וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסה לתפוס צבע: כלב ים נצפה בחוף ליד עכו

קובי מנדל ולי בן שי

22.4.2013 / 18:22

מתנדבים הבחינו ביונק הימי במשך עשר דקות בעת ש"תפס גלים" במרחק 15 מטרים מהחוף. "מדובר בפרט צעיר, כנראה שעוד לא בן שנה. זו כנראה עדות שהאוכלוסייה מתרבה באזור"

תייר לא צפוי הגיע לנופש בארץ: כלב ים נזירי נצפה הבוקר (שני) שוחה במרחק 15 מטרים מהחוף בין שבי ציון לעכו. בעל החיים הנמצא בסכנת הכחדה נצפה לאורך עשר דקות בעת ש"תפס גלים", הרים זנב אל מחוץ למים ובדק האם הוא יכול לעלות אל החוף. הפרט שנצפה, כלב ים נזירי צעיר, מעיד על כך שקיימת רבייה במשפחת כלבי הים שנצפו עד כה באזור רצועת החוף הצפונית של ישראל. בשעות האחרונות מתנדבי מחמל"י - מרכז חקר, מידע וסיוע ליונקים ימיים בישראל, ופקחי שמורות הטבע והגנים ממשיכים לתצפת, לעקוב ולחפש, במקרה שבעל החיים הנדיר יחליט להתקרב שוב.

לדברי ד"ר עוז גופמן, מנהל פרויקט הדולפינים באוניברסיטת חיפה, ממקימי מחמל"י ופקח דייג במשרד החקלאות, היום היו שתי תצפיות על כלב הים הנזירי - אחת מהן בקו הגלים והשנייה על החוף. "מדובר בפרט צעיר, כנראה שעוד לא בן שנה. זו כנראה עדות לכך שהאוכלוסייה מתרבה באזור כי עד היום כולם היו פרטים בוגרים". הוא מעריך כי יש יותר משני פרטים שפוקדים את חופי ישראל. לדבריו, כלבי הים הנזיריים יכולים להגיע מטורקיה, סוריה, לבנון ומצרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כלב הים שנצפה היום סמוך לחופי ישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

כלב הים הנזירי הוא המין היחיד של כלבי הים שנותר כיום בים התיכון, וגם הוא מין בסכנת הכחדה – ההערכה היא כי נותרו 600 פרטים בים התיכון. לדברי ד"ר גופמן, בשלוש השנים וחצי האחרונות עושים תצפיות על פרטים מראש הנקרה ועד אשקלון. הדיווח האחרון היה בחודש ינואר בחופי אכזיב ליד ראש הנקרה. היונק הימי משתרע על כל הים התיכון. "בחופים שלנו הם נכחדו לפני כמעט 50 שנה. גם בגלל שהיום חופי הים של מדינת ישראל הם הרבה יותר אורבניים ממה שהיה לפני 50 שנה וגם האוכלוסייה הידלדלה בכלל בכל הים התיכון". בין הסיבות להכחדה מונה ד"ר גופמן את רשתות הדייגים, שמהוות בעיה כלל עולמית לכל המינים של היונקים הימיים.

סימנים מעודדים של חזרת האוכלוסייה לאזור

"יכול להיות שיש התאוששות של האוכלוסייה באזור, יכול להיות שיש יותר פרטים בלבנון שמגדילים את טווח המחייה שלהם לאזור שלנו", סיפר ד"ר גופמן. "במלחמת לבנון בשנות ה-80' היו דיווחים על כלבי ים בצור, בצידון וביירות מחיילים שהיו שם וידעו לזהות אותם. דרך מפגשים בכנסים בינלאומיים ופורומים שאוספים נתונים על יונקים ימיים אנחנו יודעים שיש שם כלבי ים. בשלוש וחצי השנים האחרונות נרשמו בין 20 ל-30 תצפיות. זה יכול להיות אפילו שלוש תצפיות ביום. זה הרבה יותר ממה שהיה קודם. יש סימנים מעודדים של חזרה ראשונית של האוכלוסייה לאזור שלנו בעשור הזה".

כלב הים הנזירי נוהג לחיות באזורים עם מערות. היונק הימי הנכחד נחשב לחיה די מתבודדת, שחיה כפרטים בודדים ואילו בחופי האוקיינוס האטלנטי של מרוקו ישנה אוכלוסייה גדולה, שמונה כמה עשרות. הם ניזונים מבעלי חיים ימיים: דגים, דיונונים, סרטנים וקלמארי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
  • עוד באותו נושא:
  • כלבי ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully