וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ייקרא בישראל מטוס הקרב העתידי של חיל האוויר?

18.4.2013 / 10:50

השם העברי, אותו הציע בסיס נבטים שעתיד להיות ביתו של מטוס החמקן מסוג אף-35, נבחר מתוך 1,700 שמות מוצעים. המטוס שפותח בידי ארה"ב ובריטניה צפוי לנחות בישראל ב-2017

כתבתו של אמיר בוחבוט, צילום: לוקהיד מרטין, עריכה: מיכאל ברגמן, יאיר דניאל

(צפו בטייסת החמקנים האמריקאית)

"אדיר". זה יהיה שמו העברי של מטוס החמקן מסוג אף-35 שצפוי להיקלט בחיל האוויר ב-2017. השם החדש התקבל לאחר שנבחר מתוך יותר מ-1,700 שמות, ביניהם: "טייפון", "מטאור", "ברדלס", "זעמן", "יהלום" ו"חנית". את השם הציע בסיס נבטים, שגם עתיד להיות ביתו של המטוס שצפוי לשנות את פני מערך הקרב של חיל האוויר, כאשר יצטרף לשורות החיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטכנולוגיה המתקדמת שתופעל במטוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

מטוס החמקן מתוצרת חברת לוקהיד מרטין פותח ביוזמת ארצות הברית ובריטניה במטרה להחליף את מטוסי הקרב של הדור הנוכחי, לרבות ה-אף-16. לאחר משא ומתן ארוך, בספטמבר 2010 החליטה ישראל לרכוש 25 מטוסי אף-35. הרכישה התבצעה על אף שבקשת ישראל לשלב מערכות ישראליות ייחודיות במטוס נדחתה.

הפנטגון: בעיות בפיתוח מטוס החמקן שישראל רכשה. מערכת וואלה!
ה"אדיר" בפעולה/מערכת וואלה!

מאז נתן הפנטגון אור ירוק לפרויקט האף-35 לפני 17 שנה, התארכה והתעכבה תכנית הייצור של המטוס החמקן, מחירו הלך ועלה וכן התרבו הדיווחים על תקלות שהתגלו בו במהלך הפיתוח. בחודש שעבר עלה מטיוטת דו"ח חדש של GAO, הזרוע המפקחת על הממשלה מטעם הקונגרס, כי מקצה השיפורים במטוס הקרב יעלה לכל הפחות 1.7 מיליארד דולרים, עקב תקלות שהתגלו בו בעקבות טיסות המבחן. אמנם מדובר בחלק קטן מההשקעה הכספית האדירה המטוס, 400 מיליון דולרים שהם כ-70% יותר מהצפוי – אך הדברים מגיעים על רקע קיצוצים נרחבים בתקציב ארצות הברית. מבחינת המדינות שאמורות לרכוש את המטוס, בהן כאמור ישראל, כנראה שגם אם מחירו יעלה כבר יהיה מדובר בתוספת זניחה, מכיוון שמחירו האמיר כבר לכ-140 מיליון דולר עבור מטוס אחד.

אך לא רק הבחינה הכלכלית מעלה דאגות. בדו"ח שפורסם בחודש מרץ נכתב כי ארבעת הטייסים שהשתתפו בטיסות המבחן של המטוס העידו על כשלים משמעותיים בשדה הראייה המתאפשר במטוס. כמו כן נכתב בדו"ח על תקלות ברדאר שלו, ובמסך המגע והקסדה המתקדמת שבהן אמור הטייס להשתמש. "אי אפשר להיות בטוחים בכך שטייס המטוס יוכל לבצע פעולות הכרחיות כראוי", נכתב בדו"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully