וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושב הכנסת נפתח, האופוזיציה מבטיחה: "יהיה קיץ חם"

בקואליציה ינסו להעביר במושב את התקציב לשנתיים הבאות, אך בעבודה כבר מאיימים: "נעשה להם חיים קשים". בש"ס מבטיחים להיאבק בגזירות: "תפקידנו להפיל את הממשלה. בזה נתמקד"

חברי הכנסת מתחילים לעבוד: שלושה חודשים בדיוק אחרי הבחירות, ייפתח היום (שני) מושב הקיץ של הכנסת ה-19. כשברקע מחאת עובדי חברות התעופה, והדרישה לסגור את הגירעון הממשלתי, צפוי המושב להתמקד רובו ככולו בקרב בין הקואליציה לאופוזיציה בנוגע לתקציב המדינה לשנים 2013- 2014.

אם עד כה התמקדה הכנסת בנאומי הבכורה, בישיבות חגיגיות ובטקסים ממלכתיים, הרי שהחל מהיום מדובר בסיפור אחר. עם פתיחת הישיבה בשעה 16:00 אחרי הצהריים, יועלו לדיון שבע הצעות אי אמון של סיעות האופוזיציה. ההצעות צפויות כמובן להידחות על הסף, אולם הן עתידות ללמד בעיקר על הגישה ה"לוחמנית" שאותה תנקוט האופוזיציה. גם בקואליציה מבינים שבניגוד לכנסת ה-18, הפעם לא תהיה אופוזיציה מנומנמת שחבריה לא מטריחים עצמם להצבעות. "אני חושב שצפוי כנס סוער עם הרבה ישיבות אל תוך הלילה", אמר יו"ר הקואליציה הטרי, ח"כ יריב לוין (ליכוד) לוואלה! חדשות. "בקדנציה הקודמת הכנסת התקיימה במעמד צד אחד, לא הייתה אופוזיציה. הפעם האופוזיציה גדולה יותר מספרית וגם יותר נחושה. זה יעשה לי חיים קשים, אני בטוח, אבל זה טוב לדמוקרטיה. האתגר יותר גדול", הוסיף.

כאמור, הקרב המרכזי ביותר של המושב הוא הקרב על התקציב. ה-31 ביולי הוא תאריך היעד של הממשלה לאישור התקציב, ובאופוזיציה מבטיחים להשתמש בכל התרגילים הפרלמנטריים שלרשותם כדי לנסות למנוע מנתניהו ומלפיד לעמוד בלוחות הזמנים. תקציב המדינה החדש, כפי שמסתמן כעת, צפוי ככל הנראה לכלול העלאה של מסים ישירים ועקיפים, וזאת לצד קיצוץ בקצבאות הילדים.

אריב דרעי מגיע לישיבת סיעת ש"ס , מרץ 2013. יואב דודקביץ'
"נעשה הכל כדי להיאבק נגד הגזירות". ח"כ דרעי מגיע לישיבת סיעה/יואב דודקביץ'

עבור סיעות האופוזיציה העניין מהווה סדין אדום. "זה יהיה קיץ חם, אני מבטיח", אמר ח"כ אריה דרעי, ממנהיגי ש"ס, לוואלה! חדשות. לדבריו, "נעשה בסיעה הכל כדי להיאבק נגד הגזירות. כשממשלה מביאה לקצץ שלושה מיליארד שקלים בקצבאות ילדים, במי זה פוגע?".

מאז גובשה הקואליציה ללא הסיעות החרדיות, מסתובב דרעי כבוי מעט, אך הוא מבטיח להילחם: "אני לא איש של גימיקים, אבל איאבק בכל כוחי ואפעיל את השפעתי עם חבריי ועם סיעות האופוזיציה. כולם שווים שם בעניין הזה. אין הבדל בין חרדים, ערבים, עבודה ומרצ בנושא הזה. אני משוכנע שנעשה הרבה מאוד צרות לממשלה, לא ניתן להם להעביר שום דבר בקלות שייפגע בחלשים, גם אם אנחנו במיעוט. תפקיד האופוזיציה זה להפיל את הממשלה, ושם נתמקד".

גם חבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג מהעבודה מבטיח שהאופוזיציה תיאבק בגזירות: "זה יהיה מושב סוער. אנחנו לא מתכוונים לעשות חיים קלים לממשלה, לא בשוויון בנטל ולא בעניין התקציב". לדבריו, "נאתגר את הממשלה גם בתחום החברתי וגם בתחום המדיני. אנחנו מתכוונים לעשות חיים קשים לממשלה ולקואליציה ולא לתת להם הנחות. המטרה היא לחזק את העבודה כאלטרנטיבה להנהגת המדינה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

מאבקים גם בין החברות בקואליציה

חיכוכים צפויים בקדנציה החדשה לא רק בין הקואליציה לאופוזיציה, אלא גם בתוך הממשלה עצמה. אחד ההבדלים המרכזיים בין הכנסת הנוכחית לקודמתה בא לידי ביטוי בנושא המדיני. בעוד הקואליציה הקודמת נשלטה באופן כמעט בלעדי, להוציא את מפלגת העצמאות, על ידי סיעות הימין והחרדים שפעלו לפי קו מסוים, הרי שהפעם מדובר בהרכב שונה. מצד אחד ניצבות הליכוד, ישראל ביתנו והבית היהודי, שמהוות קו נצי יותר - ומהצד השני יש עתיד והתנועה, שדוחפות להסדר מדיני.

כך למשל, מתכוונת סיעת הבית היהודי להעלות מיד עם פתיחת המושב את הצעת חוק יסוד: מדינת ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי. מדובר בהצעה שהגיש בכנסת הקודמת אבי דיכטר מקדימה, ועליו הטילה וטו מנהיגת מפלגתו דאז ויו"ר התנועה כיום, ציפי לבני. כעת מעניין יהיה לראות אם לבני תטיל וטו על ההצעה בוועדת השרים לחקיקה שבראשה היא עומדת.

בבית היהודי מספרים גם כי בכוונתם להציע חוק יסוד שיבטיח משאל עם על כל פינוי התנחלויות. שני החוקים, כך לפי יו"ר הסיעה ח"כ איילת שקד, סוכמו בין הליכוד לבית היהודי. "אני לא יודעת מה יהיה בנושא המדיני, אבל לא נתקע רגל בגלגלי המשא ומתן כל עוד הוא יתנהל ללא תנאים מוקדמים", אמרה שקד. היא הבהירה כי לדעתה לבני לא תצליח להגיע להסכם מול הפלסטינים. "לא נראה לי שנפרוש על רקע מדיני", ציינה. עם זאת, היא הבטיחה כי רוב החקיקה שתיזום סיעתה תהיה בענייני יוקר המחיה ולאו דווקא בעניינים מדיניים: "אנחנו סיעה ערכית אידיאולוגית, ונבוא להילחם למען כל עם ישראל".

איילת שקד מגיעה לישיבת סיעת הבית היהודי, לראשונה לאחר תוצאות הבחירות, ינואר 2013. נמרוד סונדרס
"לא יודעת מה יהיה בנושא המדיני". ח"כ שקד/נמרוד סונדרס

לבני לעומת זאת, תעשה כל שביכולתה להביא לפריצת דרך בתחום המדיני, שכן זו הסיבה שבגינה נכנסה ראשונה לממשלת נתניהו.

השילוב בין אלה שלא מאמינים שיש סיכוי להסדר יחד ושל אלה שינסו לדחוף לשם בכל כוחם, צפוי לגרום לחיכוכים. יו"ר הקואליציה לוין מודע לכך: "הגענו לקואליציה הזו כי לא הייתה אלטרנטיבה אחרת. נצטרך ללמוד לעבוד ביחד כדי לממש את המנדט שקיבלנו. יש פערים גדולים בינינו לבין התנועה. התנועה היא מרכיב חשוב בקואליציה, אבל היא שישה מנדטים. יהיו נושאים שנלך לקראתם ויהיו נושאים שהם יצטרכו לקבל את דין הרוב המוחלט שמושך לכיוון שונה, ובזה ניבחן כולנו. אם על כל דבר נשבור את הכלים לא נוכל לעבוד יחד לאורך זמן".

ניסיון לגבש הצעת חוק חדשה שתכלול יעדי גיוס

נושא אחר שצפוי לעמוד במרכז סדר היום של המושב הנוכחי הוא השוויון בנטל. ועדת פרי שהוקמה כבר אחרי הבחירות מנהלת לאחרונה דיונים מרתוניים, מתחת לרדאר התקשורתי, כדי להביא תוך ארבעה שבועות תזכיר חוק גיוס חדש שירחיב את מעגל המשרתים מקרב בחורי הישיבות. בוועדה חוששים שבין הקריאה הראשונה לקריאה השנייה והשלישית, יעבור החוק שינויים שירוקנו אותו מתוכן, ולכן עושים שם מאמצים גדולים להביא הצעת חוק כמה שיותר "מהודקת" להצבעה, כזו שתכלול יעדי גיוס שילוו בסנקציות כספיות.

מדובר במאבק פוליטי לא פשוט. כפי שפורסם בשבוע שעבר בוואלה! חדשות, הוויכוח על שאלת גיוסם של לומדי התורה מעורר מתח בתוך הוועדה עצמה, בין השרים עמיר פרץ לאורי אריאל. אלה חלוקים ביניהם בשאלת ישיבות ההסדר. בנוסף, הסיעות החרדיות כמובן לא מתכוונות לעמוד מנגד, וייאבקו נגד כל הצעה שתביא הוועדה. על כך אמר דרעי: "זה יהיה מאבק של החרדים כדי לנסות להמעיט כמה שיותר בפגיעה בלומדי התורה ובתנאי הקיום שלהם".

מעניין יהיה גם לראות כיצד תתפקד הסיעה החדשה יש עתיד, שכל 19 החברים בה נבחרו לכנסת בפעם הראשונה. יו"ר הסיעה עפר שלח אמר לוואלה! חדשות כי חוסר הניסיון של הח"כים הטריים לא יפגע בעבודת הכנסת – אלא להיפך. "יש בסיעה אנשים שבאו לכנסת להגשים סדר יום משותף, ומסתכלים על דרכי ההתנהגות של הכנסת כמשהו שצריך ללמוד אותו", אמר שלח. "לא תהיה לנו בעיה של משמעת או של לכידות פנימית בסיעה כי אנחנו מאוחדים סביב הרעיונות המרכזיים – שוויון בנטל, כלכלה וחברה, חיזוק שלטון החוק ודת ומדינה", הסביר.

במקביל, מופעל לחץ גדול על חברי הסיעה מצד ארגונים חברתיים במטרה שישפיעו על יו"ר המפלגה ושר האוצר יאיר לפיד, להציג תקציב שיביא בחשבון גם את העשירונים הנמוכים, ולא רק את המעמד הבינוני והגבוה. שלח אינו מוטרד מהביקורת שהופנתה כלפי לפיד בשבועות האחרונים, ובטוח כי הוא יצלח את מוקש התקציב: "יש מצב כלכלי נתון, ברור שזו ירושת הממשלה הקודמת. מתחייבים ממנו דברים, והציבור יעריך את מי שביושר יעשה את הדבר הנכון. הוא לקח את תיק האוצר מתוך ידיעה של המצב ובהכרה שאם אתה רוצה לחולל שינוי, האוצר זה צומת מרכזי של השלטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully