וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוסטל לגברים אלימים ייסגר בשל מחסור בתקציב

גברים אלימים שהורחקו מבתיהם ועוברים שיקום ימצאו עצמם ברחוב בעוד תשעה ימים, אם הרשויות לא ימצאו מימון למוסד החיפאי. אחד השוהים: "המקום הזה הוא נקודת האור היחידה"

גברים אלימים שהורחקו מבתיהם ונמצאים בתכנית שיקום ימצאו עצמם ברחוב בתוך תשעה ימים, אם עיריית חיפה ומשרד הרווחה לא ימצאו את הדרך לממן את יתרת התקציב להפעלת הוסטל בעיר, שאליו הם מגיעים ברגע הקשה בחייהם - קבלת צו הרחקה מהבית. העירייה והמשרד הממשלתי מגלגלים אחריות מזה אל זה, אחריות ל-250 אלף שקל בשנה החסרים להפעלת המקום הייחודי, המעניק מגורים וטיפול ראשוני לגברים אלימים וכך מסייע למאות משפחות בשנה.

קבוצת תמיכה לגברים אלימים בהוסטל העומד בסכנת סגירה, פברואר 2013. ערן גילווארג
משתתפים בתכנית השיקום במוסד/ערן גילווארג

בית של"ב (בית שהייה טיפולי לגברים מורחקים) הוקם בחיפה לפני שלוש שנים וחצי כדי לקלוט גברים אלימים שהוצאו מבתיהם או נשלחו למקום על ידי בית משפט בשל אירועי אלימות. המקום, שיכול לקלוט עד 15 גברים בו-זמנית, מעניק את הצורך הבסיסי ביותר לגבר שהוצא מביתו – מקום מגורים, וכן טיפול ראשוני במצב המשבר שבו הוא שרוי בהגעתו, ולאחר מכן תחילת טיפול בבעיית האלימות.

זה מספר חודשים מנסים עובדי המקום למצוא פתרונות יצירתיים להמשך קיומו של הבית - אך ללא הצלחה. בחודש שעבר קיבלו העובדים מכתבי פיטורים, ולפיהם מהשבוע הבא לא תהיה כתובת מיידית לגברים אלימים, ולא מהסיבות הנכונות. "מעולם לא היה ויכוח ולא עלתה שאלה על רמת השירות והמקצועיות של המקום, כך שמדובר אך ורק בעניין תקציבי", אומר גיא יוחאי-רוטמן, עובד סוציאלי בבית של"ב, שמתקשה לקבל את ההחלטה.

לדבריו, "אני לא יודע איך מכמתים את העבודה שלנו למספרים, אך הבית נולד מתוך רצון לתת מענה למצב הקשה והבלתי אפשרי שבו גברים מקבלים צו הגנה או הרחקה ואין להם איפה להיות. הם לא יכולים לחזור הביתה ולחלקם אין מענה אחר. ברמה מקצועית וטיפולית מצב זה מגביר את רמת מסוכנות ואנו פועלים באופן ממוקד ללקיחת אחריות מצד התוקף והפחתת המסוכנות. סגירת המקום משמעותה גבר כזה ברחוב ללא מענה ברגעים הקריטיים".

הוסטל לגברים אלימים העומד בפני סגירה, פברואר 2013. ערן גילווארג
הבניין שבו שוכן המוסד השיקומי בחיפה/ערן גילווארג

יוחאי-רוטמן נאלץ לבשר השבוע את הבשורות הקשות לגברים בבית. "המדינה הזו מטומטמת אם היא לא מבינה שגבר שמקבל צו הגנה נמצא בכזה חושך כבד, וזו נקודת האור היחידה", אמר אחד המטופלים בבית. "המקום נותן מקום לישון, מקום בו מישהו מקשיב לך ויותר מזה - מישהו שרוצה לעזור לך, והכל ברגע הכי קשה שלך, אין לזה מחיר".

אלפי גברים מורחקים מבתיהם בהליך אזרחי באמצעות בתי משפט לענייני משפחה, לאחר שהאישה מבקשת צו הגנה בשל חשש לחייה. גברים אלו יכולים להגיע למוסד, נוסף לגברים שנמצאים במעצר בשל אירועי אלימות, ששופט בית משפט קבע כי ניתן לבחון עבורם אפשרות שיקומית-טיפולית במקום, שאליו יישלחו לתקופה של ארבעה חודשים.

בשנות פעילותו המעטות טיפל המוסד באופן ישיר בכ-200 גברים מחיפה והאזור, שחלקם ממשיכים לקבל טיפול באמצעותו, אף שאינם שוהים בו. רוב הגברים שמגיעים לטיפול שוהים במוסד בין ארבעה לשישה חודשים, שבהם הם מקבלים טיפול אינטנסיבי. אחרי תקופה זו עוברים הגברים טיפול בקהילה. בד בבד, טופלו באופן עקיף מאות רבות של נשים וילדים שנפגעו מהאלימות.

"חלק ממדיניות כוללת של הסרת אחריות המדינה"

הפרויקט הייחודי זכה להצלחה רבה, ויצא לדרך מתוך תפיסה שלפיה אלימות במשפחה היא בעיה חברתית המחייבת התייחסות מערכתית. נוסף לטיפול באישה המוכה או המאוימת יש להתייחס לכל בני המשפחה – הגברים המכים והילדים החשופים לאלימות.

"זה מצב אבסורדי ובלתי נתפס כשבוחרים לשלוח את הגברים האלה חזרה למקומות מהם באו, ולא להשקיע עוד קצת בעבודה שלנו שמובילה לשיקום וחזרתם לקהילה ולשוק התעסוקה", אומר יוחאי-רוטמן. לדבריו, "הושקעו כאן כל כך הרבה משאבים באיתור בית, בשיפוץ, בהתאמתו לצרכים, וככה במחי יד מחליטים לסגור.

עוד אמר יוחאי-רוטמן כי "זה חלק ממדיניות גדולה יותר של הסרת אחריות המדינה משירותי הרווחה, כשבסוף הכל חוזר אלינו בצורה של הפרטה עם רמת שירות נמוכה. עד אז המדינה תפגוש כל אותם גברים, שלא יטופלו כאן בבתי הכלא, ואת הנשים והילדים בטיפולים או במוסדות, שיעלו הרבה יותר, זאת כמובן אם לא יהיה תסריט קשה יותר".

הוסטל לגברים אלימים העומד בפני סגירה, פברואר 2013. ערן גילווארג
"הכל חוזר אלינו בצורה של הפרטה". ההוסטל בחיפה/ערן גילווארג

במשרד הרווחה מסרו בתגובה כי "ההחלטה התקבלה על ידי עיריית חיפה ולא על ידי המשרד. משרד הרווחה גיבש תעריף עבור הפעלת הדירה ואף הוקצה תקציב ראשוני עד אשר יעבור תקציב המדינה. עיריית חיפה אינה מוכנה לשאת בעלות הגירעון הצפוי". עוד נמסר כי "אגף השיקום, יחד עם הנהלת משרד הרווחה, יתאם דיונים עם משרד הבריאות, על מנת לקדם את נושא הדיור בקהילה לאנשים עם דיסאוטונומיה משפחתית".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה כי מדובר בפרויקט ארצי של משרד הרווחה המשרת את כל תושבי הארץ, ומכאן שהוא האחראי לתקצובו: "השירות הניתן על ידי בית של"ב חיוני וחשוב ביותר במתן מענה וטיפול לגברים המורחקים מהבית בשל אלימות במשפחה. לא ניתן לקיים שירות חשוב זה ללא תקציב הולם ואין לצפות כי עיריית חיפה תממן או תסבסד שירות למי שאינם תושבי חיפה.

"לאור כל אלה תובעת מערכת הרווחה בעיריית חיפה ממשרד הרווחה תקצוב מותאם להוצאות הכרוכות בהפעלת מסגרת זו. יצוין כי ראשי מערכת הרווחה בחיפה פועלים זה יותר משנה מול משרד הרווחה בניסיון להסדיר את הנושא. אנו מקווים כי התקציב המתאים יאושר לצורך המשך הפעלת בית של"ב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully