וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירן מנסים להנמיך את האש של "יום רביעי האדום"

משה-חי הגיגת

16.3.2013 / 6:40

אירן הרשמית אינה מרוצה מציון החג העתיק שהתקיים השבוע, אך האזרחים לא ויתרו על חגיגות האש המרהיבות. בלוגר פופולרי: "זו מסורת שמרעידה את יסודות הרפובליקה האיסלמית"

ביום רביעי האחרון חגגו תושבי הרפובליקה האיסלמית את "יום רביעי האדום", יום רביעי האחרון שלפני השנה החדשה. החג, שמקורותיו מתקופת פרס העתיקה בדת הזורואסטרית שייסד זרתוסטרא, מצוין גם כיום, בזמן שהרפובליקה האיסלמית – אשר מרבית תושביה הם מאמינים שיעים, נשלטת על ידי משטר האייתוללות. על פי המסורת העתיקה, בחג מקדשים המאמינים את יסוד האש על ידי הבערת מדורות ודילוג מעל הלהבות תוך קריאה: "הצהוב שבי – בעבורך, האדום שבך – בעבורי". כלומר, הרע שבאדם עובר אל המדורה שתחתיו, והחיו?ת שבאש תועבר אל זה המנתר מעליה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מסורת פרסית עתיקה. חוגגים את החג, ביום רביעי האחרון/מערכת וואלה, צילום מסך

הסתירה בין ציון חג שאינו מוסלמי על ידי אלה המאמינים בדת הנביא מוחמד יוצרת מכבסת מילים שמנסה להסדיר זאת עבור האזרח הפשוט. השימוש במונח "יום רביעי האחרון בשנה" על ידי הגורמים הרשמיים באירן, במקום המסורתי, הוא דוגמה אחת לכך. גם העובדה שבימים שבו מצוין החג גדל היקף הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים על "עלייה פתאומית במקרי השריפות", היא עדות לניסיונות ליישב את הסתירה הטמונה בציון חג שאינו מוסלמי. התקשורת האירנית מרבה בנוסף לדווח במהלך החג על החרמת זיקוקים ונפצים שנמכרים באין מפריע כחלק ממסורת החג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
על פי המסורת, המנתר מעל האש יזכה בחיו?ת שבה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בתי החולים והכבאים נמצאים בכוננות/מערכת וואלה, צילום מסך

גם בבלוג "חוראפה" (אמונה טפלה בפרסית, מ.ח.ה) נכתב רבות על ההתעלמות של אירן הממסדית מהעבר של חג המסורתי. בפוסט שהתפרסם באתר "באלאתרין" וזכה לאהדה רבה, כותב הבלוג תוהה כיצד ייתכן שגם לאחר שנים רבות של שלטון איסלמי באירן, מרבית האזרחים עדיין מציינים את החג ומקיימים את המסורת, על אף העובדה שהשלטונות ניסו לאסור על האזרחים להבעיר מדורות בחג. הבלוג מגדיר את "יום רביעי האדום" כ"מסורת שמרעידה את יסודות הרפובליקה האיסלמית".

צפו בתאונה שאירעה בחג לפני שנתיים:

סוכנות הידיעות הרשמית אירנ"א התייחסה השבוע לציון החג ופרסמה ראיון עם מומחה לטיפול בכוויות על הסכנות הנשקפות לחוגגים. "על פי מחקרים שערכנו, ב-87% מכלל המקרים שבהם נפגעו חוגגים ב'יום רביעי האחרון של השנה', נכוו ילדים, נערים וצעירים בגילאי עשר עד 20", סיפר המומחה בראיון. עלי ג'ואדי, נציג מתנדבי המשמר האזרחי באחד המחוזות בטהרן, אמר לסוכנות הידיעות האירנית כי במהלך ערב החג יפעלו הכוחות באזור שלו ב-20 נקודות שונות, "כדי לשמור על הביטחון ולסייע במידת הצורך". ד"ר הושנג פולאדי, מנהל המרכז לטיפול נמרץ בטהרן, אמר כי "250 רופאים, אחיות וטכנאים יימצאו ב-85 נקודות בעיר טהרן ב'יום רביעי האחרון של השנה', כדי להיות מוכנים למתן סיוע לתושבים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully