וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חמינאי הורה לעכב את תכנית הגרעין של איראן"

יוסי מלמן

2.4.2013 / 9:47

גורמים מערביים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" שהרקע להחלטת המנהיג העליון הוא הבחירות לנשיאות שייערכו ביוני. בכך, נמנעת איראן מלהגיע לכמות מספקת של אורניום מועשר לפצצה

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, החליט לעכב את תכנית הגרעין של ארצו לפחות עד הבחירות לנשיאות שייערכו בחודש יוני הקרוב - כך דיווח הבוקר (שלישי) ה"וול סטריט ג'ורנל" שמצטט גורמים אנונימיים בממשל האמריקאי, באירופה ובישראל. הידיעה על החלטת חמינאי מוצגת בדיווח כעובדה מוגמרת ולא כהערכה או סברה של מומחים.

נושא: ההנהגה האירנית, אוגוסט 2012. מימין: יו"ר הפרלמנט עלי לריג'אני, יו"ר המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, אכבר האשמי רפסנג'אני, המנהיג העליון עלי חמינאי, הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, וראש הרשות השופטת צאדק לריג'אני. AP
פועל לפי דרישות נתניהו? חמינאי/AP

אם זו אכן עובדה, כפי שטוען העיתון, הרי שהמקורות היחידים שיכולים לדעת על כך בוודאות הם גורמי מודיעין, על סמך מידע מוצק שהתקבל באמצעות האזנות לשיחות של הנהגת איראן או דיווח של סוכן איכות המופעל בצמרת האיראנית. הידיעה ביומון האמריקני עולה בקנה אחד עם הערכות של מומחים בישראל, בארצות הברית, באירופה וברוסיה, ולפיהן איראן משהה זה כשמונה חודשים את קצב העשרת האורניום, וזאת כדי להימנע מהענקת תירוץ למערב לתקוף אותה.

"חמינאי מנסה למנוע עימות מתמיד עם הנשיא הבא"

ההערכה נשענת על עובדה אחת ברורה. במשך שמונת החודשים האחרונים יכולה הייתה איראן להגיע ל"מסה קריטית" - כמות של כ-250 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 20%, שאם היה עובר העשרה נוספת לרמה של 90% יכול היה לשמש חומר בקיע להרכבת פצצה. אך כל אימת שאיראן הגיעה לסף אותה כמות, היא מיהרה להמיר חלק ממנה ל"צלחות" (או לוחות) שמשמשות דלק גרעיני להפעלת כור המחקר הקטן בטהראן, שבו היא מייצרת איזוטופים לרפואה.

לפי הדו"ח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מדצמבר 2012, היו לאיראן במועד הבדיקה של הפקחים באמצע אותו חודש 232 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 20%. אך איראן נטלה אז, וגם קודם לכן, כ-100 קילוגרמים והמירה לצלחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בנאומו בעצרת הכללית באו"ם בספטמבר 2012 קבע ראש הממשלה בנימין נתניהו "קו אדום" ודיבר על כך שאסור לאפשר לאיראן להגיע לכמות של המסה הקריטית של 250 קילוגרמים. לפי הידיעה ב"וול סטריט ג'ורנל", מנהיגה העליון של איראן למעשה פועל כך שדרישות נתניהו מקוימות. עם זאת, נאמר בידיעה כי ההחלטה של חמינאי היא זמנית ונועדה למנוע כל הפרעה או שיבוש של מערכת הבחירות. כך, לפי הדיווח, יוכל חמינאי להביא לבחירת אחד מנאמניו ולמנוע את הישנותו של מצב שבו מתקיים עימות מתמיד בינו לבין הנשיא, כפי שהיה במהלך הקדנציה השנייה של מחמוד אחמדינג'ד, המסיים כהונה של שמונה שנים ולפי החוקה האיראנית אינו יכול להיבחר לקדנציה שלישית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully