וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר ההתרסקות: המדחף האחורי כנראה נשבר באוויר

12.3.2013 / 18:23

גורם המעורה בפעולת ועדת החקירה לבירור נסיבות התרסקות מסוק הקוברה אמר כי "חלקי הרוטור האחורי התפזרו לכל עבר". לדבריו, מסוקי חיל האוויר "סבלו מבעיית רוטור במשך שנים"

צילום: שי מכלוף, שלומי גבאי, רומן ואינר, תצלומים באדיבות המשפחה, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

ממצאי התחקיר הראשוני לבירור נסיבות התרסקות מסוק חיל האוויר, שגבתה את חייהם של סגן אלוף נועם רון ורב סרן ארז פלקסר, מגלים כי הגורם לאסון הוא ככל הנראה בתקלה טכנית של כלי הטיס, שמקורה ברוטור (מדחף) האחורי.

גורם צבאי שנחשף בצהריים (שלישי) לעבודת ועדת החקירה שהוקמה בעקבות ההתרסקות על ידי מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל, סיפר לוואלה! חדשות כי על אף שהמסוק נפל כגוף אחד, "חלקי הרוטור האחורי התפזרו לכל עבר. הוא לא נותר שלם. לכן הערכה היא שהרוטור האחורי נשבר כבר באוויר ושהוא מקור הבעיה". לדבריו, עד כה לא נמצאו כל החלקים של המדחף. "ברגע שימצאו אותם יהיה ניתן להביא יותר מה שהתרחש בשניות האחרונות לפני ההתרסקות", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסריקות באזור ההתרסקות/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגורם הוסיף כי טייסי המסוקים בחיל האוויר מתאמנים ומתכוננים לאפשרות שבה ייאלצו לבצע נחיתת חירום במידה ואחד המדחפים ישבר או ייצא מכלל שליטה. "הרוטור האחורי כבר שימש במספר מקרים בעבר כגורם לכשלים טכניים במערך המסוקים של חיל האוויר, ולכן הטייסים התאמנו על זה. הממצאים הראשונים מעידים על כך שהטייסים הצליחו להתרסק אל הקרקע מבלי ש(המסוק) יישבר לחלקים. זאת מכיוון שהצליחו לבצע תרגולת נחיתת אונס מרגע הזיהוי של הכשל הטכני". לדבריו, עוד פרט שמחזק את ההנחה הזאת הוא שגם גופותיהם של שני אנשי צוות האוויר נמצאו שלמות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מימין – אייל רון ז"ל, אחיו של סא"ל נועם רון (משמאל) שנהרג בהתרסקות המסוק הלילה, מרץ 2013. באדיבות המצולמים
סא"ל נועם רון/באדיבות המצולמים

הוא הוסיף והסביר כי על אף שהטייסים היו מאומנים לכאורה בתרגולת, ביצועה בתנאי שטח ובזמן תגובה כל כך קצר מרגע זיהוי התקלה - הוא מסובך מאד. "בלילה, מבלי לראות באיזה גובה אתה נמצא, קשה לבצע את התרגולת גם אם אתה טייס מאוד מיומן", ציין. הגורם הצבאי טען כי קיים אימון סימולטור וגם אימון באוויר לנושא זה, "עם זאת, ברגע הזה שאורך שניות בודדות - אתה חושב רק על דבר אחד: להגיב נכון ולנחות בחיים, ולכן לא היה קשר איתם בזמן ההתרסקות".

יצוין כי פרט להתרסקות של מסוק הקוברה בעמק יזרעאל לפני שבע שנים, שהתרחשה בגלל בעיה בממסר, מרבית התאונות האוויריות בחיל האוויר בשנים האחרונות התרחשו בשל טעויות אנוש של הטייסים. אם יתברר כי האסון שקרה היום מקורו בתקלה טכנית חמורה ברוטור - על החיל יהיה לרדת לשורש הבעיה.

רס"ן ארז פלקסר שנהרג הבוקר בהתרסקות המסוק, מרץ 2013. באדיבות המשפחה
רס"ן ארז פלקסר/באדיבות המשפחה

התאונה הנוכחית התרחשה הלילה, כשסמוך לשעה 01:00 אבד הקשר עם המסוק אשר היה בדרכו מגיחת אימונים חזרה לבסיס פלמחים. כוחות חיפוש והצלה נרחבים בהם מסוקים, וכוחות קרקעיים הוזנקו לאזור ופתחו בחיפושים. סמוך לשעה 05:15 אותרו שרידי המסוק. צביקה פניג'ל, עד ראייה שהיה במרחק של 500 מטרים ממקום ההתרסקות סיפר: "בסביבות השעה אחת שמעתי את המסוק ולפתע הוא הפסיק לפעול וחזר שוב. נראה כאילו הרוטור של המסוק הפסיק ולפתע שמענו את ההתרסקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully