וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר מחריף: כל טיסות אל-על בוטלו עד הודעה חדשה

21.4.2013 / 17:07

"שביתת סולידריות" בת כמה שעות תתקיים בשדות התעופה, בהם נתב"ג, מ-06:00 מחרתיים. המשמעות: גם חברות זרות לא ימריאו או ינחתו בארץ. במקביל, הטיסות הישראליות כולן בוטלו

צילום: דניאל בוק, עומר מירון, טל אנגלנדר, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(צילום: עומר מירון)

שביתת התעופה הישראלית מתרחבת: ההסתדרות הודיעה הערב (ראשון) כי ביום שלישי הקרוב יפתחו עובדי רשות שדות התעופה ב"שביתת סולידריות" בת כמה שעות בשדות התעופה השונים בארץ, החל בשעה 06:00 בבוקר, לאות הזדהות עם מחאת עובדי חברות התעופה הישראליות אל-על, ישראייר וארקיע, על רקע אישור רפורמת "שמיים פתוחים" על ידי הממשלה. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, קרא לשר האוצר ולשר התחבורה להיכנס למשא ומתן מיידי "כדי למצוא פתרון לסכנת קריסתן של חברות התעופה הישראליות ולאלפי משפחות שעלולות לאבד את פרנסתן בעקבות החלטתם", כלשונו. בתוך כך, החברות הישראליות האמורות הודיעו שכל טיסותיהן יבוטלו עד הודעה חדשה. באופן חריג, אישרה אל-על את המראתה הלילה של טיסה מספר 001 מנתב"ג לנמל התעופה JFK בניו יורק. כמו כן, לבקשת ההסתדרות ימריאו ב-6:00 בבוקר טיסה מספר 395 למדריד וב-17:00 בערב טיסה מספר 423 לפריז, גם הן של חברת אל-על.

שאלות ותשובות – מי ישלם על הטיסה שבוטלה?

נתב"ג-  חברות התעופה הישראליות שובתות, אפריל 2014. יותם רונן
ביום שלישי - כל נתב"ג יושבת/יותם רונן

בדיווח שהעבירה בצהריים אל-על לבורסה, בעקבות אישור הסכם "שמיים פתוחים" נטען כי יישומו במתכונתו הנוכחית צפוי להשפיע לרעה על חברות התעופה הישראליות, וביניהן על אל-על עצמה, "זאת עקב החרפה נוספת במצב התחרות, ריבוי מובילים וקיבולת שהסכם כזה יביא עימו, חוסר יכולת מצד חברות התעופה הישראליות לממש באופן שווה את זכויות הטיס מכוח ההסכם והעדר שוויוניות בתנאי התחרות", נכתב בהצהרה. בחברת התעופה הלאומית הבהירו כי הפער נובע בין היתר מהעובדה שהחברה נושאת בהוצאות ביטחון משמעותיות - שלא כמו החברות הזרות המתמודדות מולה. "בשנת 2012 נשאה החברה בעצמה בהוצאות ישירות לאבטחה בסך של כ-33 מיליון דולר".

נתב"ג- שביתה של עובדי חברות התעופה הישראליות, אפריל 2013. יותם רונן
נתב"ג יושבת לחלוטין ביום שלישי למספר שעות/יותם רונן

בינתיים נמשכת שביתת חברות התעופה עצמן, ואין טיסות "ישראליות" שיוצאות מישראל, החל מהשעה 05:00. באופן חריג, אישרה אל-על את המראתה של טיסה מספר 001 מנתב"ג לנמל התעופה JFK בניו יורק. כחלק מההיערכות לשביתה, ביטלו לאורך היום חברות התעופה את טיסותיהן וניסו להודיע על כך לנוסעים, ואל-על אף הרחיבה את ביטולי הטיסות עד השעה 21:00, לפחות. לא ברור בשלב זה מה יהיה גורל הטיסות הבאות, לאחר השעה 21:00, והאם שביתת חברות התעופה מתוכננת להימשך.

ההסכם, שיאפשר לחברות תעופה זרות להפעיל קווי טיסה מאירופה לישראל ולהתמודד מול חברות התעופה הישראליות על כיסו של הנוסע הישראלי, עורר את זעמם של העובדים. מאות מעובדי אל-על, ישראייר וארקיע, הצפויות להיפגע מהרפורמה, הפגינו הבוקר מחוץ לישיבת הממשלה בירושלים. העובדים נשאו שלטים וקראו "העם דורש צדק אווירי". כמה מהמפגינים הבעירו צמיגים ובעקבות התפרעות כמה נוספים עוכבו על ידי המשטרה.

עובדי חברות התעופה הפגינו: "העם דורש צדק אווירי". עומר מירון
עובדי אל-על מפגינים/עומר מירון

לאחר אישור ההסכם בממשלה, התפזרו מאות המפגינים תוך שהם מאיימים "להשבית את המדינה". עם זאת, הנפגעים העיקריים מן הסתם הם הנוסעים, שרבים מהם תקועים בארץ וברחבי העולם. נוסעים שטיסותיהם בוטלו זועמים על כך שהחופשה לה חיכו בוטלה, אך יש גם כאלה שרק רוצים לחזור הביתה, לאחר שהות בישראל, ונאלצים להתעכב בארץ עקב ביטול טיסותיהם. אב ובנו, אזרחי צרפת, ששהו מספר ימים בישראל סיפרו היום כי לא ידעו כלל על השביתה. "אנחנו דתיים ולא שמענו על כך בשבת. הגענו הבוקר לשדה כדי לטוס עם אל-על חזרה למרסיי", סיפרו השניים. "לבסוף סידרו לנו טיסה חלופית עם אייר-פראנס בערב", אמרו וציינו כי ייאלצו לחזור להיכן שהתארחו ולשוב לשדה התעופה בערב. כמוהם ישנם עוד כ-30 תיירים בשדה התעופה שממתינים לפתרון חלופי לאחר שלא ידעו על השביתה והגיעו לשדה כדי לחזור לארצם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully