וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

45% מהישראלים: מצבנו הכלכלי הורע בשנים האחרונות

מסקר שנערך מטעם מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי 47% מהנשאלים נמנעו מפעילויות פנאי או תרבות בשנה האחרונה עקב קשיים כלכליים. "החשש מהעתיד הפך מוחשי הרבה יותר"

כמחצית מהנשאלים בסקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא תפישת הציבור את מעמדו הכלכלי, מרגישים כי מצבם הכלכלי הורע בחמש השנים האחרונות. כ-90% מהם מייחסים זאת לשינויים ביוקר המחייה בישראל. הסקר, שפורסם במסגרת דוח שחיבר מרכז המחקר והמידע, כלל 500 נשאלים. הכלכלנית אילנית בר חיברה את מסקנות הסקר לבקשתה של חברת הכנסת לשעבר, רוחמה אברהם-בלילא, ועמותת "ידיד" כחלק מקידום חקיקה לטובת אוכלוסיות מעוטות הכנסה שרובן משתייכות למעמד הביניים הנמוך והבינוני. סקר דומה נערך גם בחודש מרץ 2010, ובין הממצאים נערכה השוואה.

אילוסטרציה. ShutterStock
רוב המשתתפים בסקר סבורים שמצבם הכלכלי בעתיד יהיה פחות טוב/ShutterStock

בין היתר, נשאלו הנסקרים האם לדעתם מצבם הכלכלי הורע או הוטב בחמש השנים האחרונות. בדומה לתוצאות הסקר ב-2010, מרבית הנשאלים הודו כי הם חשים שמצבם הכלכלי הורע ותחושת ההרעה במצב הכלכלי הייתה חזקה יותר בחודש ספטמבר 2012 – שבו בוצע הסקר. 45% חשים שמצבם הכלכלי הורע בשנת 2012, לעומת 37% בשנת 2010. 38% חשים שמצבם הכלכלי לא השתנה, לעומת 43% בשנת 2010 ו-16% חשים שמצבם הוטב, לעומת 19% בשנת 2010.

כמו כן מבחינת ציפיות הנשאלים לעתיד, עולה כי רובם מעריכים שמצבם הכלכלי בעתיד יהיה פחות טוב, זאת בניגוד לתשובות שניתנו ב-2010 - אז הרוב צפו כי מצבם הכלכלי בעתיד יהיה טוב יותר. עוד עולה מהסקר כי 89% מהנשאלים, שמצבם הכלכלי הורע, ייחסו את זאת לשינויים ביוקר המחייה. 49% ייחסו זאת לשינויים בצרכי המשפחה או במצב המשפחתי, 42% ייחסו את ההרעה לשינויים בהכנסה ובמשכורת של בני המשפחה, 44% ייחסו זאת לשינויים בהתנהלות הכלכלית ו-31% עקב שינויים בשיעורי המסים, בהטבות ובקצבאות. עד עולה מהסקר כי 18% מהנשאלים דיווחו כי הם מקבלים סיוע כספי שוטף מבני משפחה שאינם גרים איתם בדירה.

57% מהנשאלים שציינו כי מצבם הכלכלי השתפר ייחסו זאת לשינויים בהכנסה מעבודה ובמשכורת של בני המשפחה, 53% עקב שינויים בצרכי המשפחה, 51% עקב שינויים ביוקר המחיה, 33% עקב שינויים בהתנהלות הכלכלית, 28% עקב שינויים בשיעורי מסים, בהטבות ובקצבאות. "אין ספק שהנקודה המדאיגה ביותר היא ההרגשה של חלק גדול מהציבור הישראלי - שהמצב הולך והופך רע יותר", אמר רן מלמד, סמנכ"ל עמותת "ידיד". "אם בסקר הקודם הייתה ציפייה לעתיד טוב יותר הרי שבסקר הנוכחי, שנעשה עוד לפני הידיעה על הגזירות הכלכליות המתוכננות, הפחד מפני העתיד הפך מוחשי הרבה יותר. תוצאות הסקר יביאו אותנו ללחוץ על חקיקתם של חוקים שמטרתם לסייע לאוכלוסיות מוחלשות, מודרות ומועטות הכנסה".

אילוסטרציה. ShutterStock
כמחצית מהישראלים נמנעו מפעילויות פנאי או תרבות בשנה האחרונה עקב קשיים כלכליים/ShutterStock

על מנת לבחון תחושת רווחה כלכלית, נשאלו הנסקרים האם הכנסותיהם מכסות את הוצאותיהם. יותר ממחצית מהנשאלים במעמד הנמוך דיווחו שאינם מכסים את הוצאותיהם. כ-31% מהנשאלים מהמעמד הבינוני-גבוה דיווחו שאינם מכסים את הוצאות משק הבית, לעומת 15% בלבד מהמעמד הגבוה. פער זה הצטמצם יחסית לפער שהיה קיים בשנת 2010, אז 40% מהנשאלים בני המעמד הבינוני-גבוה דיווחו שאינם מכסים את הוצאותיהם לעומת 19% במעמד הגבוה.

עוד בחן הסקר את הסוגיה האם אנשים ויתרו על מוצרי צריכה ופנאי. מהתוצאות עולה כי 51% מהנשאלים ציינו כי ויתרו בשנה האחרונה על רכישת מוצר עקב קשיים כלכליים. זאת לעומת 44% בסקר שנערך בשנת 2010. 47% דיווחו כי נמנעו מפעילויות פנאי או תרבות בשנה האחרונה עקב קשיים כלכליים, לעומת 38% בסקר שנת 2010. בנוסף בחן הסקר נכונות לתוספת מסים לטובת הרחבת שירותים הממומנים על ידי המדינה בהם חינוך, בריאות, קצבאות ביטוח לאומי וסיוע בתחום הדיור. 34.6% מהנשאלים הסכימו לתוספת מסים להרחבת שירותי הבריאות, 33.4% להרחבת הסיוע בדיור, 31.2% להגדלת קצבאות הביטוח הלאומי ו-25.4% להרחבת שירותי החינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully