וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמשט עד לכיסא הנמוך: אלה שנות המשבר עם טורקיה

שיחת הפיוס של נתניהו וארדואן הביאה לקיצה תקופה סוערת במיוחד שהחלה עוד לפני המשט לעזה. על השגריר שגורש, הנאומים המאיימים, הסיוע בשריפה בכרמל והתביעה נגד אשכנזי

רבים בטורקיה ובישראל נשמו אתמול (שישי) לרווחה עם היוודע דבר הפיוס בין המדינות, פיוס שבא לאחר כמה שנים סוערות ביחסים בין המדינות. ב-2 בספטמבר 2011 ניתקה טורקיה את יחסיה הדיפלומטיים עם ישראל, במחאה על אירועי משט ה"מאווי מרמרה" לרצועת עזה. במסיבת עיתונאים שכינס, הודיע שר החוץ אחמט דאווטאולו על גירוש השגריר הישראלי ועל ניתוק כל ההסכמים הביטחוניים בין המדינות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חייל צה"ל מותקף על ה"מאווי מרמרה"./מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך תקופה ארוכה איימה טורקיה לממש את איומיה, אם לא תתנצל ישראל על התקרית במאי 2010, במהלכה נהרגו תשעה מנוסעי הספינה, ותשלם פיצויים למשפחותיהם. בהמשך נוסף לרשימת הדרישות גם תביעה שישראל תסיר את הסגר מעל עזה, למרות שדוחות בינלאומיים שחקרו את אירועי המשט קבעו כי הסגר חוקי.

ניתוק היחסים סימל את שיא המשבר ביחסים בין שתי המדינות, שהחל עוד קודם לאירועי המשט. בינואר 2009 התעמת ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עם הנשיא שמעון פרס, ונטש דיון בפורום הבינלאומי בדאבוס בזמן שיחה שעסקה במבצע "עופרת יצוקה". כמה חודשים לאחר מכן, ארדואן אף אמר כי "שר החוץ ליברמן איים להשתמש בנשק גרעיני ברצועת עזה".

לא מסוגל לעבוד עם משרד החוץ

גם ישראל הוסיפה שמן ללהבות המשבר המדיני. בחודש ינואר 2010 סוקר בהרחבה כיצד סגן שר החוץ דני אילון הושיב את השגריר הטורקי, אחמט צ'ליקול, על כיסא נמוך, כדי לנזוף בו על שידור סדרה אנטי-ישראלית בארצו. אילון התנצל בפני הטורקים, אך כשלושה שבועות לאחר מכן הודיע צ'ליקול על רצונו לפרוש מהתפקיד, ואמר כי אינו מסוגל עוד לעבוד עם משרד החוץ בירושלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
דני אילון. ערן גילווארג
התנצל על התקרית. סגן שר החוץ לשעבר דני אילון/ערן גילווארג

המתיחות נמשכה כשארדואן הזהיר את ירושלים בנאומיו ואמר שארצו "לא תשב בצד אם ישראל תבעיר את עזה", ולא פסקה עד צאת ספינות המשט לעבר חופי עזה בחודש מאי ועצירתן בלב ים. דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה סיפק הצצה למאמצים הדיפלומטיים שקיים הדרג המדיני במאמץ למנוע את צאת המשט. במקביל לפגישות תדירות שקיימו שר הביטחון לשעבר אהוד ברק ושר החוץ דאז אביגדור ליברמן עם מקביליהם במדינות שונות בעולם, הדוח חשף שנתניהו ומזכירו הצבאי, אלוף יוחנן לוקר, קיימו מגעים בנושא דרך גורמים שלישיים גם עם ראש ממשלת טורקיה ארדואן. בסופו של דבר לא נעתר ארדואן לבקשת הפשרה.

סיוע לעסקת שליט ומשחקים באש

בחודש דצמבר 2010 נראה היה כי גובה הלהבות יורד, כאשר שיגרה טורקיה שני מטוסי כיבוי לישראל כדי לסייע במאמצים להשתלט על השריפה בכרמל. במקביל דווח אז בטורקיה כי דיפלומט טורקי בכיר נפגש עם נציג ישראלי בז'נבה, וכי השניים דנו בדרכים ליישוב המשבר הדיפלומטי בין שתי המדינות. מאוחר יותר נודע כי לטורקיה היה גם חלק במגעי התיווך המודיעיניים שהובילו לגיבוש עסקת שליט. טורקיה אף הסכימה לקלוט בשטחה כמה מהאסירים ששוחרו במסגרת העסקה.

מטוסי כיבוי מרחבי העולם עוזרים בכיבוי שריפת הענק בכרמל, דצמבר 2010. אורי לנץ
מטוסי סיוע לכיבוי השריפה בכרמל/אורי לנץ

בספטמבר 2011 פרסם ארגון IHH שעמד מאחורי המשט לעזה את דרישתו מהתביעה באיסטנבול להעמיד לדין עשרות חיילים שהשתתפו בהשתלטות על ה"מאווי מרמרה". בארגון דרשו לתבוע גם את הדרג המדיני בישראל שנתן את ההוראה למבצע הצבאי, וגם להגיש כתב אישום נגד הנשיא שמעון פרס. בהמשך הוגשה תביעה אישית נגד הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי, ובכירים במשרד החוץ הוזהרו שלא לבקר בטורקיה.

בשנתיים האחרונות נפוצו מעת לעת דיווחים על מגעים בין הצדדים לחידוש היחסים הדיפלומטיים. ואולם, דיווחים אלה עמדו בצלן של מעשים מעוררי פרובוקציה מצד ארדואן, כגון הענקת פרס לילדה שקיללה חייל צה"ל ונאומים קשים שנשא נגד ישראל והיהודים (רק לאחרונה כינה את הציונות "פשע נגד האנושות"). ראש הממשלה הטורקי כמעט שלא החמיץ הזדמנות כדי לנגח את ישראל, ובין היתר אמר כי הבנייה בשטחי E-1 היא "משחק באש". על התקיפה האווירית בסוריה בוצעה בחודש ינואר האחרון ויוחסה לישראל, אמר כי "מי שהתייחסו לממשלת ישראל כאל ילד מפונק, צריכים לדעת שההיסטוריה לא תסלח למשטר הישראלי".

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. AP
האיש והפרובוקציות. ראש ממשלת טורקיה ארדואן/AP

בתחילת השנה פרסם העיתון הטורקי "הורייט" ראיון עם סגן שר החוץ לשעבר דני אילון, שאמר כי יש "סוג של שיפור" ביחסי ישראל וטורקיה, וכי הוא רואה "הזדמנויות" לעתיד. בראיון אמר אילון כי ישראל מוכנה ליישם את הנוסחה האמריקאית שבה נעשה שימוש אחרי הרג 24 החיילים הפקיסטנים בהפצצה של נאט"ו ב-2011: "אחרי שהחיילים נהרגו בטעות, ארצות הברית שלחה מכתב שהתקבל בפקיסטן. זו יכולה להיות פלטפורמה טובה כדי להתקדם הלאה", אמר אז אילון. כשנשאל אם מדובר הלכה למעשה בהתנצלות, השיב שכן. "אם קוראים את הנוסח של המכתב האמריקאי, זה ברור לכל שזהו בסיס טוב להתקדם עליו", הוסיף.

לפרסום התלווה דיווח מתקופת מבצע "עמוד ענן" בחודש נובמבר האחרון. גורמים מדיניים אישרו אז כי שליחו של ראש הממשלה נתניהו יוסף צ'חנובר קיים מגעים עם בכירים טורקים בניסיון למצוא נוסחה לסיום המשבר, בין השאר בשל לחץ אמריקאי על ירושלים ואנקרה להתגמש ולהתקרב. לפי הדיווחים, צ'חנובר נפגש בז'נבה עם מנכ"ל משרד החוץ הטורקי, פרידון סינירלולו, בניסיון למצוא נוסחה לסיום המשבר שתהיה מקובלת על שני הצדדים. אתמול, בסיועו של אובמה, נמצאה הנוסחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully