וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונת המתקן הגרעיני באירן אינה מחדשת דבר

יוסי מלמן

27.2.2013 / 12:07

תמונת הלוויין מהמתקן באראק שהתפרסמה בבריטניה אינה מצדיקה את הכותרות שקיבלה - הבנייה בכור נמשכת כבר עשור. עם זאת, יש סיבה לדאגה: כשתושלם הבנייה יופק בו פלוטוניום

ה"דיילי-טלגרף" הבריטי פרסם הלילה (רביעי) תמונת לוויין מהמתקן הגרעיני השמור באראק שבאירן וסחף את כלי התקשורת הישראלים בגל של כותרות מרעישות. אולם, בניגוד לרושם שנוצר מהכותרות, אין שום חדש ואין שום גילוי על תכנית הגרעין של אירן. החידוש היחיד הוא, שתמורת כ-2,000 דולרים, העיתון הבריטי רכש צילום מחברת לוויינים מסחרית, צילום שכל אחד יכול לרכוש.

באראק בונה אירן זה יותר מעשור כור בהספק של 40 מגה-וואט, לטענתה למטרות מחקר בלבד. אבל הכור הזה יוכל להפיק פלוטוניום כשתושלם בנייתו. עם זאת חשוב לזכור, כי האירנים נמצאים במרחק של בין שלוש לחמש שנים מהשלמת הכור, וגם לאחריו ידרש פרק זמן עד שאפשר יהיה לייצר את הפלוטוניום. המתקן היחידי שהושלם עד כה הוא בריכת המים הכבדים שנועדה לצינון הכור שייבנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין שום חדש ואין שום גילוי על תכנית הגרעין של אירן. תמונת הלוויין מהמתקן באראק/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל המידע הזה ידוע לסבא"א ולקהילות המודיעין במערב ומופיע בדוחות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. אירן מונעת מפקחי סבא"א זה כשנה וחצי לבקר במקום. מכל זה ברור, שלצד העשרת האורניום, אירן מפתחת גם את מסלול הפלוטוניום כחומר בקיע לפצצה.

בשונה מאורניום הנמצא בטבע ומופק כחומר בקיע לייצור פצצה גרעינית, פלוטוניום הוא יסוד "מלאכותי" שיש לייצר בכור. פצצות אטום מפלוטוניום הן בעלות עוצמה גדולה יותר, קטנות יותר בממדיהן (כך שקל יותר להרכיבן כראש נפץ על טיל בליסטי), אולם בשונה מפצצות המיוצרות מאורניום, הן מתכלות מהר יותר. בעוד שאורניום איננו מתכלה אלא לאחר עשרות אלפי שנים, מחזור החיים של פלוטוניום הוא עשרות בודדות של שנים וחלק מהחומר בפצצה מתפרק במחצית מחזור החיים. במקרה כזה, פותחים את הפצצה ומחדירים את כמות החומר שהתכלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully