וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילון מעריך: פסגה מרובעת בזמן ביקור אובמה באזור

טל שלו

9.2.2013 / 15:12

סגן שר החוץ היוצא אמר כי במהלך ביקורו של הנשיא האמריקני בישראל הוא עתיד לקיים פגישה משותפת עם נתניהו, אבו מאזן ומלך ירדן. בנוגע לרשות ציין: "צריכים להכיר בפלסטין"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

"במהלך ביקורו בישראל של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, צפויה פגישת פסגה משולשת ואפילו אולי מרובעת", כך אמר היום (שבת) סגן שר החוץ היוצא, דני אילון. "אני מעריך שכבר כעת עובדים על פגישת הפסגה, בין אובמה, נתניהו ואבו מאזן ואולי גם עם עבדאללה מלך ירדן, שלאמריקנים יש עניין לחזק אותו", אמר אילון באירוע שבתרבות בחולון, והוסיף שבמקרה של פסגה משולשת היא תתקיים בירושלים ואם ישתתפו בה ארבעת המנהיגים, היא תתקיים בעמאן.

ביום רביעי אישר הבית הלבן כי אובמה יגיע במהלך חודשי האביב לביקור ראשון בישראל כנשיא. אובמה אף צפוי להגיע לגדה המערבית ולירדן במסגרת ביקורו במזרח התיכון, כך אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני. לדברי אילון, הביקור הוא אינטרס אמריקני שנועד להחזיר את הנשיא לעמדת הובלה בתהליך המדיני. "הוא נועד גם לסלול את דרכו של מזכיר המדינה החדש, ג'ון קרי, כמי שימשיך את השיחות להשגת הסכם בין הצדדים. אם ביקור הנשיא לא יביא תוצאות, זה יעורר הרבה תהיות וביקורת". עם זאת, במהלך השבוע ביקשו בבית הלבן להנמיך מראש ציפיות ואמרו כי מטרת הביקור אינה להציע תכנית מדינית חדשה.

לשאלה האם הוא מעריך שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מעוניין להגיע להסדר, אמר אילון: "המינימום שהפלסטינים דורשים אינו משיק למה שישראל מוכנה לתת. אבו מאזן רוצה לשמר את היותו הנשיא שהשיג לפלסטינים הכרה בינלאומית רחבה מבלי שוויתר על ירושלים ועל זכות השיבה. עם זאת הוא חייב דין וחשבון לאמריקנים, שמעניקים לו תמיכה".

ליברמן נגד לפיד: "חושב רק איך להפוך לראש ממשלה". עומר מירון
"לא עזרו גם ההתבטאויות שלו משום שהן לא היו דיפלומטיות". ליברמן ונתניהו/עומר מירון

באופן מפתיע, ושלא כעמדת הממשלה ומשרד החוץ, ציין אילון כי לטעמו הדרך הנכונה שצריכה ישראל לנקוט היא הכרה בפלסטין כחברה מלאה באו"ם. "ישראל תעניק ריבונות ועצמאות לפלסטינים ובתמורה הם יכירו בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ויאפשרו סידורי ביטחון. על ראש הממשלה לומר: 'אני מוכן להכיר בהם אבל אתם צריכים להכיר בי' - ומשם נתקדם להסדרי עתידיים. אני רוצה שאבו מאזן יגיד בערבית, לא בעברית או באנגלית, שהוא מכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. זה ישפיע לדורות".

בנוגע למערכת היחסים המתוחה עם ליברמן שהובילה להדחתו מרשימת הליכוד-ביתנו לכנסת הקרובה אמר אילון: "הייתי קולגיאלי לליברמן. הוא לא הסביר לי למה פיטר אותי אבל היה צריך לפחות לתת הסברים למפלגה ולתומכים. בארבע השנים האחרונות עמדתי באתגר לייצג את ישראל. הרגשתי חובה להגן על ליברמן בעוד שבעולם התייחסו אליו כמצורע. מפאת כבודו לא אגיד מה אמרו עליו. אני לא רוצה לפגוע בו. לא עזרו גם ההתבטאויות שלו משום שהן לא היו דיפלומטיות".

בתשובה לשאלה אם ליברמן היה שר חוץ טוב אמר אילון: "אני לא רוצה לתת ציונים. הוא היה שר חוץ בתקופה מאתגרת וניסה ככל יכולתו". לדבריו, מי שיכול להיות שר החוץ הבא הוא או יו"ר יש עתיד יאיר לפיד או הוא עצמו.כשנשאל איך נתניהו כראש ממשלה, לא היסס לתת ציונים ואמר: "נתניהו עומד בלחצים. ראוי להערכה".

עוד אמר אילון שהוא לא נתן גט כריתות לפוליטיקה. "בבחירות הבאות אני בהחלט לא פוסל חזרה לפוליטיקה. אני עוד לא יודע באיזו מסגרת, כי לא בטוח שהמפלגות של היום הן אלו שיהיו עוד ארבע שנים. אולי עוד אקים מפלגה משלי. אין לדעת".
בהתייחסו ליחסים עם טורקיה אמר אילון: "עשיתי טעות עם השגריר הטורקי והתנצלתי על כך. לגבי תקרית המרמרה, לישראל אסור להתנצל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully