וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבב השיחות עם אירן נכשל: "פער גדול בין הצדדים"

6.4.2013 / 18:10

לא נקבע מועד לחידוש השיחות בין מעצמות המערב לאירן בנוגע לתכנית הגרעין. שרת החוץ של האיחוד האירופי טענה שלא חלה התקדמות ואילו האירנים אמרו שייתכנו צעדים בוני אמון

סבב השיחות בין מעצמות המערב לאירן בנושא תכנית הגרעין שטהרן מפתחת נכשל והמרחק בין עמדות הצדדים נותרו בעינם – כך מסרה אחר הצהריים (שבת) שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון במסיבת עיתונאים בעיר אלמטי שבקזחסטן. הכישלון במאמצים להגיע לפריצת דרך במגעים שהתקיימו ביומיים האחרונים בעיר אלמטי שבקזחסטן מסמנן מפלה נוספת של הגישה לפיה ניתן לעצור את אירן מלהגיע למצב בו היא מחזיקה בנשק גרעיני בדרכים דיפלומטיות כאשר לא נקבע מועד לשיחות המשך.

"במהלך היומיים האחרונים דנו ארוכות בנושאים שהצגנו בהצעת הפשרה שנועדה לבנות אמון בין הצדדים", אמרה אשטון, המייצגת את שש המעצמות (ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה), "אולם התברר כי נותר פער גדול בין העמדות". בניגוד לדבריה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, החבר הרוסי בצוות המשא ומתן נשמע אופטימי יותר. לדבריו, במהלך השיחות הושג "צעד משמעותי קדימה", אם כי הוא ציין שלא הושגה כל פשרה בין הצדדים.

מנגד, אירן ממשיכה להציג קו נוקשה מול הנציגים מהמערב, אולם הנציג האירני בשיחות, סעד ג'לילי אמר בתום השיחות כי למרות חוסר ההסכמה בין הצדדים, ניתן להגיע לצעדים בוני אמון בנושא. "אנחנו הצגנו את ההצעה שלנו אולם הצד השני לא היה מוכן וביקש ארכה ללמוד את ההצעה", סיכם ג'לילי.

סעד ג'לילי, מזכיר המועצה האירנית לביטחון לאומי, עם הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשתטון. אלמטי, קזחסטן. 26 בפברואר 2013. רויטרס
הסכימו לא להסכים. אשטון וג'לילי/רויטרס

על רקע החשדות כי אירן מטשטשת ומסתירה את כוונותיה האמתיות בהעשרת האורניום בעבר, חוששים במערב כי השיחות עצמן הן תרגיל משיכת זמן של הרפובליקה האיסלמית. אירן טוענת כי היא מעשירה אורניום לצרכים אזרחים בלבד, אולם פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית סבורים כי אירן פועלת בחשאי לייצור פצצת אטום.

כשברקע הוועידה נותר האיום הישראלי, בגיבוי אמריקאי, שכל האופציות למנוע מאירן להשיג יכולת גרעינית עדיין "על השולחן" ולמרות הכישלון להגיע להסכמה, אף צד באלמטי לא סבר שיש לנטוש את המסלול הדיפלומטי. אשטון, שכאמור הודיעה שלא חלה התקדמות בשיחות טענה עם זאת כי בפעם הראשונה "התנהל שיח רציני במסגרתו יכולנו לדון בפרטים, להציג שאלות ולקבל עליהן תשובות". "ההיבט הזה", אמרה אשטון, "היה חשוב ביותר". אשטון הוסיפה כי "מה שחשוב בסופו של דבר הוא התוכן. אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים להשיג, והאתגר האמתי הוא להגיע לשיח כן כדי שנוכל לנוע קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully