וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בנאומו: נתמוך בישראל במאבק לשלום בר קיימא

הנשיא נשא את נאום "מצב האומה" בפני הקונגרס בו דיבר על רפורמות כלכליות והודיע כי יעלה את שכר המינימום, אך לא זנח גם את מדיניות החוץ: "נמנע מאירן נשק גרעיני"

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשא לפנות בוקר (רביעי) את נאום "מצב האומה" השנתי בקונגרס. "לאחר שנים של מיתון, העסקים שלנו יצרו למעלה משישה מיליון מקומות עבודה חדשים. בחמש השנים האחרונים אנחנו קונים יותר מכוניות אמריקאיות ופחות שמן תוצרת חוץ. מצב הדיור משתפר, המניות עולות, וצרכנים, חולים ובעלי הבתים נהנים מהגנות חזקות מאשר אי פעם", אמר הנשיא בפתח דבריו.

"יחד פינינו הריסות המשבר וכעת אפשר לומר בביטחון כי האומה שלנו חזקה יותר, אבל אנחנו מתכנסים כאן בידיעה שיש מיליוני אמריקאים שהעבודה הקשה שלהם ומסירותם עדיין אינה מתוגמלת", המשיך הנשיא ואמר כי בשל כך בכוונתו להעלות את שכר המינימום ביותר מ-20 אחוזים, להשקיע 50 מיליארד דולרים בבניית ושיקום כבישים וגשרים וכן להשקיע 15 מיליארד דולרים בתכניות בנייה כדי להאיץ את צמיחת המשק.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נושא את נאום "מצב האומה" בקונגרס. רויטרס
"הנחת היסוד שבנתה את המדינה הזאת היא שאם אתה עובד קשה ומכיר באחריות שלך - אתה יכול להתקדם". אובמה נואם, לפנות בוקר/רויטרס

"המשימה שלנו היא להניע את הצמיחה הכלכלית של אמריקה", אמר אובמה. "הנחת היסוד שבנתה את המדינה הזאת היא שאם אתה עובד קשה ומכיר באחריות שלך – אתה יכול להתקדם, לא משנה מאיפה הגעת, איך אתה נראה או את מי אתה אוהב. משימתנו, שעדיין לא הושלמה, מעודדת תגמול על יוזמה אישית ופתחת דלתותיה בפני כל ילד על פני האומה הגדולה הזאת". בהמשך נאומו קרא אובמה לקיים הסכמי סחר עם 27 מדינות האיחוד האירופי. "אני מכריז על שיחות טרנס-אטלנטיות מקיפות ועל שותפות עם האיחוד האירופי, משום שמסחר חופשי והוגן על פני האוקיינוס האטלנטי ייצר משרות טובות עבור האמריקאים".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נושא את נאום "מצב האומה" בפני הקונגרס. רויטרס
"נעמוד על כיבוד זכויות היסוד של כל בני האדם".הנשיא אובמה מרתק את המאזינים/רויטרס

בנאומו הזכיר הנשיא גם את מדיניות החוץ של ארצות הברית, ובהתייחסו לסוריה אמר כי האמריקאים ימשיכו בהפעלת לחצים על הנשיא הסורי, בשאר אסד. "ארצות הברית תישאר העוגן של בריתות חזקות. מאמריקה לאפריקה, מאירופה לאסיה". הנשיא הדגיש כי יתמוך באזרחי המזרח התיכון כשהם דורשים את הזכויות האוניברסליות שלהם. "נתמוך במעבר משטרים לדמוקרטיה, כמו שקורה במצרים. התהליך יהיה קשה, אנחנו לא מתיימרים להכתיב אותו, אך נעמוד על כיבוד זכויות היסוד של כל בני האדם". באשר לישראל, בה צפוי לבקר בחודש הבא, אמר אובמה כי "נעמוד איתנים עם ישראל במאבקה אחר ביטחון ושלום בר קיימא. אלה הצהרות שאספק בביקורי במזרח התיכון בשבוע הבא". בהתייחסו לאירן אמר אובמה כי הוא נחוש למנוע ממנה נשק גרעיני: "מנהיגי אירן צריכים להכיר בכך שהגיע הזמן לפתרון דיפלומטי".

"יש לו שנה להגיע להישגים משמעותיים בחקיקה"

שלושה חודשים בלבד לאחר שנבחר לכהונה שנייה, לאובמה יש חלון הזדמנויות קטן "לדחוף" גם רפורמות במדיניות ההגירה ובפיקוח על הנשק. לדברי מומחים, לאובמה יש כשנה עד שתשומת הלב תוסט לבחירות לקונגרס בשנת 2014, אשר עלולות להכניס רפובליקנים נוספים לקונגרס. "יש לו שנה להגיע להישגים משמעותיים בחקיקה", העריכה מישל סוורס, מומחית לממשל באוניברסיטת ג'ורג'טאון.

נאום מצב האומה, שנצפה על ידי מיליונים, הוא אירוע שנתי שבו מציג הנשיא את מדיניותו ואת מידת הדחיפות של כל נושא לשנה הקרובה. "אני לא אומר שזהו הנאום החשוב האחרון שהוא יישא, אבל חלון ההזדמנויות שלו הוא די צר", הסביר טוני פרטו, ששימש כדוברו של נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' בוש הבן.

הבית הלבן פרסם תמונה של הנשיא ברק אובמה יורה ברובה. רויטרס
חלון הזדמנויות צר להעביר רפורמה בפיקוח על הנשק/רויטרס

בעוד נתוני האבטלה במדינה עדיין גבוהים והקיצוצים המסיביים בשיאם, בכירים בממשל אומרים כי אובמה ישתמש בנאום כדי ללחוץ על הקונגרס לתמוך בהצעותיו הכלכליות. בבית הלבן נחושים להסביר כי אובמה מחויב לרפורמות בהגירה ובפיקוח על הנשק באותה מידה שהוא מחויב לרפורמות הכלכליות. הנאום התקיים פחות מיממה אחרי הניסוי הגרעיני שערכה צפון קוריאה, אותו כינה אובמה "מעשה לשם פרובוקציה".

בתקופה הקרובה יבקר אובמה בשלוש מדינות, בניסיון לקבל תמיכה פומבית מציבור בהצעותיו. ב-20 במרץ צפוי הנשיא האמריקאי להגיע לביקור בישראל, הראשון בתקופת כהונתו. בירושלים ובוושינגטון ציינו כי שלוש סוגיות עומדות בלב הביקור - המאבק בגרעין האירני, אי היציבות בסוריה והניסיונות לחידוש המשא ומתן בין ישראל לבין הפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully