וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקס, שקרים ו-וידאו בלוג: זינוק חד בעבירות המחשב

קובי מנדל

30.1.2013 / 7:42

נתונים שהתפרסמו במחוז חוף לרגל יום הגנת המידע הבינלאומי מציגים עלייה מטרידה במספר עבירות המחשב. איך לא הופכים קורבן לאותם עבריינים? 26 טיפים של לגלישה בטוחה ברשת

עלייה מתמדת ומדאיגה נרשמה בשנים האחרונות בעבירות המחשב, בעיקר באמצעות הפייסבוק. במחוז חוף של המשטרה נרשמה הכפלה במספר עבירות המחשב. רס"ב אילן רגב, חוקר מחשבים במפלג ההונאות במחוז חוף של המשטרה, סיפר כי בשנת 2011 נרשמו 412 עבירות מחשב, בעוד שבשנת 2012 כמות העבירות טיפסה ל-701. "ניתן להבחין במגמת העלייה כבר בחודש ינואר 2013 אז כמות התלונות שולשה בהשוואה לחודש ינואר של שנת 2012". הנתונים הועברו לוואלה! חדשות לרגל יום הגנת המידע הבינלאומי, שמטרתו לחשוף את הציבור לסכנות האורבות למשתמשי מחשב ואינטרנט מעברייני המחשב השונים.

אילוסטרציה. ShutterStock
אל תפתחו דוא"ל לא מוכר/ShutterStock

רס"ב רגב, המשרת במשטרת ישראל מזה 26 שנה כחוקר וכחוקר מחשבים במפלג הונאות חוף מזה 11 שנים, ציין כי בשנים האחרונות מרבית העבירות מתבצעות ברשתות החברתיות השונות ובעיקר בפייסבוק . "ישנן כמובן עבירות המתבצעות באמצעות אתרי היכרויות וסקס, בשימוש בצ'טים וב'חדרים פרטיים'". לדבריו, גם עברייני המחשב משתדרגים, צוברים ניסיון ומתחדשים בשיטות חדשות ומתוחכמות שמקשות על איתורם. "תחום חקירת המחשב הינו תחום מאתגר במיוחד כיוון שכל עבריין מחשב משתמש בשיטות שונות להסוואת פעילותו הפלילית והאתגר שעומד בפני חוקר המחשב הוא לאסוף את הראיות ולקשור אותן לעבריין ולעבירה".

"מעוקץ ניגרי" ועד "דיג"

מניתוח העבירות השונות אותן חקר במשך השנים הוא מבחין באחת עשרה עבירות עיקריות המתבצעות באמצעות המחשב, בהן פריצה לתיבות דואר אלקטרוני ושימוש במידע הקיים לצרכים פליליים כגון מידע על כרטיסי אשראי, סיסמאות, חשבונות שונים, שימוש בתמונות אישיות וכו'. דוגמא אחרת היא פריצת סיסמאות וגניבת זהויות או פגיעה בפרטיות, שימוש בפרטים אישיים ותמונות של הקרבנות ללא קבלת אישורם. עבירות נוספות הן כאלה של פדופיליה – באמצעות תוכנות שיתופיות להורדת חומרי פדופיליה, שימוש ברשתות החברתיות, התחזות לאדם אחר וניסיונות לשכנע את הקטינים לגרום לעברייני המין להגיע לסיפוקם לרבות ניסיונות ליצור מפגשים עם הקטינים. דוגמאות נוספות שהציג רס"ב רגב הן זיוף תעודות שונות על גבי כרטיסים מגנטיים, זיוף כרטיסי אשראי, סחר בסמים וייבוא סמים כגון פטריות הזייה.

עבירות נוספות הן של "עוקץ ניגרי" – שיטות שונות של הונאה של שכנוע מרחוק לצורך העברת כספים מחשבון הקורבן לחשבון העבריין. דוגמא לכך היא איתור פרטים של מקורב לקורבן ושליחת בקשה להעברה כספית עקב מצוקה של אובדן ארנק בחו"ל או תחבולה דומה או עוקץ הירושה איתור פרטים על מקורב שנפטר בחו"ל והעברת סכומי כסף התחלתיים עבור עמלות המיועדות לצורך העברת הירושה המיועדת לקורבן. שיטה אחרת היא דיג (FISHING) - זיוף אתר אינטרנט חוקי, המוכר בשימוש הקורבן, ששולח הודעת שגיאה והמבקש מהקורבן לרשום מחדש את שם המשתמש והסיסמא. הפרטים מוזנים מועברים מיד לצורך פריצת חשבונות והעברת מידע חסוי. עבריינים אחרים שולחים דואר אלקטרוני מזויף בשם גוף רשמי או מוסד רשמי של המדינה לצורך בדיקה או חקירה ובקשה לשלוח את שם המשתמש והסיסמה. הדוגמא האחרונה שמציג רס"ב רגב היא של דואר זבל (SPAM), פרסומות שונות המועברות על ידי חברות פרסום הרוכשות מאגרי נתונים של כתובות דואר אלקטרוני. במידה והקורבן מבקש להסיר עצמו מרשימת הדיוור והחברה לא מפסיקה, האזרח יכול לתבוע את החברה המפרסמת בתביעה אזרחית ללא הוכחת נזק בסכום של עד 3,000 שקלים.

רס"ב רגב הדגיש כי הסכנות האורבות לציבור המשתמשים באינטרנט חוצות גבולות של גיל, מין גזע ודת, וכי האפשרות לבצע עבירות ופעולות מרחוק ללא יכולת של הקורבן לזהות בוודאות את בן השיח הן הסכנה אמיתית ממנה צריך להישמר. הוא סיפר על מקרה בו גבר ניהל מערכת יחסים אינטימית עם אישה מסויימת, אותה תיעד במצלמתו. כשזו החליטה על הפסקת הקשר פרסם הגבר את תמונותיה האינטימיות ברשת. בית המשפט קנס אותו ב-70 אלף שקלים והוא גם נידון לחודשים עבודות שרות.

רפ"ק אהרון גלאור, מפקד מפלג הונאה חוף המפקד גם על חוליית חוקרי המחשב, מזהיר גם הוא את הציבור לגלות ערנות, לא להתפתות להצעות חינם באינטרנט ומציבור ההורים להתעניין לפקח על פעילות הילדים באינטרנט ומציין כי "זו לא בושה", הסכנות האורבות הן רבות ומגוונות. רפ"ק גלאור הציע גם לקיים שיחות הבהרה ואזהרה על הסכנות הכרוכות באתרים החברתיים הן מבחינה כלכלית וחדירה לתחום הפרט והן על הסכנות האורבות מצד עברייני מין.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

כל הטיפים: כך תזהרו מעברייני הרשת

אז איך בכל זאת מצליחים לא ליפול קורבן לעברייני הרשת? אלו הטיפים שרס"ב רגב מציע לגולשים כמשנה זהירות בעת גלישה באינטרנט:

1. אל תמסרו פרטים אמתיים ברשת בצ'טים.
2. שמעו את קול הדובר כדי להבין אם מדובר באדם צעיר או מבוגר.
3. אל תנסו להיכנס לצ'טים של מבוגרים.
4. אל תפגשו עם אנשים שהכרתם דרך האינטרנט לבד, אלא בליווי הורה או יידוע ההורה ובמקום ציבורי.
5. אל תסכימו ל"מתנות חינם" המוצעות לכם, כגון סרטים, תמונות, תוכנות. "מתנות" אלו יכולות להכיל רוגלות ורושעות (וירוסים).
6. השתמשו באנטי וירוס עדכני.
7. השתמשו בסיסמאות חזקות ולא בסיסמאות נדושות כמו 1234 או מספרי טלפון/ימי הולדת. יש לרשום סיסמאות חזקות המשלבות אותיות מספרים וסימנים המזכירים אירוע או פריט הידועים למשתמש בלבד.
8. שנו סיסמאות מדי פעם.
9. השתמשו ביותר מתיבת דוא"ל אחת.
10. הורידו עדכוני אבטחה למחשב.
11. בצעו סריקות באמצעות האנטי וירוס על קבצים ומדיות שהתקבלו.
12. אל תפתחו דוא"ל לא מוכר.
13. הורים, השתמשו באופציית בקרת הורים שנמצאת בחלונות 7 ו-8 ופיקוח הגבלת הילדים באינטרנט באמצעותן.
14. קראו את האותיות הקטנות בעת הרשמה והתקנת תוכנות, אל תאפשרו דיוור ומלאו שדות חובה בלבד.
15. תוכנות דואר מוכרות כמו של ג'ימייל, יאהו או הוטמייל לעולם לא יבקשו את סיסמת הדואר שלך, אל תיפול בפח.
16. שאפו לעבוד עם אתרים מאובטחים בעלי סימן של מנעול זהב בתחתית הדף או שהכתובת של האתר מתחילה ב- HTTPS:// ולא רק HTTP://.
17. במידה ונגנבו פרטי חשבונך, הודע על כך מיידית לבנק ולחברות האשראי.
18. שמרו וגבו את הדואר החשוב על גבי דיסק און קי, דיסק גיבוי או הדפסתו.
19. היזהר מקבצים עם סיומות כפולות כגוןexe.sms או jpg.exe
20. בדקו באמצעות כניסה ללוח הבקרה ולמאפיינים את סיומת הקובץ החשודה.
21. סרקו מדיות וכוננים נתיקים באמצעות אנטי וירוס לפני פתיחתם.
22. הישמרו מחלונות הודעות אזהרה קופצות. סגרו אותן ובדקו שנית בתוך תוכנת האנטי וירוס.
23. הישמרו מפעולה בהודעות של וירוסים שנתגלו על ידי תוכנות אנטי וירוס שלא בשימושכם.
24. בצעו ניקוי של הזיכרון המטמון של הדפדפן באופן קבוע.
25. היזהר ממיילים חריגים של חברות עמן אתם בקשר הדורשות כי תשלח להן פרטים אישיים: ייתכן ומדובר במייל מתחזה. בדקו עם החברה אם באמת היא שלחה אליך דוא"ל.
26. שימו לב: אתרים מהימנים וחברות מהימנות לעולם לא יבקשו ממך מידע רגיש דרך הדוא"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully