וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה רשת בינלאומית להברחת ציוד גרעין לאירן

יוסי מלמן

11.3.2013 / 10:28

עיתון טורקי מדווח כי שבעה בני אדם, בהם אזרחי אירן, נעצרו בפשיטות באיסנטבול ובגרמניה. הם תיאמו מאות הברחות לכור באראק. החשודים העיקריים - גבר ואישה - הצליחו להימלט

מאמצי ההברחה לתכנית הגרעין האירנית נמשכים: גרמניה וטורקיה עצרו במבצע משותף שבעה חשודים בהברחת ציוד גרעיני לאירן - כך מדווח העיתון הטורקי "האבר טורק". במסגרת כמה פשיטות, נעצרו חברי הכנופיה שפעלו במשרדים של חברות קש שפעלו בשתי המדינות, ושהבריחו ציוד מהודו ומגרמניה לאירן. ההברחה עשויה להצביע על כך שלאירן יש מחסור בתוצרת מקומית.

הציוד המוברח נועד לכאורה לשמש מתקן גרעיני בעיר אראק. במקום פועל מתקן לעיבוד מים כבדים, המשמש את תכנית הגרעין של המדינה. לפי הדיווח, הרשת תיאמה מאות מבצעי הברחה של ציוד גרעיני מהודו וכ-100 מבצעי הברחה של ציוד גרעיני מגרמניה, באמצעות המשרדים שבסיסם באיסטנבול.

מתקן לעיבוד מים כבדים סמוך לעיר אראק, חלק מתעשיית הגרעין של אירן, ינואר 2011. ISNA,Hamid Foroutan, AP
מתקן המים הכבדים באראק/AP, ISNA,Hamid Foroutan

באיסטנבול נעצר אזרח טורקי ממוצא אירני, ובשדה התעופה אטאטורק הסמוך לעיר נעצר אזרח מאירן. בגרמניה נעצרו חמישה אזרחים של אירן. כמו כן, דווח כי פקחים של רשויות המכס פשטו על ביתם של בעל ואישה ממוצא אירני, שמילאו "תפקידי מפתח" ברשת ההברחה. ואולם, השניים ככל הנראה הצליחו להימלט, וכעת נעשים מאמצים לאתר אותם.

אירן בונה באראק זה יותר מעשור כור בהספק של 40 מגה-וואט. המתקן היחידי שהושלם עד כה הוא בריכת המים הכבדים שנועדה לצינון הכור שייבנה. לטענת טהרן, הכור משמש למטרות מחקר בלבד. ואולם, כשתושלם בנייתו - ולהערכת האירנים, יהיה זה ב-2014 - יוכל הכור להפיק פלוטוניום. בשונה מאורניום הנמצא בטבע ומופק כחומר בקיע לייצור פצצה גרעינית, פלוטוניום הוא יסוד "מלאכותי" שיש לייצר בכור. פצצות אטום מפלוטוניום הן בעלות עוצמה גדולה יותר וקטנות יותר בממדיהן (כך שקל יותר להרכיבן כראש נפץ על טיל בליסטי), אולם בשונה מפצצות המיוצרות מאורניום, הן מתכלות מהר יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully