וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אירן אחמדינג'ד מגיע לביקור היסטורי במצרים

לראשונה מאז המהפכה האיסלמית, תארח קהיר משלחת בראשות נשיא אירן. אחמדינג'ד יבוא לבירה המצרית ביום שלישי וייפגש עם מורסי. פקיד אירני: מקווה לחידוש היחסים הדיפלומטיים

מחמוד אחמדינג'ד צפוי לבוא השבוע לקהיר, לביקור ראשון של נשיא אירני במצרים מאז המפכה האיסלמית ב-1979, שבעקבותיה נותקו הקשרים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. מיופה הכוח של אירן במצרים, אמאני מג'תבי, אמר כי הנשיא האירני יעמוד בראש משלחת רמת דרג שתשתתף בפסגת הארגון לשיתוף פעולה איסלמי, שתתארח בקהיר ביום רביעי וחמישי. אחמדינג'ד יבוא למצרים כבר ביום שלישי, ישהה במדינה כיומיים, וצפוי להיפגש בביקורו עם הנשיא מוחמד מורסי. שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, יגיע כבר מחר לבירה המצרית. אמאני אמר כי הוא מקווה שהיחסים בין אירן למצרים יחודשו במישור הדיפלומטי.

הקשרים הדיפלומטיים בין אירן למצרים נותקו בשנת 1979, אחרי שמצרים חתמה על הסכם השלום עם ישראל. לאורך השנה האחרונה נפוצו דיווחים על התחממות הקשרים בין שתי המדינות, שהתחזקו אחרי עלייתו לשלטון של הנשיא מוחמד מורסי וביקורו ההיסטורי בטהרן. ואולם, מצרים ואירן עדיין אינן מקיימות קשרים דיפלומטיים באופן גלוי. בעבר דווח כי משלחות פרלמנטריות מאירן ביקשו לבקר בעזה בשלהי כהונתו של הנשיא חוסני מובארק, אך לא קיבלו היתר להגיע לרצועה דרך מעבר רפיח.

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, עם נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד. טהרן, אוגוסט 2012. Sajjad Safari, AP
מורסי ואחמדינג'ד בטהרן בחודשי הקיץ/AP, Sajjad Safari

מוחמד מורסי ביקר בטהרן בחודש אוגוסט 2012, ביקור ראשון של נשיא מצרי באירן זה 33 שנה, ונפגש עם אחמדינג'ד. בהצהרה שפרסם בתום הפגישה, אמר הנשיא האירני כי הוא ומורסי הסכימו כי מצרים ואירן מהוות "שותפות אסטרטגיות", אך לא התייחס לאפשרות לשיקום היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

בחודש ינואר דווח כי קאסם סולימאני, מפקד כוח אל-קודס ("כוח ירושלים") של משמרות המהפכה של אירן, ביקר במצרים, ונפגש עם בכירים במנגנוני הביטחון בקהיר. לפי ה"טיימס" הבריטי, סולימאני בא לקהיר לביקור של יומיים בסוף חודש דצמבר כדי לייעץ לממשלה המצרית כיצד לחזק את מנגנוני הביטחון והמודיעין שלה כך שיהיו עצמאיים, ולא יהיו תלויים במנגנונים של הצבא, הנשלטים על ידי קצינים מעידן מובארק, שאינם חולקים את כל המידע עם הממשל החדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully