וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן על הודעת הכורדים: "לבחון התוצאות בשטח"

ראש ממשלת טורקיה אמר כי ההודעה ההיסטורית של המחתרת הכורדית שתניח את נשקה היא "התפתחות חיובית", אך הביע צער שהכורדים לא הניפו גם את דגל טורקיה בחגיגות

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, קיבל בשביעות רצון את הקריאה ההיסטורית היום (חמישי) של המנהיג הכלוא של המחתרת הכורדית (PKK) ללוחמיו להניח את נשקם ולסגת מטורקיה. למרות זאת, הוא התייחס לקריאתו של עבדוללה אוצ'לאן גם במידה של זהירות. "אני רואה בקריאה הזאת, בהזמנה הזאת, התפתחות חיובית", צוטט ארדואן בעיתון הטורקי "הורייט". "אבל יש לבחון את הדברים בשטח". ארדואן אמר את הדברים במסיבת עיתונאים, אותה כינס עם מארק רוטה, מקבילו בהולנד, שם הוא מבקר כעת.

"היינו רוצים לראות את התוצאות של דבריו של אוצ'לאן בתקופה המיידית ביותר", הוסיף ראש הממשלה הטורקי. "ברגע שיהיו לכך השלכות מעשיות, האווירה בטורקיה ובאזור כולו תשתנה". למרות דברים אלה, ארדואן מתח ביקורת על היעדרו של הדגל הטורקי במהלך החגיגות דיארבקיר שבמזרח טורקיה, שם ציפו בני המיעוט הכורדי להצהרתו של אוצ'לאן מבעוד מועד. "הייתי רוצה לראות את הדגל הטורקי בדיארבקיר", אמר ארדואן. "אני מאמין שזה לא רק רצוני, אלא רצון האומה כולה".

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בפני חברי מפלגתו בפרלמנט באנקרה, 26 ביוני 2012. רויטרס
"כשיהיו תוצאות בשטח - האווירה תשתנה". ארדואן/רויטרס

אוצ'לאן מסר היום הצהרה מבית הכלא בה אמר כי "עלינו להשתיק את הרובים ולתת לפוליטיקה לדבר". הוא הוסיף כי "הגיעה העת שבה הלוחמים שלנו צריכים לשוב לגבולם. זהו לא הסוף, אלא ראשית ההתחלה". זאת, כחלק ראשון משיחות שלום מול הממשלה באנקרה. ההצהרה נמסרה לרגל חגיגות ראש השנה הכורדי, המצוינות בימים אלה על-ידי בני המיעוט, כ-16 מיליון מהם גרים בטורקיה. מאות אלפי הכורדים שהתקהלו בצהריים בדיארבקיר אחזו בהתרגשות בכרזות ועליהן דיוקנו המשופם. אחרים נופפו בדגל הכורדי, מעשה שעד לפני כמה חודשים היה מהווה עילה למעצר. הדגל הטורקי, כאמור, לא נראה בחגיגות.

בתקופה האחרונה התנהלו מגעים מתקדמים בין ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, לשורה של פוליטיקאים כורדים, במטרה להגיע להפסקת אש שתסיים את הסכסוך בן 28 השנים שגבה את חייהם של כ-40 אלף בני אדם ופגע אנושות בכלכלה הטורקית. השיחות בין הכורדים לארדואן החלו זמן לא רב אחרי היבחרו לנשיאות ב-2002. לפני כשנתיים, ובצעד שעורר את זעמם של הקיצוניים בפרלמנט, הוא ניהל באוסלו שיחות חשאיות עם הכורדים.

דיוקנו של עבדאללה אוצ'לאן מונף בכנס של פעילים כורדים, אנקרה, טורקיה, 4 בספטמבר 2011. AP
"הדגל הטורקי היה חסר". החגיגות בדיארבקיר/AP

לאחרונה אף נודע כי ארדואן הסכים להעלות את דרג המגעים ולדון ישירות עם אוצ'לאן, המרצה מאסר עולם בבית כלא באי המבודד אימרלי בעקבות מעצרו ב-1999 בניירובי. אוצ'לאן נפגש ביום שלישי עם בכירים במפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK) ואמר כי ימסור "הודעה היסטורית", וכי ברצונו "לפתור את הסכסוך המזוין במהירות ומבלי לבזבז זמן או לגרום לאובדן חיים נוסף". הוא קרא לתמיכת הפרלמנט והמפלגות בכינון הסדר השלום.

המחתרת הכורדית מוגדרת ארגון טרור בטורקיה ובאיחוד האירופי. אנקרה פתחה מחדש בשיחות עם אוצ'לאן בחודש אוקטובר האחרון במאמץ לסיים את המאבק, אחרי שורה של מתקפות שאירעו בקיץ והסלמה באלימות, שלוותה במעצרים של רבים מאנשי המחתרת. לפי פרסומים בעיתונות הטורקית, אנשי המחתרת הכורדית אמורים לסגת באופן הדרגתי לבסיסים בחלקה הצפוני של עירק, משם שיגרו התקפות לעבר יעדים במזרח טורקיה. העיתון "מילייט" ציטט את שר המשפטים סדוללה ארגין, שהעריך כי נסיגה של לוחמי המחתרת לעירק תוכל להסתיים עד סוף השנה הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully