וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הכורדים צפוי להכריז על הפסקת אש עם טורקיה

עבדוללה אוצ'לאן, המרצה מאסר עולם, אמר כי ימסור השבוע "הודעה היסטורית". ככל הנראה מדובר בהודעה על הפסקת הסכסוך המזוין ובהמשך על נסיגה של הכורדים לצפון עירק

המגעים המתקדמים לקראת הסכם שלום בין ממשלת טורקיה למורדים נושאים פרי. עבדוללה אוצ'לאן, המנהיג הכלוא של המחתרת הכורדית, אמר כי בכוונתו למסור ביום חמישי "הודעה היסטורית", ועודד ציפיות להפסקת אש שתסיים את הסכסוך בן 28 השנים שגבה את חייהם של 40 אלף בני אדם ופגע אנושות בכלכלה הטורקית.

אוצ'לאן, מנהיג מפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK), מסר את ההודעה באמצעות חבר פרלמנט שביקר בבית הכלא בו הוא מרצה מאסר עולם באי המבודד אימרלי בעקבות מעצרו ב-1999 בניירובי. "ברצוננו לפתור את הסכסוך המזוין במהירות ומבלי לבזבזב זמן או לגרום לאובדן חיים נוסף", מסר אוצ'לאן, וקרא לתמיכת הפרלנט והמפלגות בכינון הסדר השלום.

מנהיג המחתרת הכורדית עבדוללה אוצ'לאן PKK. רויטרס
עבדוללה אוצ'לאן ב-1999. המורדים נסוגו מדרישתם לאוטונומיה מלאה/רויטרס

המחתרת הכורדית מוגדרת ארגון טרור בטורקיה ובאיחוד האירופי. אנקרה פתחה מחדש בשיחות עם אוצ'לאן בחודש אוקטובר האחרון במאמץ לסיים את המאבק, אחרי שורה של מתקפות שאירעו בקיץ והסלמה באלימות, שלוותה במעצרים של רבים מאנשי המחתרת.

אוצ'לאן אמור למסור "הודעה בעלת ממדים צבאיים ופוליטיים". הקריאה להפסקת אש, הסמוכה לראש השנה הכורדי, ככל הנראה תכלול ראשית הודעה על הפסקת האש בין הצדדים, ולאחר מכן נסיגה הדרגתית של הלוחמים הכורדים לבסיסים בחלקה הצפוני של עירק. העיתון טורקי "מילייט" ציטט את שר המשפטים סדוללה ארגין, שהעריך כי נסיגה של לוחמי המחתרת לעירק תוכל להסתיים עד סוף השנה הנוכחית.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בפרלמנט באנקרה. פברואר 2013. רויטרס
המגעים נשאו פרי? ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס

בשנים האחרונות כבר התקיימו מגעים בכמה דרגים בין טורקיה לנציגי הכורדים, אך זו הפעם הראשונה שאוצ'לאן ונציגים בכירים באנקרה מדברים בגלוי על הסדר כולל. בשבוע שעבר, כצעד בונה-אמון, שחררו המורדים הכורדים שמונה בני ערובה טורקים שהוחזקו בשבי בצפון עירק במשך שנתיים.

ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, הביע בעת האחרונה מוכנות גוברת לעשות שורה של ויתורים במסגרת הסכם שלום, בהם הענקת אוטונומיה תרבותית למיעוט הכורדי. במקור, דרשו הכורדים לקבל אוטונומיה מלאה במסגרת מדינה עצמאית בחלקה הדרום-מזרחי של טורקיה, אך המירו את תביעתם ברצון לקבל הכרה פוליטית ותרבותית בשאר חלקי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully