וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רג'וב בראיון לוואלה!: "אני אופטימי, לפיד הגון"

בראיון מיוחד מתייחס בכיר הפתח לתוצאות הבחירות בישראל וטוען כי ההסכמה לגושי ההתיישבות הייתה טעות מצד הפלסטינים. על אוהדי בית"ר: "זה לא קומץ. זה הרוב המכריע"

צילום: דניאל בוק; עריכה: גדי וינסטוק, מיכאל ברגמן

קשה לחשוב על בכיר פלסטיני שמיטיב להכיר כל כך את הצד הישראלי כמו ג'יבריל רג'וב, מראשי הפתח בגדה ויו"ר ההתאחדות הפלסטינית לכדורגל. ההיכרות של האיש שכיהן בעבר כמפקד הביטחון המסכל בגדה עם ישראל החלה בגיל צעיר, כשנשפט ל-17 שנות מאסר בגין השלכת רימון על חיילים. רג'וב, שחווה על בשרו את הכיבוש הישראלי גם כאשר ירו כוחות צה"ל על ביתו פגזים (בתקרית במאי 2001) וגם כאשר הרסו את מפקדת הביטחון המסכל במסגרת מבצע "חומת מגן", מסרב להיות פסימי באשר לתהליך השלום. "אני נולדתי אופטימי", הוא אומר וממשיך לדבר בלהט על פתרון של שלום בין שני העמים על בסיס שתי מדינות זו לצד זו. על רקע הדיון סביב האפשרות של התלקחות אינתיפאדה שלישית בשטחים או לחילופין חידושו של תהליך השלום לקראת הביקור של הנשיא אובמה באזור, נפגש רג'וב עם צוות וואלה! במשרדו ברמאללה ומדבר לראשונה על תוצאות הבחירות בישראל, יאיר לפיד ואפילו על עוזרו לשעבר של הרמטכ"ל, ארז וינר, ומסמך הרפז.

ג'יבריל רג'וב, האם אנחנו לפני אינתיפאדה שלישית?

קודם כל תסתכלו בראי ותראו מה מתרחש בשטח. מה שקורה זה ביוזמה שלכם, תגובה על הסבל, ההרג, ההרס שאנחנו מקבלים. זה תלוי בכם. אתם מתגעגעים לאינתיפאדה? לשפיכות דמים כל יום? הכדור כרגע במגרש של ממשלת ישראל. מצדנו אין מה להפסיד.

ג'יבריל רג'וב בראיון לאבי יששכרוף וינון מגל ברמאללה, 5 פברואר 2013. דרור עינב
"אין מקום פה אפילו למתנחל אחד, בשום פנים ואופן". רג'וב בראיון ברמאללה/דרור עינב

איך אתה מגיב לדיווחים שאתה אחראי להפגנות ולתסיסה?

אני בעד התקוממות, התנגדות עממית, אני בעד להעביר מסר שיחזק את מחנה השלום בצד הישראלי ויגיע לכל בית: שאנחנו רוצים לחיות כשכנים בלי כיבוש ובלי סבל. אם לזה אתה מתכוון, אז כן, אני חלק מהעסק. השאלה מה יש לכם לעשות פה? חבר'ה, אין לכם מה לעשות פה. זו מדינה ואדמה שלנו. אתם צריכים לחשוב איך להעיף את הכיבוש. אנחנו יש לנו מטרה להקים מדינה לצדה של מדינת ישראל והדיאלוג הוא הדרך לפתרון הסכסוך".

לאחרונה הוקמו כמה מאחזים פלסטיניים, האם זו השיטה שלכם עכשיו?

זה אדמות שלנו, לא שלכם. האם המאחז הוקם בתל אביב? זה לא מעניין אתכם.

אתה רואה עצמך כיורש לאבו מאזן?

אין לי אג'נדה אישית. אני חולם על הקמת מדינה לעם שלי. אבו מאזן הוא המנהיג היחיד שיכול לחתום (על הסכם שלום). אף מנהיג מלבדו אינו יכול להנהיג את הפלסטינים לפתרון של שתי מדינות.

גם לא ברגותי?

עזוב אותך, אבו מאזן הוא היחיד שיכול ויש לו סמכות. יש כאן מנהיג אחד, ידידי. את מרוואן אני מכיר ואני מעריך והמקום שלו לא בבית הסוהר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ינון מגל ואבי יששכרוף בראיון עם ג'בריל רג'וב ברמאללה, ינואר 2013. דרור עינב
"אף מנהיג מלבד אבו מאזן אינו יכול להנהיג את הפלסטינים לפתרון של שתי מדינות"/דרור עינב

אתה חושש שהרשות תתמוטט?

אני חושב שיש סיכוי לזה. באיזה סמכות אתם לוקחים את החוק לידיים ולא מעבירים את הכספים (כספי המסים שישראל גובה עבור הרשות ושייכים לפלסטינים)? כל יום בונים התנחלויות ומתנהגים כאילו רמאללה ושכם היא תל אביב. הכל אפשרי, אבל דגל לבן לא תקבלו. אין לנו מקום אחר מלבד פלסטין.

אתה רואה את הציבור הפלסטיני יוצא נגדכם?

לא, העם מבין שהבעיה היא הכיבוש ויש קונצנזוס על שני דברים. ראשון - שכל הפלגים כולם מוכנים לחיות במדינה בגבולות 1967.

חמאס מכיר בישראל?

עזוב אותך להכיר בישראל. אנחנו (אש"ף) הכרנו בישראל בגבולות 1967. רוב המפלגות שלכם אינן מכירות בנו ואומרות 'יהודה ושומרון'. אפילו נתניהו אומר זאת. אני לא דובר חמאס אבל חמאס מוכן לחיות ולקבל מדינה בגבולות 67'. האם ממשלת ישראל מכירה בכך שהשטחים כבושים או שהיא קוראת להם יהודה ושומרון? שאל את ראש הממשלה שלך ואחר כך תבוא אליי.

המפה הפוליטית השתנתה

שמו של רג'וב נזכר רבות לאחרונה גם בהקשר של הפיוס עם החמאס. הוא נפגש עם בכירים בארגון ובכלל זה עם ראש הלשכה המדינית של החמאס, חאלד משעל, בניסיון לקדם את מאמצי הפיוס בין שני הארגונים. לדבריו, גם על האמריקנים לתמוך בפיוס כזה שיאפשר הגעה להסכם שלום בסופו של דבר.

באשר לבחירות האחרונות בישראל רג'וב נשמע מעודד. "יש נטייה ברחוב (הישראלי) נגד הימין. אני מקווה שביבי יבין את זה. הימין עד עכשיו הוא יותר מ-50% אבל המפה הפוליטית השתנתה".

מה אתה חושב על לפיד?

אני חושב שלפיד הוא איש הגון, הוא איש מבין ומתבטא בצורה שבאמת נותנת סיכוי שיש תקווה. אני מכיר המון מחברי הכנסת החדשים ואני יודע שהם בצורה לא ישירה, מדברים על פתרון שתי מדינות לשני העמים".

אבל לפיד אמר שהוא לא מאמין לכם?

הוא גם אמר שצריך לעשות שלום עם הפלסטינים.

דיברת פעם עם לפיד?

אף פעם לא, לא יזמתי קשר עם אף אחד. אבל אני מכיר טוב את יעקב פרי, את מיקי לוי, את העיתונאי עפר שלח. קראתי על אחרים. לדעתי אין שום סיבה לא לחשוב שהם ינסו לבנות מחנה של שלום.

מה עמדתך באשר לגושי ההתיישבות ביהודה ושומרון? האם תקבלו את הקפאת הבנייה רק מחוצה להם?

בשום פנים ואופן. אין מקום פה אפילו למתנחל אחד.

אבל כבר דיברו על זה בקמפ דיויד.

זו הייתה טעות מצד הפלסטינים, הימין הישראלי השתמש בזה כתירוץ לבנות עד ים המלח.

אבו מאזן ויתר על זכות השיבה?

זה לא נכון. הוא לא יכול לוותר על זה, אף אחד לא יכול. אבל עניין הפליטים אנחנו רוצים לפתור אותו בהידברות, בהסכם אתכם.

יש אפשרות שיבואו לכאן פליטים פלסטינים מסוריה?

מאמן כדורגל או שחקן אני לא מצליח להביא לכאן בגלל הכיבוש, אז פליטים?

שמעת שיש שחקנים צ'צ'נים מוסלמים בבית"ר ירושלים?

זה ככה חינכתם אותם. גזענים. זה לא קומץ. זה הרוב המכריע. החינוך שלכם שהערבים או המוסלמים הם משהו אחר.

על ארז וינר: "משוגע, כל כלב בא יומו"

רג'וב כבר מזמן אינו אותו מנהיג פלסטיני מקורב לישראל. בחודשים האחרונים הוא היה מעורב בכמה הפגנות גדולות ואולי כתגובה לכך, החליטה ישראל להחרים את אישורי המעבר המיוחדים שלהם זכה בעבר. הוא מסרב להתרגש מהצעדים הישראלים נגדו ובכל זאת נראה שמשהו אחד מוציא אותו משלוותו - שמו של אחד המעורבים המרכזיים במסמך הרפז, שבתקרית הירי של הפגזים על ביתו של רג'וב ברמאללה, היה מג"ד דוכיפת שאישר את הירי.

ינון מגל ואבי יששכרוף בראיון עם ג'בריל רג'וב ברמאללה, ינואר 2013. דרור עינב
"לא יודע מה זה שנאה, לא ככה חינכו אותי"/דרור עינב

מה אתה אומר על מסמך הרפז?

"אני לא מופתע. ארז וינר הוא שהפגיז לי את הבית במאי 2001. האיש הוא משוגע, מטורף, בזמנו אפילו לא פתחו בחקירה נגדו. זה לא משהו אישי. אבל מה שהוא עשה בזמנו, הוא רצה לחסל אותי. למה? ומה עשו לו? אני מצטער להגיד לך, אומרים 'כל כלב בא יומו'".

מה אתה אומר על בשאר אל-אסד?

הוא טועה וטעה, אני נגד הריגה של כל בן אדם, מוסלמי, נוצרי או יהודי.

אתה שונא את הישראלים?

שנאה וטינה אין להן מקום אצלי. לא יודע מה זה שנאה, לא ככה חינכו אותי.

את מי אתה מעריך בישראל?

אם אני אתחיל לדבר ולתת למישהו שבחים אני חושב שהוא יפסיד ברחוב אצלכם.

אז לאן כל זה הולך?

הפתרון של שתי מדינות לשני העמים הוא המשחק היחידי בעיר. השאלה כמה שני הצדדים יחסכו עד אז דם, סבל והרג. וזה תלוי בהתנהגות של ממשלת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully