וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחתרת הכורדית: היסטוריה של אלימות

גיל קדרון

28.7.2008 / 15:23

מפלגת הפועלים הכורדית הוקמה בשנות ה-70 במטרה להקים מדינת לאום באזור כורדיסטן. הפלישה האמריקאית לעירק רק חיזקה אותה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

17 בני אדם נהרגו וכ-154 נפצעו בשני פיצוצים שאירעו אמש באזור מסחר וקניות בפרבר של איסטנבול. מושל איסטנבול מועמר גולר האשים את המחתרת הכורדית (PKK), המשתמשת בצפון עירק כבסיס פעולה.

"נדמה שישנם קשרים לארגון הבדלני", אמר גולר. "אנו עובדים על החקירה בתקווה לקבל תוצאות". ה-PKK מיהר להכחיש את ההאשמות. "התנועה הכורדית לא מעורבת באירוע ולא ניתן לקשור בינו לבין ה-PKK", נמסר ממנהיגה זובייר איידאר. "אנו שולחים את תנחומינו למשפחות הקורבנות ולעם הטורקי".

אחדות - כן, פוליטיקה - לא

ראש ממשלת טורקיה טאיפ ארדואן קרא היום לאחדות במדינה, וניסה להוריד מסדר היום את הדיון בבית המשפט החוקתי בדרישה לפרק את מפלגתו (AK), מפלגת השלטון, בשל רצונה להחיל במדינה החילונית את חוקי השריעה המוסלמים. "הבעיה שלנו תיפתר אם מפלגת ה-AK תיסגר", אמר ארדואן במהלך ביקורו בזירת הפיגוע. "הבעיה שלנו כרגע היא אחדותנו, כדי שנוכל לקחת את המדינה בכיוון אחר".

בעבר אירעו מספר פיגועים בטורקיה, שבוצעו על ידי קבוצות מורדים כורדים וקיצונים איסלמיים. לפני כשנה וחצי פתח גבר חמוש באש מול הקונסוליה האיטלקית באיסטנבול במחאה על ביקורו הצפוי של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 במדינה. אז הצליחה המשטרה להשתלט על היורה, והאירוע הסתיים ללא נפגעים.

כ-40 אלף בני אדם נהרגו ב-25 השנים האחרונות בעימותים בין הרשויות הטורקיות וה-PKK, שנחשבת גם בעיני האיחוד האירופי וארה"ב לארגון טרור. בין שלושה לארבעה מיליון כורדים הפכו במהלך שנות הלחימה לפליטים.

ותודה לג'ורג' בוש

כפי ששמה מעיד, מפלגת הפועלים הכורדית הינה בעלת אידיאולוגיה סוציאליסטית לאומנית.היא הוקמה בשנות ה-70 בדרישה להקים מדינת לאום בכורדיסטן, אזור שכולל את דרום מזרח טורקיה, צפון מערב עירק, צפון מזרח סוריה וצפון מערב אירן, שם מהווים הכורדים רוב.

ב-1999 נלכד, לפי פרסומים זרים בסיוע פעיל של המודיעין הישראלי, מנהיג ה-PKK עבדאללה אוצ'לאן. הוא הועבר לטורקיה ועמד למשפט, בסופו קיבל גזר דין מוות. חייו ניצלו בעקבות רצונה של טורקיה להתקבל לאיחוד האירופי, שמתנגד להחלת עונש מוות. מאז מעצרו של אוצ'לאן פחתה השפעתו של ה-PKK באזורים הכורדים של טורקיה, ואלו מיתנו את דרישותיהם לאוטונומיה פוליטית-כלכלית-תרבותית גדולה יותר באזורים בהם הם מהווים רוב. אולם חוסר נכונותן של ממשלות טורקיה לדורותיהן לשאת ולתת עם ה-PKK סייעו להשאיר את הקפאון הפוליטי בטחוני.

הפלישה האמריקאית לעירק ב-2003 העניקה לנצי המפלגה הזדמנות נוספת להגביר את מעשי האלימות, שכן עם היעלמותו של סדאם חוסיין מהמפה הפכו הלוחמים הכורדים, שסבלו מנחת ידו של העריץ העירקי, חופשיים יותר. מאז ועד היום מרבה טורקיה להפציץ מטרות של בדלנים כורדים בצפון עירק. בפברואר השנה פלשו 10 אלפים חיילים טורקים לעירק, שם שהו במשך כשבוע. לטענתם גבה המבצע את חייהם של 240 בדלנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully