וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד ל"טיים": "טעות לומר שאין פרטנר פלסטיני"

יו"ר יש עתיד פרש את משנתו המדינית בראיון למגזין האמריקני היוקרתי והצהיר כי הימנעות מחידוש המו"מ היא חסרת אחריות: "לא ניתן לסמוך על הפלסטינים - ולכן צריך לדבר איתם"

אחרי כתבת ה"ביבי קינג" שהאדירה את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כחצי שנה, זוכה גם "הכוכב העולה" בפוליטיקה הישראלית לסיקור נרחב במגזין ה"טיים" היוקרתי האמריקני. הראיון עם הוא יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, יתפרסם בסוף השבוע - אך היום (חמישי) כבר פורסמו חלקים ממנו באתר המגזין באינטרנט. לפיד מתייחס בו בין היתר, בהרחבה יתרה, לנושא שהוצנע באופן יחסי בקמפיין הבחירות שלו - הנושא המדיני.

"הישראלים שכנעו את עצמם שאין עם מי לדבר בצד הפלסטיני כי לא ניתן לסמוך עליהם. אני חושב שזו טעות. אני חושב שבאמת לא ניתן לסמוך על הפלסטינים וזו הסיבה שבגללה אנחנו צריכים לדבר איתם", אמר לפיד בראיון לקארל ויק, וחזר על האימרה הידועה - שלום עושים עם אויבים ולא עם ידידים: "הסקרים מלמדים כי רוב הציבור הישראלי מאמין שפתרון שתי המדינות הוא הסביר - אבל השלים עם העובדה שזה לא יוצא לפועל. אני חושב שזה חסר אחריות".

תמונות של יאיר לפיד שפורסמו בכתבה באתר המגזין טיים , ינואר 2013. AP
"אני חושב שבאמת לא ניתן לסמוך על הפלסטינים". תצלום שמופיע בכתבה ב"טיים"/AP

לפיד תוקף בראיון, שנערך עמו טרם היוודע תוצאות הבחירות, את היוזמות הקודמות לשלום מצד השמאל הישראלי, ומבהיר - כמו עמדת ממשלת ישראל האחרונה - שיש לגשת לשולחן המו"מ ללא תנאים מוקדמים. "אנחנו לא רוצים לעשות את הטעויות שעשה השמאל שוב ושוב, בכך שאמר מראש על מה אנחנו מתכוונים לוותר". כשנשאל לפיד אם גישתו נובעת מהלחץ הבינלאומי השיב בשלילה. "אבא שלי לא הגיע הנה מהגטו על מנת לחיות במדינה שהיא חצי יהודית וחצי ערבית. הוא בא לחיות במדינה יהודית. יש כרגע 3.3 מיליון פלסטינים בין הנהר לים. אם לא נפעל בנוגע לזה - הדור הבא שלנו יהיה פה לצד שישה, שבעה או שמונה מיליון מהם. לכן - אם לא נעשה כלום בנידון, יהיה זה בגדר התעלמות מהעתיד".

ידויי אבנים בשכונת סילוואן במזרח ירושלים, דצמבר 2010. מגד גוזני
"אנחנו לא רוצים לעשות את הטעויות שעשה השמאל שוב ושוב". פלסטינים מיידים אבנים על כוחות צה"ל/מגד גוזני

למרות הטענות של השמאל במהלך הקדנציה הקודמת, ובמיוחד לאורך קמפיין הבחירות, לפיהן נתניהו ימשיך ב"סרבנות למו"מ", העיד לפיד כי הוא מאמין שגם ראש הממשלה חושב כמוהו לגבי חידוש השיחות עם הפלסטינים, רק שאין לו את הקואליציה שתתמוך בו. "בשבועות הקרובים, אחת מהמטלות שלי תהיה לוודא שיש מספיק אצבעות שיורמו בעד מהלך כזה - מהקואליציה וגם מהאופוזיציה", אמר.

נתניהו - "הרע אבל המוכר"

בנוגע להתחזקות הניכרת של הבית היהודי, והיו"ר נפתלי בנט שקרא בין היתר לסיפוח שטחי C - רמז לפיד כי גישת ההקצנה במחנהו עלולה להרחיב את הפער מול הפלסטינים. "מה שיש בינינו לבין הפלסטינים כרגע זה סכסוך לאומי, אך ברגע שזה יהפוך לסכסוך דתי - תהיה זו נקודת האל חזור", הזהיר. "בעוד שעם חמאס כבר יש לנו עימות דתי, עם הפתח עדיין אין כזה. עם הרשות הפלסטינית יש לנו פער מדיני - ואנחנו צריכים לשמור על זה כך - משום שמחלוקת לאומית אפשר לפתור. כשזה יגיע לרמה של 'האלוהים שלי טוב יותר משלך' - אז ייעשה הקונפליקט נצחי", אמר יו"ר יש עתיד.

לטענתו, ההשפעה ההולכת וניכרת של ציבור המתנחלים על הפוליטיקה נובעת מהעובדה שאף אחד במדינה לא יודע לאן ישראל הולכת. "חדל מהדיבור הזה על מלחמת אחים. לא תהיה כזאת וזה לא עובד בצורה הזאת אצלנו. הכל שאלה של נחישות הרוב הישראלי. הרוב בישראל מבין שבסופו של דבר לצד גושי ההתיישבות שיישארו - משאר השטח ניסוג".

כמו בראיון השבוע בתכנית "עובדה", לא התבייש לפיד להצהיר בריש גלי על כוונתו להגיע כבר בקדנציה הבאה לראשות הממשלה - ואף עקץ בהקשר זה את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "יש מעין ואקום בהנהגה הישראלית, ונתניהו נהנה מזה", אמר, "כי כל המועמדים האחרים הם קצת צעירים מדי. הרבה אנשים נוטים להעדיף את הרע אבל המוכר על פני מה שהם כלל לא מכירים. זה יעבור. מי שלא הצביע בשבילנו הפעם - יעשה זאת בפעם הבאה. יש לי סבלנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully