וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקיפה בסוריה? ארה"ב תוביל את המהלך, ללא ישראל

יוסי מלמן

28.1.2013 / 0:22

נתניהו קיים סדרת דיונים עם גורמים בכירים בנוגע לאיום הסורי. על אף המעורבות הישראלית, ההערכה היא שמתקפה אפשרית נגד מאגרי הנשק הכימי תתבצע על ידי ארצות הברית ונאט"ו

ישיבת הממשלה הראשונה שאחרי הבחירות הוקדשה לנושאים הביטחוניים, ועסקה גם בסכנה הנשקפת מהשפעת המלחמה בסוריה על ישראל. בפתח הישיבה אתמול בבוקר (ראשון) הביע שוב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את דאגתו מנפילת הנשק הכימי בסוריה לידיים עוינות. דבריו מצטרפים לכמה אירועים שדווחו באחרונה בתקשורת ולכאלה שלא ניתן לדווח עליהם, אשר מצביעים על עליה לכאורה במפלס הדאגה בישראל. הנושא הסורי נדון בין היתר בהתייעצויות מרובות שקיים בתקופה האחרונה נתניהו, בהשתתפות השר אבי דיכטר (ממלא מקום שר הביטחון), הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, מפקד חיל האוויר וראש המוסד - וכן בפגישה של הנשיא שמעון פרס עם מלך ירדן עבדאללה ועוד.

"כוחות ישראלים פועלים בסוריה לאיתור הנשק הכימי". רויטרס
צילום אוויר של מתקן נשק כימי בסוריה/רויטרס

ישראל מודאגת זה זמן רב משני תרחישים אפשריים: האחד הוא שמשטרו הרופף של הנשיא בשאר אסד יורה על העברת הנשק הכימי או חלקו לידי חיזבאללה בלבנון. אפשרות אחרת היא שכוחות המורדים, ובמיוחד הקבוצה האיסלמית הקיצונית ג'בת אל נוסרה (חזית הניצחון), הנחשבת לשלוחה מקומית של אל קאעדה - תשתלט על הנשק או על חלקו.

תקיפה ישראלית תיעשה בתיאום מרבי עם ארצות הברית

הממשל האמריקני - בתיאום עם ירדן, ישראל, טורקיה ומדינות נוספות בנאט"ו - הכין כבר תכניות מבצעיות לפעולה במטרה למנוע מצב בו הנשק הכימי מגיע לאותם גורמים עוינים. תכניות אלה כוללות אפשרות של תקיפות אוויריות והשתלטות על מאגרי הנשק בעזרת כוחות קרקע ובתאום עם קבוצות מורדים פרו-מערביות.

נוכח ההתגייסות במערב, והתמיכה שניתנת למהלך כזה גם במדינות הערביות הסוניות אפשר להעריך כי תקיפה צבאית ישראלית בסוריה היא האופציה האחרונה. יקדמו לה ככל הנראה פעולות של ארצות הברית ונאט"ו. גם אם תחליט ישראל לפעול, תקיפה כזאת תיעשה בתיאום מרבי עם ארצות הברית, ואף ערב הסעודית וטורקיה (על אף הקרע ביחסים בין אנקרה לירושלים) וערב הסעודית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

יצוין כי לסוריה יש את מאגר הנשק הכימי הגדול ביותר במזרח התיכון ואת אחד הגדולים בעולם. הנשק מותאם לשיגור באמצעות טילים, מטוסים ואפילו תותחים. בתקופה האחרונה התקבלו כמה דיווחים על כך שצבא סוריה עושה שימוש בנשק הכימי נגד כוחות המורדים, אך עד כה לא נמצא אישוש לטענות אלה, שמקורן בגורמי אופוזיציה המבקשים להכפיש את משטרו של אסד. עם זאת, במערב התקבלו ידיעות מודיעיניות, שהצביעו על תנועות מדאיגות במקומות שבהם מאוחסן הנשק הכימי.

לפני מספר שבועות יצא נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בהצהרה פומבית בה הזהיר את נשיא סוריה משימוש בנשק שכן הדבר מהווה "חציית קו אדום". בין היתר, התפרסמו באחרונה גם ידיעות לפיהן שקלה ישראל פעולה צבאית נגד מאגרי הנשק הכימי בסוריה - אך לבקשת ירדן וארצות הברית חזרה בה מכך.

בנוסף לישראל, ואולי אף יותר ממנה, מודאגות גם שכנותיה של סוריה - ירדן וטורקיה - מפני התרחיש הקשור לנשק הכימי. כבר עתה הן נאלצות לקלוט מאות אלפי פליטים סוריים שנמלטים מאזורי הקרבות, וכל שינוי במשטר בדמשק עלול לערער את שתי המדינות האלה, שחוששות אף הן שהעימות הפנים-סורי "יזלוג" לשטחן.

נשיא ארה"ב ברק אובמה. AP
שימוש בנשק כימי הוא חציית "קו אדום". הנשיא אובמה/AP

על המערבולת הסורית משקיפות גם ערב הסעודית וקטאר הסוניות, שחוששת מהגברת המעורבות האירנית במשבר. שתי המדינות הללו הן גם המממנות המשמעותיות ביותר של כוחות האופוזיציה הסורית, והן גם עמדו מאחורי המהלך הדיפלומטי שהביא להקמת מועצה מאוחדת.

המאמץ נגד סוריה מתבטא בין היתר בפעילות מואצת של גורמי ביון הפועלים בירדן, בטורקיה, בעירק וגם בסוריה עצמה - במאמץ לאסוף מידע על המתרחש, ולגייס סוכנים. עם גורמי ביון אלה נמנים קציני מודיעין של ה-CIA, המודיעין הירדני, ה"מיט" הטורקי, הביון הצרפתי וגם קציני מודיעין סעודיים וקטאריים. לאלה יש לצרף את המודיעין הישראלי שלפי פרסומים זרים מפעיל את מערך האיסוף שלו על יכולותיו השונות: האזנה, טיסות ריגול ותצלומי לוויינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully