וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים למלחמה בסוריה, המערב מתחיל להתעורר?

אחרי יותר מ-70 אלף הרוגים, נדמה שבמערב מתחילים להניע תהליך שעשוי להפיל את משטר אסד. ראש ממשלת בריטניה פועל להסרת אמברגו הנשק כדי לסייע למורדים: "נעשה זאת בדרכנו"

בעוד בסוריה מציינים היום (שישי) את יום השנה השני לתחילת ההתקוממות נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד, באיחוד האירופי שוקלים להסיר את אמברגו הנשק על המדינה – דבר שיאפשר את חימוש כוחות המורדים. מנהיגי צרפת ובריטניה ינסו לשכנע את עמיתיהם באיחוד האירופי להסכים למהלך זה במהלך פגישת המנהיגים היום בבריסל. עוד תידון בפגישה ההתנגדות העיקשת של רוסיה לפתוח בצעד נגד השלטון הסורי.

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, וראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, צפויים להעלות בפגישה את נושא האמברגו הצבאי על סוריה – אף שנושא זה לא היה אמור להיכלל בדיונים. "אני מוכן לסייע למורדים", אמר כבר אמש הולנד בנאום בפריז, "אנחנו לא יכולים להרשות שמשטר יטבח בבני עמו". לדבריו, על אף המצב - רוסיה ממשיכה לספק נשק לצבא אסד. עם זאת הוא נזהר מלהגדיר את המצב במדינה בתור "מלחמה כוללת". גורם בכיר בממשל הבריטי אישר כי בלונדון שוקלים "לשנות" את נושא ההגבלות הצבאיות – כאמור כדי לאפשר את חימוש המורדים. "האמברגו לא עוצר את אלו שעוזרים לאסד, אבל הוא כן עוצר את אלו שרוצים לסייע לכוחות האופוזיציה", אמר הגורם.

בריטניה הודתה כי היא שוקלת להטיל וטו על הארכת תוקף האמברגו, בהצבעה שאמורה להתקיים בחודש מאי. "לא נפסלת האפשרות שנצטרך לעשות דברים בדרך שלנו", אמר קמרון. יותר מ-70 אלף סורים מצאו את מותם במהלך הקרבות שהחלו בשנת 2011 בין נאמניו של אסד לבין המיליציות החמושות. רבים מהם הם אזרחים תמימים שהושפעו מהלחימה העזה שהגיעה למרכזי הערים השונות ברחבי סוריה. על פי הערכות של האו"ם, לפחות מיליון בני אדם נאלצו להגר מסוריה כתוצאה ממלחמת האזרחים.

משמרת מחאה של ילדים בירדן למען ילדי סוריה. רויטרס
ילדי ירדן למען ילדי סוריה. משמרת המחאה אמש/רויטרס

ההתקוממות בסוריה החלה כאמור ב-15 במרץ לפני שנתיים, אחרי שורת מעצרים שבוצעו נגד מתנגדי השלטון בעיר הדרומית דרעא. העיר הפכה בהמשך לסמל המאבק במשטר המדכא של הנשיא אסד. מאז התרחבו הקרבות בין המורדים לבין הצבא למעשה לרוב אזורי סוריה – וכעת כוחות האופוזיציה שולטים בחלקים נרחבים של המדינה הקרועה.

מספר משמרות מחאה הוצבו במקומות שונים ברחבי העולם כדי לציין את יום השנה השני לעימות, בכלל זה בבירת קוריאה הדרומית, סיאול, ובעמאן שבירדן, שם התאספו בין היתר עשרות ילדים באירוע שאורגן על ידי הארגון Save The Children. "אנחנו כאן כדי להעביר מסר: עלינו לעזור לאזרחי וילדי סוריה", אמר אחד המשתתפים במשמרת המחאה בירדן, "המשבר במדינה חייב להיפתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully