וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוחת הטרור האירנית שנמצאת במרחק 5 דקות מעפולה

בלעדי לוואלה!: לא שונא יהודים, לא מוכן להסכם, בטוח שהאינתיפאדה בדרך, ומודה לאירן על תמיכה "כספית ומדינית". מנהיג הג'יהאד האיסלמי בגדה בראיון ראשון לכלי תקשורת בארץ

כתבתו של אבי יששכרוף, עריכה: יאיר דניאל

השייח' בסאם א-סעדי נחשב זה שנים למנהיג הג'יהאד האיסלמי בגדה המערבית, אך המחיר ששילם על תואר זה כבד, כבד מאוד. מאז גיל 15 א-סעדי, בן 52, תושב מחנה הפליטים של ג'נין, נכנס ויוצא מבתי הכלא בישראל. בשבוע שעבר שוחרר מהכלא הישראלי לאחר 21 חודשים של מעצר מנהלי, שלהם קדמו שבע שנים נוספות בכלא. בין לבין הספיק לשהות בביתו 56 ימים בלבד. שניים מבניו, עבד אל-כרים ואיברהים, נהרגו בשנת 2002 במהלך חילופי אש עם כוחות צה"ל; רעייתו עצורה בכלא הישראלי ממש בימים אלה. עד כה נמנע א-סעדי מלהתראיין לכלי התקשורת בישראל, בדומה לבכירים אחרים בג'יהאד האיסלמי ובחמאס, אך השבוע הסכים לראשונה לשוחח עם וואלה! חדשות.

יש לך מסר לעם הישראלי?

"יש לי מסר ברור לעם הישראלי: איננו שונאים את היהודים. היהודים חיו בינינו במשך מאות שנים בכבוד הדדי. בוא נשים את הדברים על השולחן, אין תנועה איסלמית שנושאת דגל איסלמי כאורח חיים, שתוכל להגיע להבנות עם ישראל. אם מישהו אומר דבר אחר, הרי שאינו מדבר בכנות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא שונאים יהודים, אבל תנועה איסלמית לא תגיע להבנות עם ישראל". שייח' א-סעדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

כלומר, בעתיד, אם תהיה כאן מדינה פלסטינית, מה יהיה עם היהודים?

"אני לא יכול לנבא את העתיד, אבל אף תנועה איסלמית לא תוכל להגיע להבנות עם ישראל או עם התנועה הציונית, על חלוקת פלסטין. היהודים שהיו כאן במקור (אלה שהתגוררו בפלסטין לפני הצהרת בלפור – א"י), יזכו ליחס במדינה הזו כמו כל אזרח. כפי שהם משתתפים בכל אחת מהמדינות האחרות בצבא או במשטרה, כמו כל מדינה וכמו כל העדות - דרוזים, נוצרים או יהודים. אבל אף אחד אינו יכול לוותר על סנטימטר למישהו זר, ליהודי או לא ליהודי, שלוקח את אדמתו ואת ביתו, איך יוכל להבין זאת? הוא לא יבין זאת", הוא מסביר.

א-סעדי החל את פעילותו בתנועת הג'יהאד האיסלמי עוד בשנת 1984, שלוש שנים לפני הקמת תנועת חמאס. בדומה לרבים אחרים באזור ג'נין, גם הוא הושפע מתורתם של השיח' עז א-דין אל-קסאם ואנשי דת קיצוניים אחרים שפעלו באזור העמק. לדבריו, למהפכה האיסלמית באירן גם כן הייתה השפעה ניכרת על ראיית עולמו, ודווקא הנוקשות האידיאולוגית של הג'יהאד נשאה חן בעיניו יותר מהמצע המדיני של חמאס, לאחר שהוקם ב-1987.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היהודים בפלסטין יזכו ליחס כמו כל שאר האזרחים". שייח' א-סעדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדוע בעצם בחרת בג'יהאד האיסלמי ולא בחמאס לאחר שהוקם?

"ישנם כמה חילוקי דעות עם תנועת חמאס בנושא ניהול הסוגיה המדינית. חמאס יותר פרגמטי מהג'יהאד האיסלמי. אני חשבתי שהג'יהאד יותר רציני במספר סוגיות, ובהן נושא ההתנגדות. בנוסף, הג'יהאד גם לא נכנס להשלכות אוסלו, הרשות הפלסטינית, או הבחירות למועצה המחוקקת או הממשלה. וזה מצא חן בעיניי".

זאת אומרת שאתם בג'יהאד בעד המשך ההתנגדות בכל מחיר?

"אני לא איש אלים אבל הרעיון הוא להמשיך בהתנגדות".

ג'נין החדשה מול זו הישנה

ג'נין מודל 2013, רחוקה מלהזכיר את זו של מבצע "חומת מגן", בשנת 2002. בכל יום נכנסים למרחב ג'נין אלפי אזרחים ישראלים, ערבים שמסייעים בהאצת הכלכלה המקומית. קשה להבחין בחמושים ברחבי העיר, אפילו לא במחנה הפליטים, שהיה מוקד הלחימה לפני 11 שנים. אולם כמה דברים לא משתנים בכל זאת: ראשית, הדומיננטיות של הג'יהאד האיסלמי במחנה הפליטים ובעיר. שנית, הנשק שעדיין נמצא כאן בידי רבים, אך מוסתר וממתין לשעת הכושר. וכמובן, לא ניתן להתעלם מהמיתון הכלכלי שפקד את האזורים הכפריים של ג'נין ואת מחנה הפליטים בעיקר.

האם אנחנו לפני אינתיפאדה שלישית?

"הכל מצביע על כך. כאשר עם מגיע למבוי מדיני סתום, מה יכולה להיות עמדתו באשר לעתיד, בעיקר לאחר שזכויותיו נפגעו והוא ניסה הכל? התכנית של הרשות נכשלה. וגם אם הפלגים לא יפעלו - העם הפלסטיני יפעל בסופו של דבר לבדו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק בן 16, ונעצר כבר ארבע פעמים. יחיא א-סעדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנו של השיייח', יחיא, בן 16 בלבד, וכבר הספיק להיעצר בידי הרשות ארבע פעמים. האב מנסה שוב ושוב לשדר תחושה של "עסקים כרגיל" מול הרשות, ומדגיש כי הוא תומך בפיוס. עם זאת, האורחים שמגיעים לביתו, כמו גם בני משפחתו, נשמעים הרבה פחות זהירים בהתייחסם לרשות הפלסטינית.

"היחסים שלי עם הרשות טובים וחמים", הוא אומר. "אולם הרשות פועלת לעתים נגד האחים ועוצרת כל הזמן. אנחנו לא ניקח חלק בממשלה ואיננו מושפעים מהשלכות הקמת הרשות".

"תמיכה כספית ומדינית מאירן"

יכול להיות שהעמדה שלכם בנושא ממשלת האחדות היא כתוצאה מלחץ אירני?

"יש קשרים טובים וחמים עם האחים באירן ויש תיאום, אבל הם לא קובעים את התכנית המדינית של הג'יהאד. תנועת הג'יהאד עצמאית ומכבדת את האחים באירן וייתכן שמקבלת תמיכה ממנה ומהעם באירן במיוחד".

כספית?

"כספית ומדינית".

החמאס בסוג של הפסקת אש מול ישראל. מה עמדתך בנושא זה?

"ההודנא או התהדיא מותרות. הנביא עשה הודנא עם יותר מצד אחד ועם שבטים, כולל היהודים. זה לא אומר שחמאס או הג'יהאד או כל תנועה איסלמית אחרת תקבל את האנשים שאונסים את האדמות הפלסטיניות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעזרים באירן, בלי פתרון באופק. א-סעדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז אולי נכונה האמירה ש: "ח'ייבר ח'ייבר יא יהוד... צבא מוחמד ישוב"? (קריאה מפורסמת המבטיחה שצבא האיסלם ימגר את היהודים - א"י)".

"כל עוד יש כיבוש צבא מוחמד ישוב. איננו שונאים את היהודים או הדת היהודית".

אז מה הפתרון?

"לא יהיה פתרון, אלא כאשר היהודים יכירו בטעותם ויחיו כעדה בכל העדות בתוך פלסטין. זה הפתרון. שיחיו בינינו כאזרחים, כמו כל העדות האחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully