וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל בעצרת המרכזית: "חומת המגן של עמנו בצורה מתמיד"

14.4.2013 / 20:30

אלפים נכחו בטקס לציון יום הזיכרון ברחבת הכותל המערבי שהחל בתום צפירה בת דקה אחת. דגל הלאום הורד לחצי התורן. פרס: "גם אם יהיה מחיר השלום כבד - לעולם לא יכבד מחירו"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

העצרת המרכזית לזכרם של חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה התקיימה הערב (ראשון) בתום צפירה בת דקה אחת שנשמעה בכל רחבי המדינה. העצרת ברחבת הכותל המערבי בירושלים נערכה במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס והרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, ובהשתתפות אלפי בני אדם, בהם אזרחים, חיילים וקבוצות יהודיות מרחבי העולם. דגל הלאום ברחבה הורד לחצי התורן.

טקס הזיכרון ברחבת הכותל, אפריל 2013. עומר מירון
דגל הלאום ברחבה הורד לחצי התורן/עומר מירון

לקראת אירועי הזיכרון, נסגרו כבר בשעה 16:00 דרכים מרכזיות בבירה, בהן התנועה בעיר העתיקה, שער יפו וגת שמנים. במקום מורגשים עומסי תנועה. בשעה 21:00 ייפתחו כל הרחובות לתנועה סדירה. לאחר העצרת, מתקיים ברחבת משכן הכנסת אירוע "שירים לזכרם", בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שר הרווחה מאיר כהן, סגן הרמטכ"ל ומפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו. במקביל, מתקיים אירוע "שירים בכיכר", בכיכר רבין בתל אביב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הרמטכ"ל בני גנץ בטקס הזיכרון הממלכתי ברחבת הכותל, אפריל 2013. עומר מירון
"הערב דולקת הנתינה בנר הזיכרון". רא"ל גנץ בטקס/עומר מירון

"אם לעתים נדמה שארצנו היא ארץ על שמם, אז צה"ל שעושה דרכו הוא צבא בשמם", אמר הרמטכ"ל בני גץ בפתח נאומו. "אנו מחנכים ומאמנים את לוחמינו כשדרכם של הנופלים היא נר לרגלנו. במסורת היהודית נאמר כי המדליק נר מנר זה דולק וזה אינו חסר. הערב דולקת הנתינה בנר הזיכרון שברחבת הכותל ברבבות נרות הנשמה ובקרבם של כל חייל וחיילת בצה"ל. להבת הנתינה היא נכונות צעירי ארצנו להתגייס מתוך הבנת גודל השעה".

טקס הזיכרון ברחבת הכותל, אפריל 2013. עומר מירון
טקס הזיכרון ברחבת הכותל, אפריל 2013/עומר מירון

גנץ הזכיר כי השנה נציין ארבעה עשורים למלחמת יום הכיפורים. "אנו זוכרים את דממת הקדושה, את זעקת המלחמה בשמי הארץ ומתחתיה המוני מתפללים. והם יוצאים ולובשים את המדים ומלבד האבדן הכבד והניצחון במערכה, אנו זוכרים את נכונות הכלל לקום, לצאת ולהג את להט נכונותו של כל דור לשוב ולהתייצב להגנת העם והמדינה", אמר. "40 שנה אחרי, אנו זקוקים לכולם. לטובים ביותר מכל קצוות החברה שיתייצבו כתף אל כתף בשורות צה"ל. הנתינה שקיימה אותנו בכל נקודת שבר ובכל פסגה של התעלות נפש חיונית לעוצמתנו הצבאית. 40 שנה אחרי, אם נדמה שהאויב לא מתדפק שוב על דלתותינו, אל תניחו לשקט להטעות אתכם. כל העת מתנהלת מערכה עיקשת ואמיצה בגבולותינו והרחק מעבר להם על ביטחון ישראל".

"הערב, אני אומר לכם - חומת המגן של עמנו בצורה מתמיד. חרבנו מושחזת מאי פעם ולהבה הקטלני פועלת בכל תווך ובכל טווח", אמר הרמטכ"ל. "ומי שצריך לדעת, יודע: אין מקום ואין מטרה שקצרו זרועותיו הארוכות של צה"ל מלהשיג. נמשיך וניאבק על מנת להבטיח את שלום האזרחים. לא נחסוך ביזע כי אנו מבקשים לחסוך בדם ובדמעות. בית ישראל, בשיר 'הכותל', נכתב: 'יש אבנים עם לב אדם'. כאן, הערב, ברחבת הכותל, אנו יודעים שאיש אבנים שהן לב של עם כי אם ירושלים היא לב העם היהודי, והכותל לבב ציון, אם נימי הלב הם חרכי הכותל, אזי תפילותינו המקופלות בחרכיו הן דמו של עם ישראל ובדמנו חיינו".

פרס: "הטרור נושא רצח. השלום נושא חיים"

מוקדם יותר פנה נשיא המדינה, שמעון פרס, בנאומו למשפחות השכולות. "אנחנו היודעים כי שגרת חייכם לעולם כבר לא תהא כמו זו שלנו. אנחנו היודעים את סוד הכרית הרטובה שלכם בלילות. אנחנו שהלכנו לצד ילדיכם, והיו בתוכנו שגם ראו אותם ברגעי חייהם האחרונים, אנחנו יודעים היטב שאין הערב בפינו מילים שיכולות לרפא כאב", אמר. "אנחנו יודעים היטב שעוד לא מצאו בעולם את החיבוק שיחזיר לאחור את גלגל החיים, כאילו לא קרה דבר. כאילו נגמר הסיוט, כמו היה זה חלום בלהות. ואילו הייתה מילה כזו, חיבוק כזה, היינו הולכים עד קצווי עולם כדי להביא אותו אליכם... אתם הגיבורים האמיתיים של החיים".

נשיא המדינה שמעון פרס בטקס הזיכרון הממלכתי ברחבת הכותל, אפריל 2013. מרק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
פרס בטקס, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, מרק ניימן

לדברי פרס, "אנחנו כאן היום כדי לומר לכן שאנחנו יודעים שאין נחמה למי שאיבד בן, בעל, אב, אח, שלא נוכל להחזיר את מי שהלך ואיננו. אבל, אולי תנחם אתכם, ולו רק מעט, הידיעה שאנחנו, קרובי המשפחה, החברים, אנחנו זוכרים ונזכור אותם. ופניהם לעולם לא יימחקו מתמונות חיינו. לכל אם ואב שחשך עולמם; לכל רעיה שהתאלמנה; ולכל אח ואחות ובת ובן לנופלים, הרוכנים בדמעה אל מצבת יקירם – המתרפקים באהבה וחובקים את האבן הקרה. לכם, בני המשפחות, מצבת האבן הזו אינה אלמונית. לכם, היא עוגן-געגועים שלא ימוש ממקומו לעולם. היא משא הצער הנישא בלבבכם תמיד".

נשיא המדינה שמעון פרס בטקס הזיכרון הממלכתי ברחבת הכותל, אפריל 2013. מרק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
נשיא המדינה שמעון פרס בטקס הזיכרון הממלכתי ברחבת הכותל, אפריל 2013/לשכת העיתונות הממשלתית, מרק ניימן

"כאשר אתם, וגם אני מתבונן מתוך האבל הכבד הזה, בפלא ההיסטורי הזה ששמו מדינת ישראל. בניצחונותיה בשדות הקרב והשלום. ביצירתיות התוססת הפועמת בה. בהישגיה המופלאים המציבים אותה בתחומים כה רבים בחזית הקדמה העולמית. אין גבול לגאוותנו, אין גבול לגאוותי", הוסיף פרס. "קיומה של מדינת ישראל שוב אינו בגדר ספק. צה"ל ערוך ומוכן לכל תרחיש מול כל איום. אל מול כל סכנה". לדבריו, "עוז רוחם של לוחמות ולוחמי צה"ל ומפקדיו, אומץ לבם ואמונתם בצדקת הדרך יחד עם שמירה על ערכי מוסר, הם הערובה שידו של צה"ל תהא על העליונה. אנחנו יודעים זאת. אויבינו התנסו בזאת. מן הדין שלא יטעו מחדש. בתוך ה'יש' הזה חובתנו לא לחסוך שום מאמץ ומחיר כדי לכלות את המלחמה מן הארץ ולהביא לה ביטחון ושלום. כי גם אם יהיה מחיר השלום כבד – לעולם לא יכבד מחירו. הטרור נושא רצח. השלום נושא חיים. לנו ולשכנינו".

אירועי יום הזיכרון תשע"ג נפתחו אחר הצהריים בטקס המסורתי של ארגון "יד לבנים" בירושלים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנשא דברים בטקס, אמר כי "בפתח שבוע הזיכרון, התקומה והעצמאות, אנו מרכינים את ראשינו ואת דגלנו לזכרם של 23,085 הנופלים והנופלות במערכות ישראל, יהודים, דרוזים, נוצרים, מוסלמים, צ'רקסים, ובדואים. הנופלים באו מכל שדרות החברה בישראל. אנו מוקירים את תרומתם העצומה של כל הנופלים ואין שוויון גדול יותר מההתייצבות המשותפת בחזית ומסירת החיים כדי שאנחנו נחיה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אשרי העם שאלה הם בניו, אשרי העם שאלה הם משפחות בניו". ראש הממשלה לצד יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ונשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתניהו התייחס בדבריו לכאב שחוות המשפחות השכולות. "אני מתפעם מכוחות הנפש של מרים פרץ שאיבדה את שני בניה שנפלו בקרב בלבנון ובגבול עזה", סיפר. "היא אמרה שמה שנתן להם את הכוחות זו האמונה המוחלטת בזכותנו להיות עם חופשי בארצנו. אשרי העם שאלה הם בניו, אשרי העם שאלה הם משפחות בניו. אם ייגזר עלינו, נאחז בחרבנו ונצא לשדה המערכה אל מול מבקשי רעתנו. איננו ששים אלי קרב, איננו צמאי דמים. ידינו מושטת לשלום לכל העמים ולכל המדינות, קרובים כרחוקים, אבל במהלך הדורות למדנו שרק כוח מגן חזק יבטיח שלא תאונה לנו רעה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אירועי יום הזיכרון יימשכו מחר כאשר בשעה 11:00 בבוקר תישמע צפירה בת שתי דקות ברחבי הארץ ולאחריה יחלו טקסי הזיכרון הממלכתיים. טקס האזכרה הממלכתי המרכזי יתקיים בהר הרצל בירושלים. טקס נוסף ייערך במקביל בקריית שאול בתל אביב. בשעה 13:00 יתקיים טקס זיכרון בהר הרצל. בשעה 20:00 יתקיים טקס הדלקת המשואות החגיגי שיחתום את יום הזיכרון ויפתח את חגיגות יום העצמאות.

הר הרצל , אפריל 2013. נועם מושקוביץ
במהלך יום הזיכרון יתקיימו בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ 52 טקסים ממלכתיים/נועם מושקוביץ

אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון, נערך השנה להגעתם של יותר ממיליון וחצי בני אדם לבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. סמנכ"ל וראש אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, אריה מועלם, אמר כי "משרד הביטחון מצדיע לנופלים, ומחבק את המשפחות השכולות. ליבנו עם המשפחות השכולות ועם עם ישראל המתייחד עם זכר נופליו". מניין הנופלים במערכות ישראל מאז שנת 1860 (התר"ך) ועד 12 באפריל 2013 עומד על 23,085. מיום הזיכרון התשע"ב נוספו 92 חללים, בהם 37 חללי צה"ל, 12 חללי כוחות הביטחון והמשטרה וכן 43 נכי צה"ל שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי צה"ל. מניין המשפחות השכולות בישראל בשנת 2012 עמד על 17,553, בהן 2,324 יתומים ו-4,964 אלמנות צה"ל ומערכת הביטחון.

במהלך יום הזיכרון יתקיימו בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ 52 טקסים ממלכתיים ומאות טקסי זיכרון נוספים ייערכו בחלקות הקבורה הצבאיות בבתי העלמין מקריית שמונה ועד אילת, ובאלפי קברים ביישובים השונים. 4.1 מיליון מדברות "דם המכבים" יחולקו בבתי העלמין, בטקסים ובמוסדות החינוך ברחבי הארץ. עשרות אלפי מדבקות נשלחו לנציגויות ישראל ברחבי העולם. כ-23 אלף נרות "יזכור" ודגלונים יודלקו ויוצבו לצד קברי הנופלים.

הר הרצל , אפריל 2013. נועם מושקוביץ
הר הרצל , אפריל 2013/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully