וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדע מתגייס נגד הטרור: צפו ברכבת חסינת-הפיצוצים

ב-2004 וב-2005 שותקו מערכות התחבורה במדריד ובלונדון בשל פיגועי תופת. כעת, חוקרים מבריטניה מציגים מנגנון חדש וזול יחסית, שנועד למנוע הדף ולהקל על פעולת כוחות ההצלה

המחבלים יצטרכו להתאמץ יותר? חוקרים מבריטניה אומרים כי הצליחו לפתח שורה של מנגנונים מיוחדים שיוכלו למנוע פציעות גוף בזמן פיגועים בקרונות רכבת וברכבת התחתית. קבוצת המדענים, מאוניברסיטת ניוקאסל שבצפון אנגליה, ערכה שורה של ניסויים, מהם עולה כי ניתן לצמצם את ההדף הנגרם בשעת הפיצוץ, ואף להקל על פעולתם כוחות ההצלה.

צפו בניסוי

החוקרים פעלו במשך שלוש שנים במסגרת המיזם "סקיור מטרו" שמומן על ידי האיחוד האירופי, ושנועד למצוא פתרונות שימנעו חלק מסוים מההרס שנגרם למבנה הרכבת בזמן פיגועי טרור. ראש קבוצת המהנדסים במחקר, ד"ר קונור אוניל, סיפר לכלי התקשורת בבריטניה כי המדענים ניסו לפתח רכיבים שיותקנו בתוך הקרונות, באופן שיספגו את ההדף בזמן הפיצוץ ויפחיתו במידה ניכרת את מידת הנזק שנגרם מרסיסים.

ניסוי פיצוץ ברכבת חסינה לפיגועים בבריטניה. רויטרס
הפיצוץ בקרון הרכבת הישן שערכו החוקרים. החלונות עפים למרחק רב/רויטרס

אוניל אמר כי פיגועי 11 במרץ במדריד, שאירעו בתחנות הרכבת בעיר בשנת 2004, כמו גם פיגועי 7 ביולי בלונדון בשנת 2005, הוכיחו עד כמה קרונות הרכבת משמשים מטרה נוחה למתקפת טרור. "עם זאת, עלינו להיות מציאותיים, ולהבין שלא נוכל להחליף את כל הקרונות הקיימים", אמר. "במקום זאת, פיתחנו טכנולוגיה חדשה, ורכיבים שיוכלו להיטמע בקרונות הקיימים ובעלות נמוכה יחסית".

ב-7 ביולי 2005 אירעו בזה אחר זה ארבעה פיגועים במערכת התחבורה הציבורית של לונדון. ארבעה מחבלים מתאבדים הקשורים לאל-קאעדה הפעילו שלושה מטענים ברכבת התחתית ומטען נוסף באוטובוס קומתיים, והרגו 52 בני אדם. שנה קודם לכן, ב-11 במרץ 2004, הפעילו מחבלים מוסלמים עשרה מטעני חבלה בשלושה קרונות במדריד. 191 בני אדם נהרגו וכ-1,800 נפצעו.

פיגוע של אל-קאעדה ברכבת התחתית, מדריד, 11 במרץ 2004. Paul White, Files, AP
הפיגוע במדריד בשנת 2004. כל החלונות עפו מעוצמת ההדף/AP, Paul White, Files

החוקרים, שלמדו את ממצאי הפיגועים בלונדון ובמדריד, ערכו פיצוץ מבוקר בקרון ישן של הרכבת התחתית של לונדון, ותיעדו אותו במצלמות מיוחדות שהציגו אותו בהילוך איטי ובאיכות גבוהה. בסרטון ניתן לראות כיצד החלונות ניתקים מהקרון בזמן הפיצוץ, הדלתות עפות לכל עבר וחלקים מהדפנות נשברים. החוקרים, שבחנו את האופן שבו ההדף מתפשט ברחבי הקרון, בנו לאחר מכן אבטיפוס של קרון מיוחד, שדפנותיו חוזקו וצופו בחומרים סופגי-הדף. בנוסף, הם הרכיבו על החלונות ציפוי פלסטיק זול.

בשלב השני של הניסוי נערך פיצוץ בקרון מיוחד, המהווה מעין אבטיפוס ל"רכבת חסינת-הפיגועים". החוקרים סיפרו שהציפוי שהודבק על החלונות הצליח למנוע מהזגוגיות לעוף למרחק רב ולגובה גדול כפי שהיה בפיצוץ הראשון, וכי הדפנות המחוזקים סייעו בצמצום כמות הרסיסים ובמידת ההרס בתוך הקרון. "אלמלא הציפוי, החלונות היו עפים ופוגעים בכל מי שהיה עומד בחוץ, ועל הרציף, למשל", אמר אוניל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפיצוץ באבטיפוס שבנו החוקרים. מידת הנזק מצומצמת יותר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי החוקרים, קרונות עמידים בפני פיצוץ – אם ייבנו כאלה בעתיד - יוכלו להפחית במידה ניכרת את מספר הנפגעים במקרה של פיגוע ברציף. באותה מידה, אם תצומצם כמות ההריסות בתוך הקרון, ניתן יהיה לדבריהם לגרום לכוחות ההצלה לנוע מהר יותר בתוך הקרונות. "פיגוע בתוך הרכבת תמיד יהיה הרסני", הודה אוניל, "אבל אנחנו מנסים למצוא דרך שבה כלי הרכב עצמו יוכל למתן את הנזק".

לקריאה נוספת
הפיגועים בלונדון ביולי 2005: עשרות הרוגים ומאות פצועים
ארבעה נאשמים בפיגועי התופת במדריד זוכו בבית המשפט

  • עוד באותו נושא:
  • רכבת
  • טרור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully