וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירן האיצה את בניית הכור לייצור פלוטוניום באראק"

רויטרס, יוסי מלמן

27.9.2012 / 10:01

לפי מידע שמקורו בסבא"א, אירן מתכננת להביא את הכור למצב בו ניתן יהיה להשתמש בו כבר ברבעון השלישי של 2013, מוקדם יותר מהערכות קודמות. אירן מונעת גישת פקחי סבא"א למתק

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו באחמדינג'ד נואם בעצרת הכללית של האו"ם)

אירן האיצה את בניית הכור הגרעיני בעיר אראק, שבצפון-מערב המדינה, כ-260 ק"מ מטהרן - כך לפי המידע האחרון המצוי בידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. מדובר בכור מים כבדים שלדברי מומחים יכול לייצר פלוטוניום לנשק גרעיני. לפי המידע, בשלב זה אירן מתכננת להביא את הכור למצב בו ניתן יהיה להשתמש בו ברבע השלישי של 2013, במקום רק ב-2014, אך קיים ספק אם האירנים יצליחו לעמוד בלוח הזמנים הזה. האצת הבנייה של הכור, ככל שהיא מדאיגה, אין היא אומרת שכבר עם השלמת הבנייה, הכור יוכל לייצר פלוטוניום, שהוא חומר בקיע המקביל לאורניום.

לפי כל ההערכות המודיעיניות, אירן תוכל, אם תרצה, לכשתשלים את בניית הכור לייצר בסוף 2014 פלוטוניום. לוח זמנים זה עולה בקנה אחד עם הערכת המודיעין הישראלי והאמריקאי, שבין 2014 ל-2015, כפי שאמר בזמנו גם ראש המוסד בעבר, מאיר דגן, לאירן תהיה היכולת והחומרים לייצר נשק גרעיני (פצצת פלוטוניום או פצצת אורניום), ולהרכיב אותה כראש חץ על טיל. זאת, כאמור, אם תחליט טהרן לעשות כך.

מתקן לעיבוד מים כבדים סמוך לעיר אראק, חלק מתעשיית הגרעין של אירן, ינואר 2011. ISNA,Hamid Foroutan, AP
לוח הזמנים השתנה? אראק/AP, ISNA,Hamid Foroutan

"אין סיבה להטיל ספק בנחישותה של אירן להשלים את הפרויקט הזה בזמן ולהתחיל להפעיל את הכור", אמר מארק היבס ממכון קרנגי אנדוומנט. דוח של האו"ם, שפורסם בחודש שעבר על תוכנית הגרעין של אירן, הצביע על פעילות חדשה באראק. "הם בהחלט ממשיכים להתקדם בכור", אמר גורם דיפלומטי בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. "כל זמן שאנחנו עדיין לא בוטחים בכוונות בתחום הגרעין של אירן, גם הרס יכולת ההעשרה שלה לא יחסל את כל הסכנה".

זה יותר מעשור בונה אירן את הכור גרעיני באראק, שתפוקתו כארבעים מגה וואט, וכבר לפני כמה שנים הושלמה במקום בניית מתקן מים כבדים. כשיהיה פעיל, תוכל כאמור אירן לייצר בכור פלוטוניום, שכמו אורניום מועשר ברמה של 93%, גם הוא חומר בקיע בנשק גרעיני.

סימן נוסף לדאגה הוא שאירן מונעת כיום מפקחי סבא"א גישה למתקן המים הכבדים באתר באראק, וזאת כדי לא לאפשר להם ליטול דגימות מהאתר. לפיכך נאלצה סבא"א להיעזר בתצלומי לוויין שרכשה ומהם עולה כי מתקן המים הכבדים פעיל.

מנגד, אירן הסבירה כי הכור מיועד למטרות מחקר וייצור איזוטופים לרפואה, וכי כשייכנס הכור לפעולה הוא יחליף את כור המחקר הקטן שבטהרן שהוא מיושן וסופק לאירן ב-1967 על ידי ארצות הברית, במסגרת התכנית של "אטום למען השלום". ואולם, טענה זו מעמידה בספק את העובדה שאירן ממשיכה להעשיר אורניום לרמה של 20% המיועדים לדבריה להפעלת כור המחקר הקטן בטהרן. בסבא"א ובקהילות המודיעין תמהים מדוע אם כך צריכה אירן שני מתקנים לייצור איזוטופים - זה בטהרן, וזה הנבנה באראק. הערכת המודיעין במערב ובישראל שהכור באראק מיועד אך ורק למטרה אחת - ייצור פלוטוניום לטובת נשק גרעיני.

עוד בנושא
"אירן חשפה מתקן האזנה מערבי באתר הגרעין בפורדו"
אירן: "הטענו את פקחי סבא"א כדי לשמור על הגרעין"
סעיפי דו"ח סבא"א שנעלמו מהעין: אירן מקדמת גם ייצור פלוטוניום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully