וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק מדיני: הפיוס עם טורקיה ייבחן בשיתוף הפעולה עם צה"ל

23.3.2013 / 0:02

בכל אירופה לא מצאה ישראל שותף ראוי לתמרונים צבאיים כמו צבא טורקיה. לפיוס ערך דיפלומטי רב, אך כשברקע איומים משותפים מאירן וסוריה - הוא הכרחי בעיקר אסטרטגית. פרשנות

התנצלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני עמיתו הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, מסמנת סגירת מעגל בפרשת המשט הטורקי. ואולם, יחסיהן של טורקיה וישראל הורעו הרבה לפני העלייה לסיפון המרמרה. שנה וחצי קודם לכן, במהלך מבצע עופרת יצוקה, הממשלה הטורקית נראתה כמי שהציבה לעצמה יעד להתנגח בישראל ולהתקרב לפלסטינים. ביקורת של נשיא המדינה שמעון פרס בוועידת דאבוס נגד התבטאויות של ארדואן, וביקורת חריפה שספגו הטורקים מאלוף פיקוד מרכז דאז, אלוף במיל' אבי מזרחי, היו רק ריקושטים שקדמו למשט ב-2010. לוחמי שייטת 13 נאלצו להשתמש באש חיה נגד פעילי ארגון ה-IHH על הסיפון, במה שהביא לנתק מוחלט בין המדינות ולאיומים קיצוניים מצד ממשלת טורקיה על חיילי צה"ל.

במערכת הביטחון התלוננו בארבע השנים האחרונות על הנתק שנוצר בין הצבאות - שיתוף פעולה שהוגדר כנכס אסטרטגי. בתחילה היה זה נתק מדיני בלבד, בעוד שמאחורי הקלעים נמשך שיתוף פעולה צבאי, אולם לאחר הדחת בכירי הצבא הטורקי והחלפתם בקצינים איסלמיים, הבין הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי כי גם היחסים הצבאיים הגיעו לקצם.

ברק היה הראשון לזהות, ונתניהו התרכך

הטורקים הודיעו לישראל כי התרגילים המשותפים בין חילות האוויר וחילות הים מבוטלים. שיא ההקצנה הגיע בעת שמטוסי חיל האוויר הטורקי התגרו בכלי טיס וכלי שיט של צה"ל, שלכאורה לא תיאמו איתם אימונים באזור. שר הביטחון היוצא, אהוד ברק, שזיהה את חשיבות הקשר עם טורקיה, התבטא בשיחות סגורות בעניין וניסה לרכך את ראש הממשלה בנימין נתניהו להסכים על תכנית פשרה שבמהלכה ייאלץ להתנצל. הזמן חלף, ההצעה נותרה על המדף, וגם דילוגים של בכירים ישראלים לטורקיה לא הביאו לפיוס המיוחל.

על רקע המהומות בסוריה, והחשש כי האש תזלוג לטורקיה, הביעה הממשלה הטורקית נכונות להגמיש את עמדתה כלפי ישראל. התנצלות ישראלית על אירועי המשט הוצבה כתנאי לחידוש היחסים. האמריקנים, שזיהו את ההתגמשות הטורקית, החלו ללחוץ את ממשלת ישראל וקידמו אווירה חיובית. נתניהו התרצה והנחה את מתאם הפעולות בשטחים, אלוף איתן דנגוט, לבצע פעולות ריכוך. דנגוט, כהגדרת גורם מדיני בירושלים, פעל ברגישות רבה כשהביא לפעילות מאחורי הקלעים ללא רעשים מיותרים.

מטוס קרב מדגם F-16 של חיל האוויר הטורקי בשמי דרום טורקיה, ספטמבר 2004. AP Photo/Burhan Ozbilici, File, AP
מטוסי F-16 של צבא טורקיה. השבת התמרונים המשותפים תועיל לצה"ל/AP, AP Photo/Burhan Ozbilici, File

כפי שנחשף לראשונה בוואלה! חדשות, הריכוך הישראלי יצא לפועל כשהוחלט לאשר לטורקים מימון והעברת מכשור רפואי להקמת בית חולים בצפון רצועת עזה. לפי תכניות ממשלת טורקיה, מדובר בבית החולים הגדול ביותר ברצועת עזה, עם 150 מיטות ובעל טכנולוגיה מתקדמת במספר תחומים, כדי להיענות על הצרכים הרפואיים של תושבי הרצועה. הבקשה להעברת התרומות הועברה לבחינת גורמים רבים, ביניהם שב"כ, משרד הביטחון, משרד החוץ וצה"ל, ולאחר העברת חוות הדעת אושרה הבקשה שהועברה בצינור הדיפלומטי. בישראל ראו בהעברת הציוד לעזה דרך נמל אשדוד סוג של ניצחון, שכן מבחינתה זו ההוכחה שאין מצור ימי על עזה, וכפי שנאמר לרב החובל של אוניית ה"מאווי מרמרה", הוא רשאי להעביר כל סחורה וציוד הומניטרי דרך נמל אשדוד, לאחר שאלה יעברו בידוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בכל אירופה לא מצא צה"ל שותף ראוי כמו צבא טורקיה

בחודש האחרון התגברו המגעים הדיפלומטיים בין ישראל לטורקיה - חלקם בתיווך אמריקני - והטורקים העבירו תרומות למנגנוני הביטחון הפלסטיניים ברשות, לרבות כאלה שהופנו לפרויקטים נקודתיים. לפחות לפי התכנית שקידמו דיפלומטים טורקים מול ישראל, ארדואן אמור לבקר בקיץ ברצועת עזה כדי לגזור את הסרט בבית החולים החדש.

הפיוס בין טורקיה לישראל הוא הכרחי. גורמים בכירים במערכת הביטחון נועצים את הקריטיות שבו ברקע חוסר היציבות במזרח התיכון כולו. האיומים שנשקפים מאירן ומסוריה לא מסכנים רק את ישראל, אלא גם את טורקיה, שהייתה בת ברית כנה ואמיתית, בדגש על ההיבט הדרוש מכל בעת הזו - המודיעיני. זאת הסיבה שהמבחן לא יהיה בהחזרת השגרירים - אקט חשוב ככל שיהיה - אלא בהפשרת היחסים בין הצבאות וגופי המודיעין, לרבות חזרה לתמרונים צבאיים משותפים.

הרמטכ"ל בני גנץ בשטחי הכינוס של צה"ל בדרום, נובמבר 2012. דובר צה"ל
השבת השגרירים היא אקט חשוב, אך הנהנים העיקריים מהפיוס יהיו לובשי המדים. רא"ל גנץ/דובר צה"ל

מאז הוחרם צה"ל בתרגילים בינלאומיים שערכה טורקיה, ולמרות הידוק הקשר עם מדינות באירופה, לא מצאו חילות האוויר והים שותף ראוי ברמה המקצועית כשם שהיה צבא טורקיה. התנצלותו של נתניהו חשובה מאוד, והיא גם מהווה איתות לירדן ולמצרים על יכולתה של ישראל להשתמש בערוץ הטורקי כדי לקדם משא ומתן עם הפלסטינים. טורקיה, שנאבקת על ההגמוניה במזרח התיכון, תרצה מאוד לקדם תיווך בין נתניהו לאבו מאזן, כדי להעצים את השפעתה באזור ולמתג עצמה כמעצמה מובילה בו.

למרות שנתניהו זכה להשיב את היחסים עם הידידה החשובה, הנהנה העיקרי מהמהלך הוא צה"ל, ובפרט הרמטכ"ל בני גנץ. העובדה שהטורקים לא ידרשו כל העמדה לדין של חיילי צה"ל תואמה עמו, והמהלך כולו זכה להסכמתו. השבת היחסים האסטרטגיים חשובה צבאית לא פחות מתמורתה המדינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully