וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

82 המליצו על נתניהו; פרס יטיל עליו את הרכבת הממשלה

פנחס וולף

1.2.2013 / 0:02

מצעד המפלגות לנשיא הסתיים, ומרבית חברי הכנסת הבאה המליצו על יו"ר הליכוד-ביתנו. צוותי המו"מ של המפלגות כבר מוכנים ליריית הפתיחה במוצ"ש. לבני תהיה שרת המשפטים?

צילום: עומר מירון, מור שאולי, עריכה: יותם בן-דוד

איך תיראה הקואליציה של נתניהו? אמש (חמישי) הסתיים ההליך הרשמי שבו הגישו המפלגות השונות את המלצותיהן לנשיא המדינה שמעון פרס על המועמד להרכבת את הממשלה. במוצאי שבת, אז יטיל פרס את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו – יחל רשמית המשא ומתן הקואליציוני. לנתניהו יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה, כאשר נשיא המדינה רשאי לאפשר לו 14 ימים נוספים. כבר למחרת הבחירות החלו מגעים לא רשמיים, בעיקר בין נציגי הליכוד-ביתנו לנציגי המפלגה השנייה בגודלה, יש עתיד, ובנוסף הזמין נתניהו את כל הסיעות, מלבד אלה הערביות, לפגישה ראשונית.

נשיא המדינה שמעון פרס עם  יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
28 ימים, ועוד 14 נוספים. פרס ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

מפלגתו של נתניהו ומפלגתו של יאיר לפיד כבר מינו צוות שיעסוק במשא ומתן הקואליציוני. אצל שתיהן מדובר בצוות נטול פוליטיקאים. בליכוד ויתרו רשמית על שירותיו של נתן אשל, והצוות הורכב מעורכי הדין דוד שמרון ויצחק מולכו מצד נתניהו, וממנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר משה ליאון ועורך הדין יואב מאני מצדו של ליברמן. את צוות המשא ומתן של יש עתיד מוביל מי שניהל את קמפיין המפלגה בבחירות, תת-אלוף (במיל') הלל קוברינסקי, וחברים בו אורי שני ודני וסלי. את הצוות מלווים עורכי הדין רונן אביאני וגיא בוסי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יאיר לפיד ובכירי יש עתיד מגיעים להתייעצות עם נשיא המדינה שמעון פרס, ינואר 2013. טלי מאייר
"שום דבר עוד לא סגור". לפיד בבית הנשיא, ביום רביעי/טלי מאייר

בסיכום יומיים של התייעצויות, 82 חברי כנסת המליצו על נתניהו כראש הממשלה הבא. באופן פרדוקסלי למדי, הממליצים עליו הגיעו ממפלגות מנוגדות: יש עתיד וקדימה מצד אחד, החרדים מהצד השני, ובתווך – הבית היהודי. "במצע שלנו כתוב שמי שצריך להרכיב את הממשלה הוא ראש המפלגה הגדולה ביותר", הסביר לפיד ביום רביעי. "התכוונו לזה כשכתבנו את זה, וזוהי בעיניי הפוליטיקה החדשה. זה לא אומר שנשב בקואליציה. שום דבר עוד לא סגור, אבל מה שמדינת ישראל זקוקה לו הוא שתוקם פה ממשלה שלא יהיו בה שרים ללא תיק, שתביא לשוויון בנטל ותחזור לשולחן המשא ומתן המדיני". עוד לפניו הבהיר השר גדעון סער מהליכוד כי "רק למועמד אחד, ראש הממשלה בנימין נתניהו יש אפשרות להרכיב ממשלה".

החרדים המליצו על נתניהו, לבני דווקא לא

מלבד קדימה, המפלגות האחרות בגוש השמאל לא המליצו על איש, גם לא על יו"ר העבודה שלי יחימוביץ', שהדגישה כי תערוב לכל צעד שיידרש לקידום תהליך השלום. "את זה נעשה מהאופוזיציה, הודענו לנשיא המדינה שלא נהיה חלק מהממשלה", אמרה יחימוביץ'. הבית היהודי, לעומתה, המליצה כצפוי על נתניהו. "אמרנו את זה לכל אורך מערכת הבחירות, ואנחנו עומדים במילה שלנו", הסביר היו"ר נפתלי בנט.

שמעון פרס וחברי סיעת העבודה בהתייעצות בבית הנשיא, 31 בינואר 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
לא המליצו על איש. נציגי העבודה עם הנשיא פרס/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

מאוחר יותר התייצבו ש"ס ויהדות התורה בזו אחר זו והמליצו גם הן על נתניהו. ההנהגה המשולשת של ש"ס – אלי ישי, אריה דרעי ואריאל אטיאס – מסרה לפרס איגרת ממנהיג ש"ס הרב עובדיה יוסף, לפיה יש לפעול "בדרך הידברות ולא בשנאה". "יש חובה למנוע קרע בעם ולאפשר לימוד תורה למי שחפץ בכך", הוסיף השר ישי. מסר דומה העבירו גם נציגי יהדות התורה, משה גפני, יעקב ליצמן ומאיר פרוש.

תמונות נשיא המדינה עם חברי סיעת ש"ס בהתייעצות בבית הנשיא, ינואר 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
איגרת מהרב עובדיה יוסף. השרים אריאל אטיאס ואלי ישי מש"ס/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

מפלגות "התנועה" ומרצ שהתייצבו לאחר מכן לא המליצו על איש. למרות זאת, ההערכה היא כי בסופו של דבר מפלגתה של ציפי לבני תהיה חלק מהממשלה, ויש אף מי שסבורים כי היא תקבל את תיק המשפטים. "'התנועה' קמה כדי להחזיר למגרש הפוליטי של מדינת ישראל את הצורך בהסדר מדיני, להוציא את ישראל מהבידוד המדיני ולאפשר לצה"ל לפעול בעת הצורך", אמרה לבני. "זה יהיה המבחן לכל ממשלה שתקום. את עמדתנו נקבע רק לאחר שנדע מה המדיניות לגבי הנושא הזה". מרצ הייתה מיליטנטית יותר. לדברי יו"ר המפלגה זהבה גלאון, "מרצ הביעה דאגה קשה בפני הנשיא מהחשש שגם הממשלה הזו תמסמס את פתרון שתי המדינות שהולך ונסגר".

טיבי: "יש לנו מועמדים מתאימים יותר מנתניהו"

ומה באשר למפלגות הערביות? רע"ם-תע"ל, חד"ש ובל"ד הגיעו לנשיא פרס לקראת סיומו של מצעד המפלגות. ח"כ אחמד טיבי טען שבסיעתו יש אנשים מתאימים יותר לכהונת ראש הממשלה מנתניהו, אך גם הוא הבין שהמלצה על אחד מחברי הסיעה ייראה לא רציני, ולכן לא המליץ על איש. גם בחד"ש טענו כי אין מועמד מתאים לראשות הממשלה, ואילו נציגי בל"ד הסבירו כי "אנו לא מחכים ללגיטימציה מיאיר לפיד". "אנו מרגישים יותר לגיטימיים ממנו", הסבירה ח"כ חנין זועבי, "כי אנו מייצגים ערכים אוניברסליים והוא מייצג משהו תל אביבי, קליל, חולף ומוכן להיות במיינסטרים, גם אם הוא גזענות".

נשיא המדינה שמעון פרס בפגישתו עם שאול מופז וסיעת קדימה, ינואר 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
בקדימה הדגישו את הצורך בשינוי שיטת הממשל/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

את המצעד סגרה קדימה, סיעה בת שני מנדטים בלבד. "קדימה מאמינה ששינוי שיטת הממשל היא אחד הדברים החשובים שישראל חייבת לצעוד לעברם", אמרו הנציגים. "אחד הדברים החשובים זה להטיל על ראש המפלגה הגדולה להטיל את הרכבת הממשלה, ומתוקף התוצאות אנו ממליצים על בנימין נתניהו".

"רק מועמד אחד יכול": חברי הליכוד-ביתנו בבית הנשיא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עומדים במילה שלנו": יו"ר הבית היהודי בנט

יור הבית היהודי נפתלי בנט ממליץ לנשיא המדינה על ראש הממשלה הבא בבית הנשיא, ינואר 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
יור הבית היהודי נפתלי בנט ממליץ לנשיא המדינה על ראש הממשלה הבא בבית הנשיא, ינואר 2013/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

חרדים לשלומם של בני הישיבות: נציגי יהדות התורה

חברי סיעת יהדות התורה  לאחר ההתייעצות בבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
חברי סיעת יהדות התורה לאחר ההתייעצות בבית הנשיא, ינואר 2013/טלי מאייר

ניסיון להסדר מדיני כתנאי: לבני, מצנע ופרץ בתנועה

ציפי לבני ונציגי מפלגת התנועה מגיעים לבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
ציפי לבני ונציגי מפלגת התנועה מגיעים לבית הנשיא, ינואר 2013/טלי מאייר

"מרצ הביעה דאגה קשה": היו"ר זהבה גלאון

זהבה גלאון בבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
זהבה גלאון בבית הנשיא, ינואר 2013/טלי מאייר

לא המליצו על מישהו מהסיעה: חברי רע"ם-תע"ל

נציגי מלפגת רע"מ תע"ל מגיעים לבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
נציגי מלפגת רע"מ תע"ל מגיעים לבית הנשיא, ינואר 2013/טלי מאייר

אין מועמד מתאים: חנא סוויד מחד"ש

חנא סוויד, נציג מפלגת חד"ש בבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
חנא סוויד, נציג מפלגת חד"ש בבית הנשיא, ינואר 2013/טלי מאייר

"לא מייצגים משהו תל אביבי": בל"ד

חברי סיעת בל"ד בבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
חברי סיעת בל"ד בבית הנשיא, ינואר 2013/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully