וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: רעש אדמה הורגש בכור בבושהר, 30 הרוגים באזור

רויטרס

9.4.2013 / 16:22

הרעש, בעוצמה 6.3 דרגות, הורגש גם במדינות המפרץ השכנות. החברה הרוסית שבנתה את הכור עבור האיראנים דיווחה כי אין שיבוש בפעילות הכור האזרחי ושאין שינוי ברמות הקרינה

רעש אדמה הורגש אחר הצהריים (שלישי) באיראן, כ-90 קילומטרים מדרום-מזרח לעיר בושהר, בה נמצא הכור הגרעיני האזרחי של המדינה. המרכז הגיאולוגי האמריקני דיווח כי עוצמת הרעש הייתה 6.3 דרגות בסולם ריכטר. סוכנות הידיעות איסנ"א דיווחה כי 30 בני אדם נהרגו ונלקחו לחדרי המתים בעיר חורמוז'. זהותם טרם נמסרה. עוד 800 בני אדם נפצעו.

מרכז הרעש היה בעיר הנמל כאכי השוכנת לחופי המפרץ הפרסי. עדי ראייה דיווחו כי הרעש הורגש גם מחוץ לאיראן והגיע עד לחופי דובאי וקטר. גם בבחריין זעו בניינים בשל רעדי משנה. סוכנות הידיעות הרוסית "ריא נובוסטי" דיווחה כי פעילות הכור הגרעיני בבושהר לא שובשה בשל הרעש. פקיד בכיר בחברה אטומסטרויקספורט שבנתה את הכור עבור האיראנים מסר כי "לרעש האדמה לא הייתה כל השפעה על הפעילות הרגילה של הכור, ואנשי הצוות במקום ממשיכים בעבודה הרגילה. רמות הקרינה בכור נמצאות בתחום הרגיל".

(דיווח בטלוויזיה הפרסית על רעש האדמה)

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
הכור הגרעיני בבושהר/AP

בחודש פברואר פרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דוח ממנו עולה כי איראן השביתה את הכור בבושהר, המשמש להפקת חשמל לאנרגיה אזרחית. לא נמסרה הסיבה למהלך, ולא ברור האם מאז שב הכור לפעולה או שמא הוא עדיין מושבת.

מאז הושלמה בנייתו על ידי רוסיה, סבל הכור מתקלות אשר גרמו בעבר להשבתתו, אולם מומחים הדגישו כי השבתת הכור עשויה גם לאפשר לאיראן להוציא את מוטות הדלק המשמשים להפעלת הכור בלי שתהיה על כך בקרה, וזאת למרות ההסכם עם רוסיה המחייב את איראן להחזיר לה את מוטות הדלק המשומשים. מבחינה תיאורטית, קיימת אפשרות שאיראן עושה פעולות אלו כתרגיל לבדיקת הערנות של רוסיה, אם וכאשר תחליט להשתמש באותם מוטות דלק ולמחזרם כדי להפיק מהם חומר בקיע לפצצת גרעין.

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
טכנאים בכור בבושהר. האתר מפיק אנרגיה אזרחית/AP

בחודש אוגוסט האחרון נהרגו כ-250 בני אדם בשני רעשי אדמה חזקים שפקדו את צפון-מערב איראן. שתי הרעידות התרחשו ביום שבת. הרעש הראשון היה בעוצמה של 6.4 דרגות בסולם ריכטר, כ-60 קילומטרים צפון-מערבית לעיר תבריז, באזור הררי בגבול עם אזרבייג'ן. מרבית הנספים היו בני המיעוט האזרי שגרו בבתים רעועים. הרעש השני, 11 דקות לאחר הרעש הראשון, היה בעוצמה 6.3 דרגות בעיר הסמוכה ורזקאן. כ-2,000 בני אדם נפצעו.

את איראן פקדו בעבר רעשי אדמה שהחריבו מחוזות שלמים ונספו בהם עשרות אלפי בני אדם. בחודש מרץ 2006 נהרגו כשבעים בני אדם ברעש בעוצמה 6 במחוז לורסתאן במערב המדינה. שנה קודם לכן נהרגו כ-500 בני אדם ברעידה חזקה במחוז כרמאן בדרום המדינה.
הרעש החזק ביותר שהיה באיראן בעת המודרנית היה בחודש יוני, 1990. כ-45 אלף בני אדם נספו ברעידת אדמה במחוז גילן שבצפון המדינה, לפאתי הים הכספי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully