וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל חוששת מהאצבע הקלה של חיזבאללה על ההדק"

1.2.2013 / 2:01

מפקד כוחות הנ"מ בצה"ל לשעבר מסביר כי אם ארגון הטרור השיעי ישיג מערכת הגנה אווירית מסוריה, זה עדיין לא ייחשב כנשק שובר שוויון, אך "היא תגביל את פעילות חיל האוויר"

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שעלו לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

המתיחות במשולש הגבולות בין ישראל, סוריה ולבנון נמשכה גם אתמול (חמישי), על רקע פרסום סרטון על ידי כוחות המורדים הסורים, שבו מוצגת לכאורה התקיפה של המתקן הצבאי בג'מראיא על ידי כלי טיס של חיל האוויר הישראלי, שביצע את התקיפה, על פי פרסומים זרים, כדי למנוע זליגת אמצעי לחימה ללבנון. מפקד כוחות הנ"מ לשעבר בצה"ל, תת-אלוף (במיל') אילן ביטון, אמר בראיון לוואלה! חדשות כי בישראל מודאגים מן האפשרות שלארגון חיזבאללה תהיה "אצבע קל על ההדק", אם מערכת הגנה אווירית תוצרת רוסיה תגיע ללבנון. "חיל האוויר הישראלי מסוגל להתמודד עם מערכות מסוג זה, אך הן יגבילו את הפעילות שלו", הסביר.

מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, בעצרת תומכיו בביירות, ספטמבר 2012. רויטרס
מתאמץ להשיג מערכת הגנה אווירית. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה/רויטרס

ביטון, כיום מנהל מפעל טכנולוגיות בחטיבת מערכות, טילים וחלל (מט"ח) של התעשייה האווירית, שירת כמפקד כוחות הנ"מ בחיל האוויר בין 2003 ל-2006. לדבריו, "הצבא הסורי בנה במשך השנים מערכות הגנה אווירית מסוגים שונים כדי להתמודד עם חיל האוויר הישראלי. בגלל הרמה הגבוהה של הטייסים שלנו, צבאו של אסד היה חייב לרכוש מערכות מאוד מתקדמות מתוצרת רוסיה, והן באמת חזקות כשבוחנים אותן יחד בתרחיש של עימות רחב היקף". ביטון, מהנדס אווירונאוטיקה וחלל בהכשרתו, הסביר כי העברת מערכות הגנה אווירית מסוריה ללבנון מטרידה מאוד את ישראל, כיוון שהן עלולות להקשות על חיל האוויר במקרה של עימות. "חיזבאללה ינסה בכל דרך להשיג נשק 'שובר שוויון' מול ישראל. הוא לא שם והוא עדיין מתאמץ. גם אם אחת מהמערכות המדוברות מצבא סוריה והמכ"מים החזקים שלהם יגיעו לידי חיזבאללה, זה עדיין לא ייחשב כנשק 'שובר שוויון', כיוון שחיל האוויר יודע כיצד להתמודד איתן, אבל הן בהחלט יטילו קושי ויגבילו את הטייסים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

חיזבאללה צובר שוב רקטות

הקצין הבכיר לשעבר התייחס לאפשרות שמערכת הגנה אווירית מסוג SA-17, אשר גורמי ביטחון באזור טענו כי זו הייתה מטרת התקיפה הישראלית, תגיע לבסוף לידי ארגון הטרור השיעי בלבנון, ואמר כי "חיזבאללה מנסה להגיע להישגים מול ישראל, לכן הוא התעצם בתחום הרקטי במספרים קיצוניים". ביטון הוסיף כי "החשש העיקרי בישראל הוא מהאצבע הקלה על ההדק מצד חיזבאללה, אם כלי נשק מתקדמים יהיו בידיו, בניגוד לצבא סדור הפועל בהיגיון". לדבריו, "חיזבאללה לא יחשוש להשתמש בנשק הזה נגדנו - עובדה שלא היה לו חשש לשלוח מזל"ט לשטח מדינת ישראל בתגובה לגיחות של חיל האוויר הישראלי בשמי לבנון, לכן כל אמצעי מתקדם, ולא רק נשק כימי או ביולוגי, עלול להפוך את האזור ללא יציב".

חיל האוויר עורך טיסות בשמי לבנון באמצעות מזל"טים ומטוסים, למרות התלונות של לבנון באו"ם על כך וכן הדיווחים לפיהם כוח יוניפי"ל פועל לאכיפת הסכם 1701 שנחתם בתום מלחמת לבנון השנייה. במערכת הביטחון הבהירו כי הטיסות נועדו לאסוף מודיעין לאור פעילות חיזבאללה בדרום לבנון, במסגרת התעצמות צבאית ובניית מוקדי לחימה, כולל הקמת מערכת מנהרות. הטיסות התכופות בשמי לבנון מסייעות למודיעין הישראלי ליצור בנק מטרות עבור מערכי האש של צה"ל מהאוויר, הים והיבשה. לכן מיוחסת חשיבות רבה לסיכול העברת כל מערכת הגנה אווירית שעלולה לפגוע בכלי הטיס של חיל האוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully