וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע לארץ ההרים: הקשר הצ'צ'ני של האחים המחבלים

טמרלאן ביקר ב-2012 בדאגסטן, בה חיה קהילה צ'צ'נית גדולה וארגוני טרור משתוללים, וג'וחר היה חבר בקבוצה מקוונת של בדלנים. הקשר הנסתר בין המאבק בקווקז לפיגוע בבוסטון

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

יום לאחר שכוחות הביטחון האמריקאים סיימו בהצלחה את המצוד אחר ג'וחר צארנייב, החשוד יחד עם אחיו טמרלאן בביצוע הפיגוע במרתון בוסטון בשבוע שעבר, מתחילות להתעורר השאלות אודות המניע שלהם למעשה. השאלה העיקרית שעומדת כעת בפני החוקרים היא מהי מהות הקשר של שני האחים לאיסלאם, ולגורמים עוינים שונים הפועלים במקום הולדתם בחבל קווקז בברית המועצות לשעבר.

רמז אפשרי, שעשוי להוות קצה חוט בתחילתה של חקירת הפרשה, נמצא בדיווחים לפיהם טמרלאן, שנהרג ביום שישי בחילופי אש עם משטרת בוסטון, ערך ביקור ארוך בדאגסטן, רפובליקה איסלאמית בדרום הפדרציה הרוסית, הגובלת בצ'צ'ניה. טמרלאן, בן 26, שהה בשנה שעברה במשך שישה חודשים ברפובליקה, בה פועלים מספר ארגוני טרור איסלאמיים לאומניים קיצונים.

ג'וחאר צ'רנייב, המחבל השני מבוסטון נלכד ומובא על אלונקה לבית החולים. AP
האם המניע לפיגוע קשור להזדהותם עם המאבק הצ'צ'ני לעצמאות? האחים צארנייב/AP

אביו של טמרלאן, אנזור, טען בריאיון לעיתון ה"ניו יורק טיימס" כי טמרלאן הגיע לחבל הארץ הקווקזי "על מנת לבקר קרובי משפחה" הגרים שם. בנוסף, אחיו הצעיר של טמרלאן, ג'וחר בן ה-19, שנתפס אתמול במקום מחבואו בסירה נטושה בפרבר ווטרטאון, נולד בדאגסטן. במקום חיה קהילה צ'צ'נית גדולה בעלת רגשות לאומיים חזקים, השואפת להשיג עצמאות מרוסיה עבור הרפובליקה הצ'צ'נית.

על פי הידוע כעת, משפחת צארנייב עברה להתגורר בקרב הקהילה הצ'צ'נית בדאגסטן, המכונה גם "ארץ ההרים", בזמן לא ידוע בין השנים 2001-1999, לאחר מספר שנים בהן חיה בקירגיסטן. מדברים שכתב ג'וחר בדף הפרטי שלו ברשת החברתית הרוסית, VK, עולה כי הוא למד בבית ספר יסודי בבירת דאגסטן, מחצ'לקה. מורה שלימדה אותו בבית הספר סיפרה כי הוא למד שם עד שנת 2002, אז החליטה המשפחה להגר למסצ'וסטס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

דאגסטן, רוסיה

אולם, נראה כי למרות המעבר למערב, המשיכו האחים צארנייב לחוש רגשי הזדהות עם המורשת התרבותית של חבל הארץ בה גדלו וחונכו, והתבטאויות של השניים ברשת מעידות על כך. בסרטון האחרון שהעלה ג'וחר לרשת טרם מותו, ב-19 במרץ השנה, ניתן לראות את אחיו הצעיר, טמרלאן, מחקה בצורה הומוריסטית כמה סוגים של מבטאים ברוסית שוטפת. בנוסף, בין שלוש הקבוצות בהן ג'וחר היה חבר, ניתן למצוא שתיים ששמן קשור באופן הדוק לחבל צ'צ'ניה. הראשונה נקראה "הצ'צ'נים", והשנייה "צ'צ'ניה: הכל על הרפובליקה הצ'צ'נית".

פרסומים נוספים של טמרלאן ברשת מעידים גם הם על חוזקו של הקשר של ה"צארנייבים" למאבק של המיעוט הצ'צ'ני למען קבלת עצמאות מרוסיה. בחשבון היוטיוב שלו ניתן למצוא רשימת השמעה המוקדשת לטימור מוטסורייב, זמר צ'צני שנמצא בגלות משום ששר בעבר בעד המאבק הצ'צ'ני לעצמאות. בנוסף, חשבונו כולל גם רשימת השמעה תחת הקטגוריה "טרור" ו-"איסלאם".

עדות נוספת, המלמדת על חוזק הקשר של טמרלאן לאחיו בצ'צ'ניה ולסלידתו מהחיים בארצות הברית, נמצאת בעבודתו של הצלם יוהאן הירן, שתיעד את הצעיר הצ'צ'ני במהלך אימון איגרוף ב-2010. הירן טוען כי טמרלאן נראה לו אז כאדם דתי מאוד, שלא הצליח להתערות כראוי בחיים בארצות הברית. "אין לי ולו חבר אמריקאי אחד", טען אז הצ'צ'ני. "אני לא מבין אותם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיקוי של מבטאים שונים ברוסית שוטפת. טמרלאן צארנייב/מערכת וואלה!, צילום מסך

המאבק הצ'צ'ני למען עצמאות נמשך כבר כמה עשרות שנים. עם התפרקות ברית המועצות הכריזו הצ'צ'נים על עצמאותם תחת הנהגתו של ג'וחר דודייב, גנרל לשעבר בחיל-האוויר הסובייטי, אך רוסיה מיאנה להכיר בהכרזה זו. למרות זאת, הצליחו כוחותיו של דודאייב להבריח מהאזור את הצבא הרוסי ולהקים חבל ארץ עצמאי. שלטונו של דודאייב כשל ועד מהרה התדרדרה צ'צ'ניה למלחמת אזרחים מרובת צדדים.

במקביל, ובדומה לאזורים אחרים ברוסיה שלאחר התפרקות ברית המועצות, חלה הרעה משמעותית באיכות החיים בצ'צ'ניה, ומציאות של אבטלה, פשע, אלימות ושחיתות צפה ועלתה מעל לפני השטח. בנוסף, קמו ברפובליקה מספר כוחות טרור וגרילה במטרה להשיג בכוח עצמאות מרוסיה. שני סבבי מלחמות התרחשו בין כוחות המורדים הצ'צ'נים לצבא רוסיה (1996-1994 ו-2009-1999), אולם ללא הועיל עבור הצ'צ'נים. עד היום, נמשכת הלחימה בין הלאומנים הצ'צ'נים לכוחות הצבא הרוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully