וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיחות עם אירן מתחדשות: דיון עמוק או משיכת זמן?

יוסי מלמן

17.3.2013 / 13:30

אחרי הדיונים בקזחסטן, שש המעצמות ישובו מחר לשיחות טכניות עם טהרן, הפעם בטורקיה. בראש המשלחת האירנית יעמוד ככל הנראה קצין מודיעין. במערב מטילים ספק בהצלחת המגעים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(בסרטון: סיכום שיחות הגרעין מהחודש שעבר)

מחר (יום שני) יפתחו בטורקיה שיחות בין מומחים מטהרן לנציגים מטעם חמש המעצמות וגרמניה (קבוצת 5+1) בנושא תכנית הגרעין של אירן. על סדר היום של השיחות, שיתקיימו באיסטנבול, תעמוד ההצעה של שהוגשה לאירן בסבב הקודם בחודש שעבר בקזחסטן, ושנציגי אירן קידמו בברכה.

מטרת הסבב הנוכחי היא לנסות ולתרגם את ההבנות הכלליות שהושגו לדיון יסודי על פרטים של הסכם עתידי. קבוצת המעצמות דורשת שאירן תפסיק להעשיר אורניום לרמה של 20%, שתשבית את הפעילות באתר להעשרת אורניום התת-קרקעי בפורדו שליד קום, ותהדק את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). בתמורה, מוצע כי אירן תזכה להסרה חלקית ומודרגת של העיצומים המוטלים עליה.

סעד ג'לילי, מזכיר המועצה האירנית לביטחון לאומי, עם הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשתטון. אלמטי, קזחסטן. 26 בפברואר 2013. רויטרס
מזכיר המועצה לביטחון לאומי של אירן, סעד ג'לילי, עם קתרין אשטון, בסוף חודש פברואר בקזחסטן/רויטרס

את ארצות הברית ייצגו במפגש רוברט איינהורן וג'ים טימבי, מומחים של מחלקת המדינה לבקרת נשק. יתלווה אליהם לטורקיה ג'ים ג'וזף, נציג הבית הלבן. בראש משלחת אירן יעמוד חמיד רזה אסגרי, שהשתתף גם בסיבובי שיחות קודמים בנושא הגרעין, ושלפי מקורות אמריקניים הוא בעצם קצין מודיעין.

מומחים במערב ובישראל מטילים ספק רב בסיכויים להשיג התקדמות של ממש בשיחות, וסבורים כי מטרת האירנים היא להרוויח זמן נוסף בחסות מראית עין של משא ומתן, כדי לקדם את תכנית הגרעין שלה. נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שיבוא השבוע לישראל, אמר בראיון לערוץ 2 כי אירן נמצאת במרחק של לפחות שנה מהיכולת לייצר נשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully