וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקאי: לא בטוח שאירן תרכיב נשק גרעיני

יוסי מלמן

13.3.2013 / 2:03

מנהל המודיעין הלאומי של ארצות הברית העריך כי זו תדע אם אירן תחליט לייצר אורניום מועשר בדרגה 90%, וציין כי יש לה כבר כיום יכולת לייצר חומר בקיע לפצצת גרעין

"איננו יודעים אם אירן תחליט בסופו של דבר להרכיב נשק גרעיני", כך מעריך מנהל המודיעין הלאומי של ארה"ב (העומד בראש כל גופי המודיעין בארה"ב, כולל ה-CIA) ג'וזף קלפר בדיווח לקונגרס. קלפר אמר כי ארה"ב תוכל לדעת מבעוד מועד אם אירן תחליט לייצר חומר בקיע - אורניום מועשר בדרגה של 90% - ממלאי האורניום המצוי ברשותה. עם זאת הוא הדגיש כי בשנה האחרונה אירן ביצעה התקדמות גדולה בתוכנית הגרעין שלה. בין השאר הוא התכוון לגידול במלאי האורניום המועשר בדרגה של 3.5%.

כמו כן, אירן הגדילה את מספר הסרכזות (צנטריפוגות) שהתקינה בשני אתרי ההעשרה שלה בנתנז ובפורדו שליד קום. לאחרונה התקינה אירן 3,000 סרכזות מדגם חדש ומתקדם יותר היכולות להעשיר אורניום במהירות הגבוהה פי 3 עד 4 מהיכולת של הסרכזות הישנות, באיכות טובה יותר ובניצול יעיל יותר. עם זאת, הזהיר קלפר כי לאירן יש כבר כיום יכולת, אם תרצה בכך, לייצר חומר בקיע לפצצת גרעין תוך זמן קצר יחסית, אך כאמור הוא מעריך כי המודיעין האמריקאי ידע מבעוד מועד על כוונה כזו.

אתמול (שלישי) התבטא בחריפות ג'ון בולטון, שהיה שגריר ארה"ב באו"ם בזמן כהונתו של הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן, בנושא הגרעין האירני, ואמר כי "לנתניהו זמן קצר בלבד להחליט האם לתקוף באירן". לדבריו, מיד עם הקמתה של הממשלה החדשה יהיה על ראש הממשלה בנימין נתניהו להכריע בשאלת התקיפה. בולטון הביע עמדתו לפיה הפתרון לא יגיע מכיוונו של ממשל אובמה כאשר אמר כי "יש לנתניהו פרק זמן קצר ביותר להחליט האם להשתמש בכוח צבאי נגד אירן, מתוך ידיעה שארצות הברית לא תעשה זאת עבור ישראל, או לאפשר לטהרן להגיע לנקודה שבה יש לה נשק גרעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully