וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק נפרד: "אירן לא נעלמת, סוריה מתפוררת"

11.3.2013 / 11:26

שר הביטחון הגיע לוועדת החוץ והביטחון בפעם האחרונה אחרי חמש שנים וחצי בתפקיד. "הנושאים הביטחוניים והמדיניים, בניגוד למה שניתן להתרשם בתקשורת, היו מהמעמיקים ביותר"

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

שר הביטחון אהוד ברק הגיע היום (שני) בפעם האחרונה בתפקידו לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אביגדור ליברמן, פתח את הישיבה ואמר: "אנו מסכמים עידן גם במערכת הביטחון וגם במערכת הפוליטית. זו הופעתו האחרונה אני חושב של שר הביטחון ואני חושב שתום עידן ותקופה זה לא משהו שאנו רואים ביום יום. זה לא סוד שהיו לנו לא מעט חילוקי דעות ולמרות זאת אני יכול להגיד שאני, בשם כל חברי ועדת החוץ והביטחון רוצים להודות לך על התקופה הארוכה ששירתת את עם ישראל במערכת הביטחון. השר ברק, לפי מה שאני ראיתי בארבע שנים האחרונות, ליוה את כל האירועים הדרמטיים שחלקם התפרסמו וחלקם לא, מסיפור מרמרה ועד מבצע 'עמוד ענן' ורוב הדברים וטוב שכך מעולם לא הגיעו לתקשורת".

שר הביטחון אהוד ברק, ח"כ אביגדור ליברמן  וח"כ בן אליעזר  בוועדת החוץ והביטחון  בכנסת, מרץ 2013. טלי מאייר
"רוצים להודות לך על התקופה הארוכה ששירתת את עם ישראל". ליברמן, ברק ובן אליעזר/טלי מאייר

ליברמן התייחס לקדנציה המצפה לשר הביטחון הבא. "מערכת הביטחון וצה"ל הוא חלק אינטגרלי ממדינת ישראל. כולנו נדרשים לקיצוץ וגם מערכת הביטחון עם כל הכאב תצטרך לעבור קיצוץ לא פשוט. שר הביטחון הנכנס יצטרך לראשונה להתמודד עם נושא השיוויון בנטל. אותו שיוויון בנטל שנראה כאילו מובן מאליו ופעם ראשונה שאנו נגיע למימוש מעשי של העיקרון הזה, גם בהקשר של המגזר החרדי וגם במגזר המיעוטים".

"תודה על המילים החמות", פתח ברק את דבריו. "בחמש וחצי שנים שאני פועל כשר הביטחון פעלנו בהרחבת היכולת המבצעית של צה"ל, בטווחים רחוקים, בבניית היכולות להתמודדות עם אירן והעלאת המודעות לנושא בעולם, לפנינו אתגרים מסובכים מאוד. אירן לא נעלמת, סוריה מתפוררת מול עיננו, נשק מתקדם יכול לעבור לחיזבאללה בכל יום. ישנו פוטנציאל הידרדרות לא מבוטל וצריך להיערך מולו, אך עדיין מדינת ישראל היא ללא ספק המדינה החזקה ביותר באזור. אנו בשנתיים יחסית שקטות חוץ ממבצע 'עמוד ענן' שהיה מבצע מאוד מוצלח. אנו בהידוק יחסים עם ארצות הברית בכל המובנים ואנו מקבלים גיבוי רחב מאוד גם מהממשל וגם מהקונגרס וכמובן שיש גם חילוקי דעות, אך אנו מטפלים בהם בין ידידים".

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית

"הנושאים הביטחוניים והמדיניים היו מהמעמיקים ביותר"

ברק התייחס גם ליכולות התקיפה האווירות של ישראל וכן מערכות ההגנה ופיתוחן. "אנו רואים חשיבות בהעמקת יכולתו ההתקפית של חיל האוויר... תוך כדי לחימה בהספקים ודיוקים שלא ידענו בעבר. אנו מתכוונים להמשיך ולפתח את כל מערכת ההגנה הרב שכבתית בדגש דחוף של כיפת ברזל. הפריסה שלה לא רק תשפר את הגנת העורף, היא תצמצם את הנזקים ותאפשר חופש פעולה אחר לגמרי לדרג המדיני. לפעמים תמנע מלחמות ובטח תקצר אותם. אני מחשיב מאוד את הפרויקט הזה וחושב שהוא צריך לקבל מימדים של פרויקט חירום לאומי. נצטרך להתמודד עם עליה בכמות טווחים ודיוק של הטילים מולנו ונערך לרציפות שילטונית בזמן חירום. חשוב מאוד שצה"ל וגורמי הביטחון יחושו לצד הפיקוח הקפדני את הרוח הגבית מחברי הוועדה הזו והציבור כולו".

ברק הודה לרמטכ"ל, למפקדי צה"ל ולחברי הוועדה. "פעם ראשונה הגעתי לוועדה הזו לפני יותר משלושים שנה. אני רוצה להודות גם לחברי הממשלה, לאביגדור ליברמן וליובל שטייניץ שראיתם לא פעם אותנו מתקוטטים איפה צריכים לעבור הגבולות. אני מוכיר בעיקר בנושא הביטחוני את בגין, מרידור ובוגי יעלון. לגבי השרים בלי תיק, הייתה להם תרומה וחשיבות עצומה. ישנה חשיבות לשרים בלי תיק. אנשים כמו בגין ודן ובוגי שאין להם את העול היום-יומי של ניהול משרד, שיש להם את הזמן לבקר ולבדוק את הגופים השונים והתרומה שלהם לשמיניה הייתה חשובה ביותר. אני יודע שיש לאביגדור לפעמים התבטאויות חריפות, אך כשישבנו בדיונים על הנושאים הרגישים ביותר אני לא ראיתי אף פעם שאביגדור סוטה מהעמדה של רצינות ואחריות ומכך שמתגבשת כאן עמדה שתוביל אותנו לתוצאות חשובות ביותר".

ברק חלק שבחים גם לראש הממשלה בנימין נתניהו, על אף שהזכיר גם את המחלוקת ביניהם. "מגיע גם קרדיט לראש הממשלה על היכולת הזו לקיים דיון פתוח למרות שזה לא סוד שאנו חלוקים בהרבה מאוד נושאים. שיקול הדעת, הפתיחות וההקשבה הם קודם כל זכותו של ראש הממשלה. סוף מעשה במחשבה תחילה וחשוב שככה זה ימשך. בכל מה שקשור במלחמה ושלום, אני יושב בישיבות ממשלה מאז ממשלת בגין משך עשרות שנים. אני חושב שהנושאים הביטחוניים והמדיניים, בניגוד למה שניתן להתרשם בתקשורת, היו לבטח מהמעמיקים ביותר שיצא לי להיות נוכח בהם. כל פרידה יש בה גם מידה שמשאירה חתיכת לב במקום, אך אני חושב שזה הזמן והדבר הנכון וכשאני רואה את כל הפנים הצעירות פה אני יכול לומר שהכנסת החדשה נראית לי כנסת טובה מאוד ואני מאחל לכם הצלחה בכל מה שתעשו".

שר הביטחון אהוד ברק בוועדת החוץ והביטחון  בכנסת, מרץ 2013. טלי מאייר
"יחסנו ידעו עליות ומורדות". ברק ובן אליעזר/טלי מאייר

ח"כ בנימין בן אליעזר נפרד גם כן מברק. "עבדתי שנים רבות עם אהוד וזה לא סוד שיחסנו ידעו עליות ומורדות. דבר אחד אי אפשר לקחת מאהוד וזה את תרומתו לביטחון ישראל. אני חושב שתרומתו בלתי נשכחת ואתה עוזב כשאתה משאיר מאחורינו הרבה סימני דרך ועל זה אני מברך". יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הוסיפה כי "זה לא סוד שאני רוחשת לך הערכה רבה. הרבה פעמים חשבתי שבממשלה הזו, שהייתה לי ביקורת רבה עליה, גילית שיקול דעת, מה שלא מנעה ממני לחסוך את שבטי, אבל אני באמת חושבת שיש לי יחס אמביולנטי. הערכה על שיקול הדעת וגם ביקורת משום חשבתי שיכל להיות לך תפקיד הרבה יותר ממתן בכל מה שקשור ליחסנו עם הרשות הפלסטינית".

ח"כ עמרם מצנע סיפר כי ההיכרות שלו עם ברק ארוכת שנים. "אני רוצה להודות לך. מי שבעצם חזה מראש את כל נושא הנשק המדוייק ותפישת העולם של השמדת מטרות ברבדים שונים של טווחים בשדה הקרב היבשתי היה אתה", אמר מצנע וציין כי על מה שהוחמץ בשנים הללו ידונו בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully