וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: כך מתעמרת טורקיה בתומכי הכורדים

ניר יהב

1.11.2010 / 10:00

דו"ח של ארגון Human Rights Watch מעלה כי טורקיה משתמשת בחוקים נגד טרור לצורך כליאת מפגינים כורדים שהשתתפו בהפגנות בלתי אלימות. סטודנט שסימן "וי" במהלך הלוויה לפעילי PKK, נידון לשש שנות מאסר

טורקיה משתמשת בחוקים נגד טרור לכליאת מפגינים כורדים שהשתתפו בהפגנות לא-אלימות כאילו היו לוחמים חמושים. זאת אפילו כאשר העבירה שביצעו המפגינים הייתה לסמן בידם את סמל הניצחון, למחוא כף, לצעוק סיסמה של ה-PKK וליידות אבן – כך עולה מדו"ח שפרסם הבוקר (שני) ארגון Human Rights Watch. לטענת הארגון, השימוש באותם חוקים הוא הפרה של חופש הביטוי, חופש ההתאגדות וחופש ההתאספות.

הדו"ח מבוסס על בחינת 50 מקרים, אחד מהם הוא המקרה של הסטודנט מוראט אישיכיריכ שמרצה עונש של 6 שנות מאסר בגין סימון סמל הניצחון בידו במרץ 2006 במהלך מסע הלוויה לארבעה פעילי PKK ובגין מחיאת כפיים בעת הפגנה שנערכה במרץ 2007. בדו"ח מתוארים 26 מקרים של אנשים שהואשמו בעברות טרור רק משום שהשתתפו בפעולות מחאה שהממשלה הגדירה כאוהדות את מפלגת הפועלים של כורדיסטאן, ה-PKK, שהוצאה מחוץ לחוק.

מאות מפגינים כורדים מוחזקים בבתי סוהר

על פי הדו"ח, מאות מפגינים כורדים מוחזקים כיום בבתי סוהר וממתינים לסיום משפטיהם או למתן החלטה בערעורים שהגישו נגד הרשעותיהם. אחרים מרצים עונשי מאסר ממושכים שאושרו על-ידי בית המשפט העליון לערעורים בטורקיה. מחברת הדו"ח, אמה סינקלר-וב, אמרה כי "בכל הנוגע לעניין הכורדי, בתי המשפט בטורקיה ממהרים מדי לתייג אופוזיציה פוליטית כטרור. כשסוגרים את המרחב לחופש ביטוי ולחופש ההתאגדות, הופכים את ההתנגדות המזוינת לאפיק פעולה מושך יותר".

מבין המקרים הנסקרים בדו"ח ניתן למצוא את וסילה תאדיק, אם לשישה, שנשפטה לשבע שנות מאסר על כך שהניפה כרזה עם הסיסמה "הדרך לשלום עוברת ב(עבדוללה) אג'לאן" בדצמבר 2009 במהלך הפגנה במחוז סירט נגד תנאי הכליאה של מנהיג ה-PKK הכלוא. ערעור על הרשעתה תלוי ועומד. מקרה נוסף הוא של מדני איידין שצעק "יחי יושב הראש אג'לאן" בהפגנה במחוז סירט, ונגזרו עליו שבע שנות מאסר. כעת הוא ממתין בבית הכלא להשלמת הליך הערעור.

בדו"ח נכתב כי המגמה המתמשכת של העמדת המפגינים לדין היא חלק ממכלול של צעדי דיכוי הננקטים נגד מפלגות פרו-כורדיות חוקיות בגין קשרים שהן מקיימות לכאורה עם ה-PKK. "על הממשלה להשלים את הרפורמה ולתקן את החוקים הנוגעים למפגינים בגירים כך שיעמדו באופן מלא בחובותיה של טורקיה בתחום זכויות האדם. השלכת אנשים לכלא אינה דרך לעצור את הטרור, וגם לא את המחאה", אמרה סינקלר-וב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully