וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: הופסקו החיפושים אחר ניצולים מרעש האדמה

מניין המתים נקבע היום על כ-250 בני אדם ופקידים באזורים החרבים הביעו תקווה כי אין עוד הרוגים מתחת להריסות. בתי החולים מלאים, עדים סיפרו על מחסור בתרופות ובמזון

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

באירן הופסק הבוקר (ראשון) החיפוש אחר ניצולים משני רעשי האדמה שפקדו את צפון-מערב המדינה בסוף השבוע. מניין הנספים מוערך בכ-250 בני אדם.

פקידים שצוטטו בתקשורת הרשמית הביעו תקווה שאין עוד מתים מתחת להריסות הכפרים שנחרבו. חוסיין גדמי, נציג משרד הפנים שבא לפקח על פעולות ההצלה הביע ביטחון "כי לא נותר עוד איש מתחת לחורבות". לדבריו, כ-110 כפרים ניזוקו בסך הכל. שישה כפרים נחרבו כליל. עשרות יישובים נוספים נפגעו במידה שלא יהיה ניתן לשוב אליהם.

פעולות החילוץ שובשו בשל עשרות רעשי משנה

שתי רעידות האדמה הורגשו באירן בערב שבת בזו אחר זו. כמעט 2,000 בני אדם נפצעו. מרביתם נחבלו בגפיים ומקצתם נפגעו בעת מנוסתם. הרעש הראשון היה בעוצמה של 6.4 דרגות בסולם ריכטר, ומוקדו כ-60 קילומטרים צפון-מערבית לעיר תבריז, השוכנת באזור הררי בגבול עם אזרבייג'ן השכנה ועם ארמניה. מרבית תושביה הם בני המיעוט האזרי, ובתיהם נבנו בצורה רעועה. הרעש השני, 11 דקות לאחר מכן, היה בעוצמה 6.3 דרגות, בעיר הסמוכה ורזקאן. התקשורת לאזורים שנפגעו עדיין משובשת מאוד, ומתבצעת ברדיו.

בזמן שעובדי החילוץ עמלו לאורך הלילה לחלץ את המתים מבין הריסות הבתים החרבים, עשרות אלפי הניצולים שנמלטו מבתיהם לנו במקלטים זמניים ובמרכזי חירום, שפתחו עבורם ארגונים הומניטריים. פעולתם של אנשי הסיוע שובשה מעת לעת בגלל עשרות רעשי המשנה , שעוררו בהלה בקרב הניצולים. גם תושבים שבתיהם לא ניזוקו העדיפו לחסות באוהלים מחשש לרעידות נוספות.

ניצולים בעיר ורזקאן במחוז אזרבייג'ן, שנפגעה ברעש האדמה שפקד את אירן ב-11 באוגוסט 2012. AP
גם מי שלא נפגעו חששו לשוב לבתיהם בשל רעשי המשנה.ורזקאן/AP

עדי ראייה סיפרו כי המיטות בבתי החולים מלאות עד אפס מקום וכי יש מחסור חמור במזון ובתרופות. צלם מקומי סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי פגש אנשים שביתם חרב לגמרי ושאיבדו את כל רכושם. "הם צריכים עזרה", סיפר הצלם, תהיר סעדתי, "הם צריכים בגדים חמים, עוד אוהלים, שמיכות ולחם". לדבריו, נקודת האור היחידה היא שהרעש אירע בשעת היום ולא בלילה. "כך, אנשים רבים היו מחוץ לביתם. אם רעידת האדמה הייתה בלילה, מספר הנפגעים היה גבוה בהרבה".

לשכתו של נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, פרסמה הודעת תנחומים לנפגעי האסון ולקורבנותיו. הנשיא קרא לכוחות ההצלה לפעול במלוא המאמץ באזורים שנפגעו.

בית החולים בעיר אהר, מחוז אזרבייג'ן, אליו פונו פצועים מרעש האדמה שפקד את אירן ב-11 באוגוסט 2012.. רויטרס
עדי ראייה מדווחים על מחסור בתרופות. העיר אהר, הבוקר/רויטרס

את אירן פקדו בעבר רעשי אדמה שהחריבו מחוזות שלמים ונספו בהם עשרות אלפי בני אדם. בחודש מרץ 2006 נהרגו כשבעים בני אדם ברעש בעוצמה 6 במחוז לורסתאן במערב המדינה. שנה קודם לכן נהרגו כ-500 בני אדם ברעידה חזקה במחוז כרמאן בדרום המדינה.

בשנת 2003 פקד את אירן רעש אדמה בעוצמה 6.6 דרגות בסולם ריכטר. גם הפעם מוקד הרעש היה במחוז כרמאן, והרעש החריב לחלוטין את העיר העתיקה בם. כ-25 אלף בני אדם נהרגו, כשליש מאוכלוסיית העיר.

הרעש החזק ביותר שהיה באירן בעת המודרנית היה בחודש יוני, 1990. כ-45 אלף בני אדם נספו ברעידת אדמה במחוז גילן שבצפון המדינה, לפאתי הים הכספי.

סייע בהכנת הידיעה: משה-חי הגיגת‎

תמונות נוספות ממאמצי החילוץ באירן (תצלומים: AP / רויטרס / FARS)

בית החולים בעיר אהר, מחוז אזרבייג'ן, אליו פונו פצועים מרעש האדמה שפקד את אירן ב-11 באוגוסט 2012.. רויטרס
בית החולים בעיר אהר, מחוז אזרבייג'ן, אליו פונו פצועים מרעש האדמה שפקד את אירן ב-11 באוגוסט 2012./רויטרס
רעידת אדמה באירן גרמה למותם של 153 אנשים, אוגוסט 2012. AP
רעידת אדמה באירן גרמה למותם של 153 אנשים, אוגוסט 2012/AP
רעידת אדמה באירן גרמה למותם של 153 אנשים, אוגוסט 2012. AP
רעידת אדמה באירן גרמה למותם של 153 אנשים, אוגוסט 2012/AP
ניצולים בעיר ורזקאן במחוז אזרבייג'ן, שנפגעה ברעש האדמה שפקד את אירן ב-11 באוגוסט 2012. AP
ניצולים בעיר ורזקאן במחוז אזרבייג'ן, שנפגעה ברעש האדמה שפקד את אירן ב-11 באוגוסט 2012/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully