וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם באירן: בהלת קניות לקראת חג האביב

משה-חי הגיגת

23.3.2013 / 15:18

ממש כמו בישראל, אזרחי הרפובליקה האיסלמית מתכוננים לימי חופש במהלכם יבלו ויחגגו. עם זאת, הרפורמיסטים במדינה מדווחים כי יש ירידה של 50% ברכישות בבזארים

לא רק הישראלים פושטים על הסופרמרקטים ומרכזי הקניות לקראת החג: בעוד הכלכלה האיראנית הולכת ונחלשת מול החרפת הסנקציות המוטלות עליה מהמערב, בטהרן חגגו ביום רביעי האחרון את חג ה"נורוז", ראש השנה האיראני. ממש כמו במדינות מערביות, הקדימו האזרחים את החג בבהלת הקניות השנתית. הם גדשו בימים האחרונים את הקניונים, החנויות והבזארים השונים כדי למלא את שולחן החג ואת ארונות המצרכים. תנועה ערה הייתה גם בחנויות הבגדים וההנעלה.

את הנורוז, המבשר על בוא האביב, ואת ימי החופש שלאחריו, חוגגים לרוב בדומה לחג הפסח, ביציאה מן הבית לטיולים ולפיקניקים בכל רחבי הרפובליקה האיסלמית. המשפחות ממלאות את סלי הקניות שלהם לקראת שבועיים של חופש. עם זאת, עיתון הרפורמיסטים באיראן, "ש?רק", דיווח בשבוע שעבר על ירידה משמעותית בקניות לעומת השנה שעברה. "הסוחרים השונים בבזאר מאמינים כי הקניות לקראת החג השנה נמוכות ב-50% ביחס לשנים עברו. הירידה במספר המגיעים למרכזי הקניות יחסית לשנה שעברה, היא עובדה מוחשית לכל מי שצופה מן הצד", נכתב בדיווח.

הממשלה מתקשה לעמוד בתכנית הסבסוד לאזרחים

על פי הדיווח, מצד אחד התנודות הכלכליות והצמיחה היומיומית של המחירים הורידה את יכולת הקנייה המשפחתית. מן העבר השני, העיכוב בהתחלת תכניות סבסוד מוצרים וחלוקה לאזרחים, היווה גם הם גורם משפיע. ב"שרק" העריכו כי "גם אלו שמכירותיהם גבוהות יותר מבמקומות אחרים, סובלים עדיין מירידה בהיקף המכירות". השנה בולטים במיוחד מחירי הפיצוחים, שלרוב ממלאים את מרכז שולחן החג, ואשר עומדים על כ-60 דולרים לקילו בממוצע. אפילו התה, אמרו סוחרי הבזאר, רשם עליה של 84% במחירו במהלך חמשת החודשים האחרונים.

גם תעשיית הברחות הבשר משגשגת לקראת החג. מחסן דסתור, ראש המכון לווטרינריה באיראן, הזהיר בסוכנות הידיעות אירנ"א את הסוחרים כי "קיומן של הברחות בשר שאינו בפיקוח יכולות ליצור בעיות שונות ויש לשים לכך לב". הדברים נאמרו תוך שימת דגש על החג המתקרב והעובדה כי הממשלה האיראנית, המחלקת בשר בסבסוד בימים כתיקונם ובמיוחד לקראת החגים, החלה ככל הנראה לחלק את הבשר השנה באיחור, כפי שדיווחו סוחרי הבזאר בנוגע למוצרים אחרים.

עוד סימן למצב הכלכלי השורר באיראן ולביקורת העממית בעניין הסיוע לאחרים על פני סיוע לעם האיראני, ניתן לראות בסרטון שהתפרסם ביוטיוב. הקהל שהתאסף ביום הנורוז מול קברו של כורש בעיר פאסארגארד, מייסד הממלכה הפרסית הגדולה לפני 2500 שנה, נשמע צועק: "לא עזה לא לבנון, אמסור נפשי למען איראן" ו"כורש, אנחנו אוהבים אותך". כל זאת תוך התרסה למול השלטון הנוכחי באיראן המסייע למדינות אחרות.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully