וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בש"ס בונים על הח"כים החרדים-לאומיים בבית היהודי

6.2.2013 / 3:03

עם ההבנה שממשלה עם לפיד כנראה לא באה בחשבון, בש"ס וביהדות התורה מקווים שהח"כים החרדים-לאומיים במפלגתו של בנט יבלמו, בהשפעת רבניהם, גיוס בכפייה של בחורי ישיבות

עם השבעת הכנסת ה-19, לבשו אתמול (שלישי) חברי הכנסת הטריים חג, הרעיפו חיוכים לכל עבר, והשאירו בצד לכמה שעות את הקדרה הרותחת והמסובכת כל כך של הרכבת הממשלה, לאור המפה הפוליטית החדשה. גם במפלגות החרדיות, שעתידן הקואליציוני עדיין לוט בערפל, ניסו להשאיר את העניין בצד. ואולם, התסבוכת שבה הן מצויות הולכת ומתבהרת מיום ליום, שעה שממשלה הכוללת את החרדים ואת מפלגתו של יאיר לפיד - ככל הנראה לא באה בחשבון. לפיכך במפלגות החרדיות בונים על חברי הכנסת החרדים-לאומיים בבית היהודי כגורם משפיע שנסמך על רבניו.

ח"כ יאיר לפיד וח"כ נפתלי בנט בטקס השבעת הכנסת ה-19, ינואר 2013. טלי מאייר
לא מחויב לרבני הציונות הדתית. בנט ולפיד בהשבעת הכנסת, אתמול/טלי מאייר

לדברי גורמים במחנה החרדי, לפיד אינו מוכן להתפשר ולהתגמש בנושא השוויון בנטל, ומבחינתם גיוס חובה לכולם הוא רעיון שהם אינם יכולים לחיות עמו אף לא לרגע. על כן, אם בשבוע שעבר ניסה בכיר ש"ס, ח"כ החוזר אריה דרעי, את כוחו ביצירת גוש עם יהדות התורה, בניסיון שבמהלכו נפגשו האדמו"ר מגור והרב עובדיה יוסף וסיכמו על הידברות, השבוע היה בסימן הבית היהודי, והוא נוהל על ידי השר אלי ישי.

ישי נפגש עם רבני הציונות הדתית, ובהם הרב חיים דרוקמן, הרב ישראל טאו, הרב יהושע צוקרמן, הרב זלמן ברוך מלמד, וניהל שיחות טלפון עם הרב שלמה אבינר, הרב צבי קוסטינר, ועתיד להיפגש עם הרב דב ליאור. בשיחות אלו מנסה ישי להשפיע על רבני הציונות הדתית לבל ישתפו פעולה עם פגיעה בעולם הישיבות.

פגישת מו"מ קואליציוני של נציגי הבית היהודי עם נציגי הליכוד, ינואר 2013. דרור עינב
בש"ס בונים עליו שיפעיל את כובד משקלו. ח"כ אריאל בפגישה עם נציגי הליכוד במשא ומתן הקואליציוני, השבוע/דרור עינב

גורם בש"ס סיפר כי חברי המפלגה אינם דנים בנושאים אחרים, וכי החשש האמיתי שלהם הוא לא עתידם הקואליציוני, אלא החוק לשוויון בנטל, שלדבריהם עלול לפגוע בצורה חמורה בעולם התורה, כהגדרתם. עוד הוסיף הגורם כי לש"ס אין שום ניסיון להשפיע על הבית היהודי להצטרף לגוש חוסם בהקשר קואליציוני. לדבריו, ישי אמר לכל הרבנים כי גם אם ש"ס לא תהיה שותפה לקואליציה, העיקר שהבית היהודי לא יהיה שותף לחוק הכופה גיוס על החרדים.

ומה בבית היהודי אומרים על כך? גורם במפלגה סיפר כי הם בוודאי מעדיפים את החרדים כחברים לקואליציה, אך שום דבר אינו ברור עדיין. גורם אחר הטיל ספק ביכולת ההשפעה של הרבנים על המהלך. לדבריו, חברי הכנסת של הבית היהודי מתייעצים לעתים עם רבנים אך אלה לא המחליטים, ודבריהם יכולים לשמש כהמלצה בלבד.

"להגיע דרך הרבנים להבנות עם הבית היהודי"

גם בש"ס מביעים ספק במהלך, מתוך הבנה שיו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אינו מחויב לרבני הציונות הדתית. ואולם, הם מביעים תקווה כי חלק מחברי הכנסת במפלגה יושפעו מהרבנים, ולבנט לא תהיה ברירה אלא ליישר קו בנושא. בש"ס בונים על חברי הכנסת היותר חרד"לים כמו אורי אריאל, אלי בן דהאן, אורית סטרוק ועוד, שיפעילו את כובד משקלם, אם וכאשר ייתנו רבניהם את ההוראה. גם לדעת ישי זוהי רק תחילתו של מהלך. לדבריו, "התחילו רק מגעים ראשוניים בניסיון להגיע דרך הרבנים להבנות עם הבית היהודי כדי לא לפגוע בעולם הישיבות".

גם ביהדות התורה ממשיכים לפעול במרץ בנושא אל מול הבית היהודי. אתמול, לאחר השבעת הכנסת, סייר ח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה יחד עם ח"כ אריאל בישיבת מיר, והמגעים בין הצדדים נמשכים כל העת בניסיון להשפיע על הבית היהודי לא להסכים למתווה לפיד. הלחץ בנושא ללא ספק מרקיע שחקים בגזרת ש"ס ויהדות התורה, ואולי הישועה דווקא תבוא ממקור אחר.

לדברי גורם בליכוד, קיים סיכוי לקבוע עובדות בפני לפיד, ולאפשר לו להצטרף לממשלה הבאה במחיר מוזל. על פי מתווה זה, נתניהו ינסה להשיג רוב עם הבית היהודי, החרדים, התנועה וקדימה, ולאחר מכן יפנה ללפיד ויבקש הורדת מחירים. לדברי גורמים בליכוד, שאינם מעוניינים להכשיר את הדרך ללפיד לכס ראש הממשלה, זו הדרך הטובה ביותר להראות לו את מקומו כחבר כנסת חדש במליאה, ובטח לא לשרוף גשרים וקשרים עם השותפים הטבעיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully