם עם נסיגת חברי ה-PKK לצפון עיראק בראשית חודש מאי. התהליך יושלם "בהקדם האפשרי" ובסודיות

המחתרת הכורדית (PKK) תחל בנסיגה מאדמת טורקיה ב-8 במאי – כך אמר היום (חמישי) מוראט קאראילן, מנהיג בכיר במחתרת, מהרי קנדיל שבצפון עיראק. עם זאת, רק אתמול אמר קאראילן לכתבים כי כל פעולה צבאית שתפגע באנשיו תעכב את הנסיגה ותעורר תגובה מצדם. בחודש שעבר הודיע ה-PKK על "הפסקת אש רשמית ומוחלטת" עם אנקרה, לאחר שמנהיג הכורדים הכלוא עבדאללה אוצ'לן הורה לסיים את המאבק הממושך והחמוש להשגת אוטונומיה.

מנהיג המחתרת הכורדית עבדוללה אוצ'לאן PKK. רויטרס
קרא "לפתור את הסכסוך מבלי לגרום לאובדן חיים נוסף". אוצ'לאן/רויטרס

המחתרת העלתה במהלך מסיבת העיתונאים גם מספר של הצעות כיצד להקל על הנסיגה: החל מהתאריך הנקוב, חברי המחתרת יצאו מהמדינה באופן מאורגן וממושמע, תוך הימנעות מהתנגשויות. התהליך יושלם "בהקדם האפשרי" ובסודיות. החברים שייסוגו מטורקיה ייפרשו ב"דרום כורדיסטן", כשהכוונה היא לצפון עיראק. קאראילן הוסיף כי הם מעריך שהרשויות בעיראק יגלו הבנה ושהוא מצפה מהצבא הטורקי להראות "רגישות דומה".

בחודש שעבר הודיע עבדוללה אוצ'לאן, המנהיג הכלוא של המחתרת הכורדית, על הפסקת האש שתסיים את הסכסוך בן 28 השנים שגבה את חייהם של 40 אלף בני אדם ופגע אנושות בכלכלה הטורקית. אוצ'לאן מרצה מאסר עולם בבית הכלא באי המבודד אימרלי, בעקבות מעצרו ב-1999 בניירובי. "ברצוננו לפתור את הסכסוך המזוין במהירות ומבלי לבזבז זמן או לגרום לאובדן חיים נוסף", מסר אז אוצ'לאן, וקרא לתמיכת הפרלנט והמפלגות בכינון הסדר השלום.

שנים של מגעים בין הצדדים

המחתרת הכורדית מוגדרת ארגון טרור בטורקיה ובאיחוד האירופי. אנקרה פתחה מחדש בשיחות עם אוצ'לאן בחודש אוקטובר האחרון במאמץ לסיים את המאבק, אחרי שורה של מתקפות שאירעו בקיץ והסלמה באלימות, שלוותה במעצרים של רבים מאנשי המחתרת. בשנים האחרונות כבר התקיימו מגעים בכמה דרגים בין טורקיה לנציגי הכורדים, אך זו הייתה הפעם הראשונה שאוצ'לאן ונציגים בכירים באנקרה דיברו בגלוי על הסדר כולל.

ראש הממשלה הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, הביע בעת האחרונה מוכנות לעשות שורה של ויתורים במסגרת הסכם שלום, בהם הענקת אוטונומיה תרבותית למיעוט הכורדי. במקור, דרשו הכורדים לקבל אוטונומיה מלאה במסגרת מדינה עצמאית בחלקה הדרום-מזרחי של טורקיה, אך המירו את תביעתם ברצון לקבל הכרה פוליטית ותרבותית בשאר חלקי המדינה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
  • עוד באותו נושא:
  • pkk
  • טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully