וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבריינות ברשת: "לא יודעים שהם שותפים לפלילים"

רמי שני

5.2.2013 / 16:30

במשטרת באר שבע מציינים את יום האינטרנט הבטוח בפעילויות הסברה. "אם מפורסמת תמונה של מישהו ואחריה יש גל של 'לייקים' או סטטוסים פוגעניים, ניתן להגדיר זאת כהתעללות"

"אתה יודע, יש ילד אחד שהותקף קשות בידי שניים מחבריו. אחד מהם ממש פצע אותו ושניים אחרים זרקו מסמרים ואבנים על הרכב של ההורים שלו. עכשיו הוא יושב בבית, מפחד לצאת ללמוד ופשוט לא מתפקד". המשפטים הקצרים האלה, שמסר נער בן 18 לרס"ר מיכאל צבי, ראש תחום מניעת עבריינות נוער במשטרת באר שבע, עשו שני דברים: "הצלחנו להביא לכך שהנער יגיש תלונה למשטרה, למרות הפחדים שלו, לאתר את הנערים התוקפים ולעצור אותם. העניין השני הוא שהבנתי שהדברים שאמרתי בהרצאה לבני הנוער, חלחלו פנימה ועשו את שלהם. זאת בדיוק המטרה שלנו".

הזירה הבעייתית ביותר שהתפתחה בשנים האחרונות היא רשת האינטרנט, ובמיוחד הרשתות החברתיות. היום (שלישי) הוא יום האינטרנט הבטוח, שמתקיים זו השנה העשירית ברציפות ועומד השנה בסימן: "עושים טוב ברשת ומעבירים את זה הלאה". לצבי, לשוטרים ולקצינים נוספים יש יום גדוש פעילות, שעיקרו הסברה בפאנלים רחבים לשומעים רבים על הזירה הבעייתית הזאת. "הכוונה היא ליצור כלים לשימוש נכון ומושכל ברשת", סיפר פקד אבי בנבנישתי, קצין הנוער במרחב הנגב של המשטרה, "באחרונה נחשף סיפורה של ילדה באחד מהישובים באזור, שהייתה נתונה להתעללות נפשית בפייסבוק. את הדברים האלה בדיוק אנחנו רוצים למנוע. יש גורמים שעושים שימוש לרעה באמצעי הזה והסיכון להיחשף אליהם, עלול להביא למעורבות של ילדים ובני נוער באירועים פליליים, כפעילים או כקרבנות".

אילוסטרציה. ShutterStock
יש גורמים שעושים שימוש לרעה באמצעי הזה והסיכון להיחשף אליהם, עלול להביא למעורבות של ילדים ובני נוער באירועים פליליים, כפעילים או כקרבנות"/ShutterStock

נוסף על עבודתו כחוקר בבילוש במחלק הנוער של משטרת באר שבע, מתרוצץ רס"ר צבי בין בתי ספר בעיר ומרצה לתלמידים, מורים ומנהלי אגפים ומחלקות שונים וגם גורמים משיקים ומסייעים, כפסיכולוגים ועובדים סוציאליים על עבריינות, הצורך במניעתה והדרכים לעשות זאת. אחד הגילויים המדהימים שהובילו אותו לכך, יצרו את הצורך החיוני שבבניית תכנית מקיפה להכרה עם המותר והאסור בחברה הישראלית: "גילינו שבני נוער יודעים מעט מאוד מה הם החוקים ומתי עוברים עליהם" הוא סיפר, "התכנית נועדה בעיקר לסייע לבני נוער לא להסתבך עם החוק. ההתנהגות של לפחות 80% מהם נורמטיבית ועם זאת, חשוב שהם ידעו את החוק בתחומים השונים, כמו שתיית אלכוהול, התנהגות אלימה וכדומה".

במחוז הדרומי של המשטרה גובשה תכנית פעילות לצורך הגברת המודעות בקרב בני נוער לשימוש נבון באינטרנט, בשל הסכנות הטמונות בכך, לחשיבות של הגנת הפרטיות של האחר ולשמירה על צנעת הפרט, תוך שימת דגש על אפשרויות ניצולם של בנו הנוער וההיגררות האפשרית לביצוע עבירות באמצעות המחשב.

הגדרה משפטית בין מידע ציבורי למידע האסור בחשיפה

רס"ר צבי זוקף כבר הצלחה לתכנית שהוא מריץ בבתי הספר בבאר שבע, וסיפר כי היא הביאה לירידה של עשרות אחוזים בתופעת האלימות. אלא שהעבריינות ברשת נמדדת במושגים אחרים לחלוטין: "רוב הנערים אינם יודעים, שדברים שהם שותפים להם, הם בגדר עבירה פלילית", הוא הסביר, "בנושא של צנעת הפרט למשל, יש הגדרה משפטית בין מידע ציבורי למידע האסור בחשיפה. לכל אדם יש זכות שלא להיות חשוף לפרסום של מידע הנוגע אליו. החוק מתייחס באופן ברור גם לפרסום צילומים של אדם, באופן העלול להשפילו. אם מפורסמת למשל תמונה של מישהו ואחריה יש גל של 'לייקים' או סטטוסים פוגעניים, ניתן להגדיר זאת כהתעללות שהיא כמובן עבירה פלילית".

ההסברה בכיתות מתייחסת לחובת הדיווח. על האפשרות שנער יסתבך בפלילים, רק משום שהיה בסביבת בני נוער אחרים שהיו שותפים לעבריינות כזאת או אחרת, אמר: "אפשר לפתוח תיק פלילי אפילו על אי מניעה של פשע ולכן אנחנו מדגישים את הצורך שבחובת הדיווח והערבות ההדדית". השיחה עם רס"ר צבי, שעומד לצאת בשבוע הבא לקורס קצינים, מתקיימת במחלק הנוער בבאר שבע. על המדרגות, בכניסה, ישבו שני נערים שפרצופיהם המפוחדים, העידו על המתחולל בקרבם מפני שנקראו למסור עדות. אחד מהם מוכן לענות בלחש למה הוא בא: "יורדים עלי ברשת" הוא אמר קצרות. לצבי העניין ברור הרבה יותר: "מדאיג אותי, שלרשת יש כוח הרסני הרבה יותר מהמציאות", הוא אמר בפנים רציניות ביותר, "מרמה של פגיעה בידי בודדים, יש עליה לפגיעה מידי אלפים וליצירתיות של ביטויים פוגעניים. אפשר להגיד שלרשת יש כוח בונה, אבל גם כוח הרסני".

פעילותו של צבי ואנשי המחלק, זיכו אותם באחרונה בתעודת הערכה מידיו של מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו. שותפים לפעילות זו משטרת באר שבע בפקודו של ניצב משנה תומר בדש, המעניקה גיבוי רחב לתכנית וכן קצין הנוער במשטרת העיר, מפקח חיים דמרי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully