וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה לחיזבאללה במסר מפתיע לישראל: לא רוצים עימות

לוואלה! חדשות נודע כי ארגון "14 במארס", הנחשב לאנטי-סורי, העביר מסר לישראל שברצונו לשפר את היחסים. גם ארגון "אמל" השיעי העביר מסרים דומים. חיזבאללה מאבד כוח?

בכירים במחנה "14 במארס" בלבנון המתנגד לחיזבאללה, העבירו לאחרונה מסרים לישראל כי הם מבקשים להימנע מכל הסלמה מולה, ובעתיד אף לשפר עמה את היחסים. כך נודע לוואלה! חדשות. המסרים נחשבים ליוצאי דופן בין היתר בגלל השפעתו העצומה של ארגון חיזבאללה בלבנון והמעקב הצמוד שהוא מנהל אחר אנשי האופוזיציה במדינה ("14 במארס"). אולם באופן מפתיע עוד יותר, דברים ברוח דומה הועברו במקביל גם מתנועת "אמל" השיעית, שנחשבה בעבר לבת בריתו של חיזבאללה. אתמול נמסר כי מפקד תנועת "הכוחות הלבנוניים", סמיר ג'עג'ע, הידוע כאחד מהמתנגדים החריפים של חיזבאללה, שלח אגרת ברכה למזכיר המדינה החדש בארצות הברית, ג'ון קרי, לרגל כניסתו לתפקיד.

חיילי הצבא הסורי החופשי במחוז אידליב בצפון-מערב סוריה. 28-29 באוקטובר, 2012. רויטרס
ההתנגדות לנסראללה גוברת?/רויטרס

המסרים באים על רקע שני תרחישים שמסתמנים יותר ויותר אפשריים לאחרונה: האחד, נפילתו של בשאר אל-אסד בסוריה שתשפיע באורח דרמטי על המציאות בלבנון, אולי אפילו עד כדי עימות חמוש בין חיזבאללה ובני בריתו ("שמונה במארס") לבין מתנגדיו ("14 במארס"). לא ברור עדיין עד כמה סביר תרחיש שכזה אולם גורמים מדיניים בירושלים אינם פוסלים את האופציה הזו על הסף. התרחיש השני מתייחס להסלמה מול חיזבאללה, על רקע הברחות הנשק מסוריה לארגון השיעי והאפשרות שחיזבאללה יגיב על התקיפה הישראלית הבאה על שיירת נשק כזו או אחרת בעיקר אם תתבצע על אדמת לבנון. המתיחות המחריפה בין חיזבאללה ובין מתנגדיו בשבועות האחרונים, חידדו ככל הנראה את התחושה בקרב מתנגדי הארגון בלבנון כי עליהם למנוע מהארגון השיעי מלגרור את המדינה למלחמה כוללת מול ישראל. רק אתמול (שבת) נמסר מלבנון כי דחפורים ישראליים עסקו בהקמת עמדות חדשות לטנקים לאורך הגבול, בעיקר בגזרה המזרחית וכן שביום שישי לפנות בוקר טסו מטוסים ישראלים בשמי לבנון.

מצבו של חיזבאללה לא מעודד

מצבו של חיזבאללה במישור הפוליטי אינו מראה סימני שיפור בחודשים האחרונים. הביקורת הגלויה על הארגון בתוך המדינה ובעיקר בכלי התקשורת של "14 במארס" הופכת להיות בוטה יותר ויותר. גם נושאי משרה רשמיים כמו הנשיא מישל סולימאן מתבטאים בדבר הצורך לשלוט בנשקה של "ההתנגדות", בין היתר על רקע הדרישה של מתנגדי הארגון לפרוק את חיזבאללה מנשקו. אפילו התקריות האחרונות בשטח שלכאורה פגעו דווקא במעמדו של מחנה "14 במארס", העלו האשמות קשות בלבנון בדבר שיתוף פעולה בין צבא לבנון וחיזבאללה במלחמה נגד האופוזיציה בסוריה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נואם בפני המון ב"יום השהיד" הלבנוני בפרברי ביירות, 12 בנובמבר 2012. רויטרס
גורמים במערב סבורים שכוחו האלקטורלי של חיזבאללה לא צפוי להיפגע/רויטרס

מדובר בין היתר בתקרית שארעה לפני תשעה ימים בכפר אל-ערסל הסוני שבאזור הבקעא, סמוך לגבול בין סוריה ולבנון. סיור של צבא לבנון שהגיע למקום כדי לעצור מבוקש, חבר בארגון ג'בהת א-נוסרא הנחשב לגוף ג'יהאדיסטי המתנגד לבשאר אל-אסד, נתקל במארב של חמושים. בתקרית נהרגו קצין וסמל בצבא לבנון שהגיב מצדו בסגר מתמשך על העיירה ובדרישה להסגיר את החשודים בירי. מלבד הביקורת עם הקבוצות הג'יהאדיסטיות הפועלות בגזרת אל-ארסל, החלו להישמע גם טענות כי צבא לבנון פעל במקום בשיתוף עם חיזבאללה. הלוויה שנערכה במקביל לשני פעילים מרכזיים בארגון השיעי, העלתה חשד כי לפחות אחד מהם היה מעורב בירי באותה תקרית.

סמיר ג'עג'ע. Bilal Hussein, AP
יצר קשר עם ארה"ב? סמיר ג'עג'ע/AP, Bilal Hussein

עם זאת, גורמים דיפלומטיים מערביים העריכו כי כל הצדדים בלבנון מבקשים לשמור על מסגרת המדינה ואין כיום אינטרס לגורם כזה או אחר במדינה להביא לפירוקה של לבנון כפי שהיא מוכרת לנו, מלבד לתומכי התנועות הסלפיות שכוחן באזור טריפולי עלה מאוד. לדבריהם, הבחירות בלבנון בחודש יוני לא צפויות להביא לפגיעה ממשית בכוחו האלקטורלי של חיזבאללה (שלו ציבור תומכים קבוע ומוכר) אלא של בן בריתו, מישל עאוון הנוצרי. אלא שההערכות הללו תקפות רק לגביי תרחיש הישרדותו של בשאר אל-אסד בסוריה. נפילתו צפויה לשנות לא רק את השלטון בדמשק, אלא גם את פני המדינה ממזרח.

  • עוד באותו נושא:
  • חיזבאללה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully