וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לפני ביקור אובמה: צריך עוד לחץ על אירן

טל שלו

11.2.2013 / 21:34

בנאום בוועידת הנשיאים בירושלים קרא ראש הממשלה נתניהו לסנקציות קשות יותר נגד טהרן. שגריר ארה"ב דן שפירו: "חלון ההזדמנויות הדיפלומטיות מול אירן לא יישאר פתוח לנצח"

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) בוועידת הנשיאים לאתגרים העומדים בפני הממשלה הצפויה וקרא ?להפעיל לחץ חזק יותר וסנקציות קשות יותר" על המשטר האירני. ?האירנים קרובים יותר לקו האדום ששירטטתי באו"ם. הם לא חצו אותו, אבל הם מקצרים את הזמן הנחוץ כדי לחצות אותו. הם עושים זאת באמצעות הצנטריפוגות המהירות שהם מצטיידים בהן. זה חייב להיעצר?, אמר נתניהו בנאום בכנס ועידת הנשיאים של יהדות ארה"ב, המתקיים השבוע בירושלים. כמו כן התייחס ראש הממשלה לביקורו של הנשיא אובמה בישראל ואמר כי הוא יתקבל בברכה. "ארצות הברית סייעה לנו בכיפת ברזל, אנו סייענו בעניינים אחרים, אבל פה מדובר על ערבון הדדי ותועלת הדדית. יש לארצות הברית בעלת ברית נאמנה אחת – ישראל".

דבריו של נתניהו מגיעים על רקע הערכות של גורמים מדיניים בירושלים, לפיהן ביקורו של אובמה בישראל, במרץ הקרוב, ממוקד בעיקרו בהעברת מסר בסוגיית הגרעין האירני, לפיו ארה?ב מתנגדת לתקיפה צבאית ישראלית של מתקני הגרעין. עם זאת, לפי ההערכה אובמה צפוי גם להפעיל לחץ משמעותי בנוגע לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים. בהתייחס לנושא זה אמר נתניהו לראשי ועידת הנשיאים כי ?אני עדיין מאמין בנאום שנאמתי באוניברסיטת בר אילן על שתי מדינות לשני עמים, אבל צריך להגיע למשא ומתן בלי תנאים מקדימים?.

שפירו: המטרה המשותפת של ישראל וארה"ב - למנוע אירן גרעינית

שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו דיבר אף הוא בכנס, והתייחס גם כן לביקורו הקרוב של הנשיא ברק אובמה בישראל במהלך חודש מרץ. "חשיבות הביקור של נשיא ארצות הברית היא יותר היסטורית מאשר רשמית, שכן רק ארבעה נשיאים אמריקאים מכהנים הגיעו עד כה לישראל", אמר."יש לנו נושאים ואתגרים שעלינו להתמודד איתם יחד. סוריה, אירן, משא ומתן מחודש עם הפלסטינים".

בהתייחס לסוגיית הגרעין האירני הדגיש שפירו כי "חלון ההזדמנויות הדיפלומטיות מול אירן לא יישאר פתוח לנצח". לדבריו, "יש לישראל וארה"ב מטרה משותפת שהיא למנוע אירן גרעינית ולא להכיל אירן גרעינית. מתקיים שיתוף פעולה ותיאום רצוף בין ישראל וארה"ב בנוגע לאירן ומניעה ממנה להשיג נשק גרעיני. אנו חולקים את האופציה הדיפלומטית אבל גם את העובדה ששום אופציה לא יורדת מהשולחן". שפירו הבהיר כי "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה נגד כל סוגי האיומים".

בנוגע לחידוש המגעים עם הפלסטינים, שב והדגיש השגריר כי עמדת הממשל תומכת בפתרון של שתי מדינות לשני עמים. "אין תחלופה למשא ומתן ישיר בין ישראלים ופלסטינים. הקונפליקט לא יכול להמשיך בדרכי אלימות וחוסר אמון בין הצדדים", אמר שפירו. הוא הדגיש את מחויבותה של ארה"ב לביטחונה של ישראל ואמר כי "לישראל וארה"ב יש את אחד הקשרים המשמעותיים אם לא ההדוק ביותר, של למעלה מ-40 מיליארד דולר בשנה".

"הדבר משרת ומקדם את אזרחי שתי המדינות ומייצר עשרות אלפי משרות בשנה בשתי המדינות. במקביל, נחזק את הקשרים האסטרטגיים הטכנולוגיים והכלכליים בין ארה"ב וישראל", אמר שפירו שדיבר בפני למעלה ממאה ראשי הארגונים היהודיים העיקריים בארה"ב, שהגיעו לישראל לוועידת הנשיאים השנתית, במהלכה ייפגשו עם בכירים ישראלים, לרבות נשיא המדינה, פוליטיקאים וגורמים מדיניים בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully