וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש הממשלה ביד לבנים: "אם ייגזר עלינו, נאחז בחרבנו"

בטקס המסורתי שפתח את אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה נשאו דברים גם יו"ר הכנסת וסגן שר הביטחון. נתניהו: "ידנו מושטת לשלום לכל העמים"

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

אירועי יום הזיכרון תשע"ג נפתחו אחר הצהריים (ראשון) בטקס זיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה של ארגון "יד לבנים" בירושלים. הטקס התקיים במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, הרבנים הראשיים לישראל וסגן שר הביטחון, דני דנון.

"בפתח שבוע הזיכרון, התקומה והעצמאות, אנו מרכינים את ראשינו ואת דגלנו לזכרם של 23,085 הנופלים והנופלות במערכות ישראל, יהודים, דרוזים, נוצרים, מוסלמים, צ'רקסים, ובדואים", אמר נתניהו בפתח דבריו בטקס. "הנופלים באו מכל שדרות החברה בישראל. אנו מוקירים את תרומתם העצומה של כל הנופלים ואין שוויון גדול יותר מההתייצבות המשותפת בחזית ומסירת החיים כדי שאנחנו נחיה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הכנסת אדלשטיין ונשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בטקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתניהו התייחס בדבריו לכאב שחוות המשפחות השכולות. "אני מתפעם מכוחות הנפש של מרים פרץ שאיבדה את שני בניה שנפלו בקרב בלבנון ובגבול עזה", סיפר. "היא אמרה שמה שנתן להם את הכוחות זו האמונה המוחלטת בזכותנו להיות עם חופשי בארצנו. אשרי העם שאלה הם בניו, אשרי העם שאלה הם משפחות בניו. אם ייגזר עלינו, נאחז בחרבנו ונצא לשדה המערכה אל מול מבקשי רעתנו. איננו ששים אלי קרב, איננו צמאי דמים. ידנו מושטת לשלום לכל העמים ולכל המדינות, קרובים כרחוקים, אבל במהלך הדורות למדנו שרק כוח מגן חזק יבטיח שלא תאונה לנו רעה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, נשא דברים בטקס. לדבריו, "יום הזיכרון הוא יום של חשבון נפש. כשאנו מסתכלים על ההישגים של מדינת ישראל, על מה שהצלחנו, ברור לכל שזה לא היה קורה ללא המחיר הכבד ששילמו הנופלים. הם יכלו להיות כאן עמנו, להקים משפחה, להיות חלק בבניית והנהגת מדינת ישראל, אבל הם נשארו שם למעננו".

סגן שר הביטחון, דני דנון, אמר כי "אנחנו מרכינים את הראש והדגל לזכרם של יקירינו. אני עומד כאן היום כנציג משרד הביטחון וכיתום צה"ל. גם אני ומשפחתי הצטרפנו למשפחה זו. במהלך השנים ידענו לאחד כוחות ולהילחם על הזכות הנצחית של עם ישראל לחיות בשלווה. למען מימוש זכות היסטורית זאת שילמנו מחיר יקר".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר כי "אומה מגלה את תעצומות נפשה בדמות האנשים שהיא בוחרת להוקיר ולחבק. יום הזיכרון מזכיר לנו את מחירה הנורא של החירות את העלות הכואבת של העצמאות את הקרבן העצום שאנו משלמים בכל עת ובכל שעה. בתי העלמין והחלקות הצבאיות הם עדות אילמת למחיר הכבד שאנו משלמים על הזכות שניתנת לנו להניף את דגל העצמאות".

שלומית חביון, שבנה עופר נהרג במהלך שירותו הצבאי ב-1986, נשאה גם היא דברים בטקס. "רשימת החללים הולמת באוזנינו ומתכנסת לשמו של הנופל הפרטי שלנו. והכתפיים המשתופפות אל הצוואר המתכווץ מציירות את גרף השכול ומסגירות אותנו גם מאחור ועינינו תרות אחר המבט של היקר לנו מכל שכך נראה וכאן דרכה רגלו לפני לכתו", אמרה. "השנה מלאה למעלה מרבע מאה לנפילתו של בנינו, עופר. כמו רבים, הייתי צועדת אל האנדרטה שלו וסופרת את אבני השביל כדי שהזמן יתקתק. כמו רבים, היום אני ממוקדת בשמירה על השפיות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר דברי הפתיחה של המנחה דן כנר, שר הזמר דוד ד'אור את "שיר המעלות" ולאחר מכן הדליקה אלמנת צה"ל את לפיד הזיכרון, והוקראה תפילת יזכור. בהמשך הטקס הקריא הרב הראשי לצה"ל, תת-אלוף רפי פרץ, פסוקי תהילים וירון בצלאלי, אביה של סגן הילה צלאלי שנהרגה במהלך החזרות לטקס יום העצמאות בשנה שעברה, קרא קדיש. לאחר מכן נשא החזן הראשי של צה"ל את פיוט "אל מלא רחמים" והרב הראשי הספרדי שלמה עמאר נשא תפילה לנשמות הקדושים.

בשעה 20:00 תישמע צפירה בת דקה אחת בכל רחבי המדינה, שתציין את פתיחתו של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה. ברחבת הכותל המערבי בירושלים תחל מיד בתום הצפירה עצרת הזיכרון המרכזית, במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, והרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ. ברחבת משכן הכנסת יתקיים לאחר מכן אירוע "שירים לזכרם", בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שר הרווחה מאיר כהן, סגן הרמטכ"ל ומפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו. מחר בשעה 11:00 בבוקר תישמע צפירה בת שתי דקות ברחבי הארץ ולאחריה יחלו טקסי הזיכרון הממלכתיים. טקס האזכרה הממלכתי המרכזי יתקיים בהר הרצל בירושלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון, נערך השנה להגעתם של יותר ממיליון וחצי בני אדם לבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. סמנכ"ל וראש אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, אריה מועלם, אמר כי "משרד הביטחון מצדיע לנופלים, ומחבק את המשפחות השכולות. ליבנו עם המשפחות השכולות ועם עם ישראל המתייחד עם זכר נופליו". מניין הנופלים במערכות ישראל מאז שנת 1860 (התר"ך) ועד 12 באפריל 2013 עומד על 23,085. מיום הזיכרון התשע"ב נוספו 92 חללים, בהם 37 חללי צה"ל, 12 חללי כוחות הביטחון והמשטרה וכן 43 נכי צה"ל שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי צה"ל. מניין המשפחות השכולות בישראל בשנת 2012 עמד על 17,553, בהן 2,324 יתומים ו-4,964 אלמנות צה"ל ומערכת הביטחון.

במהלך יום הזיכרון יתקיימו בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ 52 טקסים ממלכתיים ומאות טקסי זיכרון נוספים ייערכו בחלקות הקבורה הצבאיות בבתי העלמין מקריית שמונה ועד אילת, ובאלפי קברים ביישובים השונים. 4.1 מיליון מדברות "דם המכבים" יחולקו בבתי העלמין, בטקסים ובמוסדות החינוך ברחבי הארץ. עשרות אלפי מדבקות נשלחו לנציגויות ישראל ברחבי העולם. כ-23 אלף נרות "יזכור" ודגלונים יודלקו ויוצבו לצד קברי הנופלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully