וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגעים עם אירן הסתיימו ללא הסכם - אך בלי פיצוץ

יוסי מלמן

27.2.2013 / 13:23

סבב השיחות בקזחסטן בין טהרן למערב הסתיים שוב ללא מוצא אך בתחושה אופטימית יחסית. אירן דבקה בדרישתה להעשיר אורניום. הצדדים ייפגשו למגעים טכניים בחודש הבא

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

באלמטי בירת קזחסטן הסתיים הבוקר (רביעי) סבב השיחות בנושא תכנית הגרעין של אירן, מבלי שתושג פריצת דרך של ממש אך גם לא ללא פיצוץ במגעים בין הצדדים. למעשה, ההישג החשוב של הדיונים הוא שהוחלט להמשיכם. זאת, בסבב נוסף שיתקיים בטורקיה בחודש הבא, לפני חגיגות ראש השנה הפרסי שיצוין בסוף החודש הבא. אירן גם הסכימה להצעת המעצמות כי המפגש הבא ייערך בדרג של מומחים, שידונו בפרטים השונים של תכנית הגרעין של המדינה.

השיחות בקזחסטן נמשכו יומיים, בהשתתפות נציגי אירן ושש המעצמות (גרמניה וחמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון: ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת). בראש המשלחת של המעצמות עמדה קתרין אשטון, הממונה על קשרי החוץ של האיחוד האירופי. לדבריה, "היא מקווה שהצד האירני ידון בחיוב בהצעות שהגשנו להם".

סעד ג'לילי, מזכיר המועצה האירנית לביטחון לאומי, עם הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשתטון. אלמטי, קזחסטן. 26 בפברואר 2013. רויטרס
מזכיר המועצה לביטחון לאומי של אירן, סעד ג'לילי, עם קתרין אשטון, אמש בקזחסטן/רויטרס

הצעת המעצמות היא שאירן תחדל להעשיר אורניום לרמה של 20%, תשבית את המתקן להעשרת אורניום התת-קרקעי בפורדו שליד קום, ותוציא את כמות האורניום המועשר ברמת 20% מחוץ לגבולות המדינה. בתמורה, יוסרו מאירן, באופן הדרגתי, העיצומים הפוגעים בכלכלת המדינה ויינתן לה סיוע טכני לקידום תכנית גרעין לצרכיה האזרחיים. ואולם, אירן סירבה עד כה להצעה זו, ודבקה בעמדתה שזכותה להעשיר אורניום בשטחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ההחלטה על העשרה ברמה הגבוהה יותר טרם התקבלה

לפי הדו"ח האחרון של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית), יש לאירן כיום 167 קילוגרמים של אורניום מועשר בדרגה של 20%, ועוד כ-90 קילוגרמים של אורניום מועשר שהומר ל"לוחות" המיועדים לתפעול כור המחקר הגרעיני הקטן בטהרן, שם מיוצרים איזוטופים לרפואה. כור מחקר זה מספק לאירן את התירוץ מדוע היא צריכה להעשיר אורניום לרמה של 20%, בנוסף להשערה הנמוכה של 3.5%.

כדי להיות במצב שיאפשר לאירן לייצר חומר בקיע לפצצת גרעין ראשונה, המדינה צריכה כ-240 קילוגרמים של אורניום ברמת העשרה של 20%, ולהעביר אותו העשרה נוספת של 90%. לאירן יש די סרכזות וידע כדי לעשות זאת, אם הנהגתה, ובראשה המנהיג העליון עלי חמינאי, יקבלו החלטה כזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully