וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרגיל? "אירן השביתה את הכור בבושהר"

יוסי מלמן

21.2.2013 / 20:36

מדו"ח חדש של סבא"א עולה כי אירן השביתה את פעילות הכור להפקת חשמל – צעד שעשוי גם לאפשר לה לבצע פעולות ללא בקרת רוסיה – וכי הותקנו 180 סרכזות להעשרת אורניום בנתנז

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

אירן השביתה לפני כשבוע את הכור להפקת חשמל בבושהר – כך עולה מדו"ח שפרסמה הערב (חמישי) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). עם זאת, לא נמסרה הסיבה למהלך, ולא ברור מהדו"ח האם מאז שב הכור לפעולה, או שמא הוא עדיין מושבת. מאז הושלמה בנייתו על ידי רוסיה, סבל הכור מתקלות אשר גרמו בעבר להשבתתו, אולם מומחים הדגישו כי השבתת הכור עשויה גם לאפשר לאירן להוציא את מוטות הדלק המשמשים להפעלת הכור בלי שתהיה על כך בקרה, וזאת למרות ההסכם עם רוסיה המחייב את אירן להחזיר לה את מוטות הדלק המשומשים. מבחינה תיאורטית, קיימת אפשרות שאירן עושה פעולות אלו כתרגיל לבדיקת הערנות של רוסיה, אם וכאשר תחליט להשתמש באותם מוטות דלק ולמחזרם כדי להפיק מהם חומר בקיע לפצצת גרעין.

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
הכור להפקת אנרגיה גרעינית בבושהר/AP

בנוסף לכך, דו"ח סבא"א החדש אישר פרסומים קודמים לפיהם אירן התקינה סרכזות חדשות להעשרת אורניום מדגם מתקדם יותר מתוצרתה. לפי המסמך, אשר יוגש במלואו לדיון של מועצת הנגידים של הארגון בשבוע הבא, עולה כי הותקנו 180 סרכזות באתר להעשרת אורניום בנתנז. סרכזות אלה, לכשיתחילו להעשיר אורניום, ישדרגו את יכולתה של אירן להעשיר אורניום בקצב מוגבר פי שלושה מזה של הסרכזות הישנות שברשותה.

עם זאת, מספר הסרכזות שהותקנו אינו מהווה שינוי דרמטי ביכולתה העכשווית של אירן, ולכן כל ההערכות הקודמות בנושא קצב התקדמות תכנית הגרעין של אירן עומדות בעינן. לפי הערכות אלה, המבוססות על ארגוני הביון של ארצות הברית, ישראל ומדינות נוספות במערב, בקיץ תוכל אירן להגיע למצב שאם תרצה, תוכל לייצר חומר בקיע – זאת בתנאי שתשתמש במלאי הקיים של האורניום ברמה של 20% המצוי ברשותה להעשרה נוספת לרמה של 90%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
הסרכזות ישדרגו את יכולתה של אירן להעשיר אורניום בקצב מוגבר. מתקן ההעשרה בנתנז/AP, Vahid Salemi

בשבוע הבא ייפגשו נציגי אירן עם קבוצת ה"5+1" (גרמניה וחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון) בקזחסטן, לדיון נוסף במאמצים להגיע להסכמה שתאט את קצב תכנית הגרעין שלה. המעצמות יציעו לאירן הקלות בעיצומים, בעיקר בכל הנוגע לתחום הסחר בזהב ובמתכות אחרות, בתמורה לנכונותה להפסיק העשרת אורניום ל-20%, אולם הסיכויים להשגת הסדר הם קלושים ביותר.

הדו"ח חושף גם כי הטענה האירנית לפיה העשרת אורניום ל-20% דרושה לה להפעלת כור המחקר הקטן בטהרן שבו היא מייצרת איזוטופים לרפואה משמש גם כתירוץ. עולה כי הכור בטהרן משמש גם כמעבדה ניסיונית לקראת הפעלת כור מחקר גדול שהיא בונה בארק ואשר אם וכאשר תושלם בנייתו בעוד כמה שנים, יוכל לייצר פלוטוניום כחומר בקיע לפצצה גרעינית.

בתגובה לפרסום הדו"ח אמרו הערב גורמים מדיניים בירושלים: "אם יתברר שאלו הנתונים שמופיעים בדו"ח הרשמי של סבא"א, הרי שמדובר בנתונים חמורים מאוד, שמוכיחים שאירן ממשיכה להתקדם במהירות לקו האדום ששרטט ראש הממשלה בנאומו באו"ם". הגורמים ציינו כי סוגיית הגרעין האירני צפויה לעמוד בראש סדר היום בין ראש הממשלה ונשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקורו בישראל בחודש הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully